نرخ صفر مالیاتی چیست؟

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اجرای نرخ صفر برای شفاف سازی و جلوگیری از فرار مالیاتی شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های دولتی است.

علی ملک زاده کارشناس مسائل مالیاتی  در گفت و گو   با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهداف اعمال سیاست‌های اعتبار مالیاتی گمرکی و جایگزینی نرخ صفر با معافیت‌های مالیاتی اظهار کرد: نرخ صفر مالیاتی نوعی از معافیت مالیاتی است که برای مدت معینی پس از تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر برای مودی بر اساس قانون در نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: در واقع وقتی نرخ صفر جایگزین معافیت مالیاتی می‌شود  سازمان مالیاتی  برا ی دوره ای چند ساله نسبت به اخذ مالیات از کسی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد اقدام نمی‌کند. مؤدی در نرخ صفر  موظف است اظهار نامه  مالیاتی پر کند. همچنین صورت‌های مالی و دفاتر خود را  پایان سال  در اختیار سازمان مالیاتی قرار داده،  اما لازم نیست به عنوان مودی مالیات پرداخت کند.

 ملک زاده  افزود: این اقدام سازمان مالیاتی بیشتر برای شفاف سازی و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی از شرکت‌ها به خصوص دولتی هاست. همچنین اینکه نرخ  صفر را افزایش داده و به تدریج  برخی معافیت‌ها را از بین ببرد.

این کارشناس اقتصادی  بیان کرد:   اگر تصویب  جایگزینی نرخ صفر با معافیت مالیاتی  در بودجه باشد ضمانت اجرایی آن در یک سال است  زیرا  بودجه قانون دائمی نیست. ولی اگر بخواهند قانون جدید  ارائه کرده و  بخواهند تغییری در قانون معافیت بدهد،  طبق قانون اساسی باید در  مجلس به تصویب برسد و تبدیل به قانون شود که  در این صورت دوره‌های پنج ساله مشخص خواهد شد.  بعد از به پایان رسیدن این پنج سال، بنگاه‌ها و واحدهای  تولیدی مانند دیگر بنگاه‌ها باید مالیات بپردازند.

او با اشاره به نکته‌ای درباره  اجرایی شدن نرخ صفرمالیاتی گفت:  تجربه نشان داده عملا نرخ صفر اجرایی نمی‌شود. به دلیل اینکه نرخ صفر هزینه برا‌ی سازمان مالیاتی دارد، زیرا اظهار نامه‌های مالیاتی باید بررسی شوند، اما هیچ پرداختی به سازمان مالیاتی صورت نمی‌گیرد؛ لذا سازمان مالیات تمایلی ندارد که اظهار نامه ها‌ی با نرخ صفر را  بررسی کند.


بیشتر بخوانید:

  • تعیین مالیات اینفلوئنسر‌ها با ردیابی تراکنش‌های بانکی

ملک زاده گفت: اگر هم سازمان مالیاتی می‌خواهد از فعالیت‌های اقتصادی اطلاعاتی داشته باشد باید یک نرخ حداقلی را برای آن قرار دهند. به عنوان مثال نرخ تا دو تا سه درصد در نظر گرفته شود تا هزینه بررسی و دریافت اظهار نامه برا‌ی سازرمان تامین شود.
 
این کارشناس اقتصادی درباره متفاوت بودن این  سیاستی برای افراد حقیقی و حقوقی  هم گفت: نرخ صفر برای اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است البته  بعید می‌دانم به دولتی‌ها هم اختصاص پیدا کند. شرکت‌های دولتی مالیات بسیار کمی پرداخت می‌کند و آمار فرار مالیاتی در میان آن‌ها بسیار بالاست.

این کارشناس مالیاتی در پایان  اظهار کرد : هدف از نرخ صفر فقط ایجاد شفافیت و در مرحله بعدی لغو  تمامی معافیت های مالیاتی است.

 انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار