نخستین دفتر پیشخوان زعفران کشور با حضور مسئولان محلی در کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران تربت حیدریه راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،سید احسان مصطفوی، مدیرعامل کارخانه کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران تربت حیدریه عصر امروز در آئین افتتاح دفتر پیشخوان زعفران گفت: این دفتر قرار است در حوزه‌های مختلف زعفران، پسته و زیره خدماتی همچون تسهیلات، آموزش، نگهداری زعفران بصورت مدل‌های روز دنیا را به کشاورزان خراسانی ارائه کنند.

او افزود:تاکنون ۲۸۰۰ کشاورز و زعفرانکار را در حوزه‌های مختلف آموزش دادیم و بزرگترین و مجهزترین انبار بورس کشور و نخستین صندوق کشاورزی مبتنی بر زعفران، پسته و زیره را با ۷۰ میلیارد تومان اعتبار را در این مجموعه راه اندازی کردیم.

مدیرعامل کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران تربت حیدریه ادامه داد: نخستین سامانه قیمت گذاری زعفران است و بنحوی که زعفران، گرده، میزان پیچش و دیگر خصوصیات را در فرمولی بصورت درصدی به ما ارایه می‌کند و سامانه دوم نیز از طریق هوش مصنوعی اصل، طعم و رنگ زعفران را نیز مشخص می‌کند.

مصطفوی بیان کرد: هر چند راه اندازی این سامانه زمان بیشتری را صرف می‌کند، اما با راه اندازی آن DNA (دی ان ای) مناطق مختلف زعفران خیز استان را بدست می‌آوریم و بر اساس آن مشخص می‌شود زعفرانی که اکنون در اختیار داریم متعلق به کدام منطقه و شهر است.

او با بیان اینکه همه این تحقیق و پژوهش‌های علمی و راه اندازی سامانه‌ها توسط دانشگاهیان در حال راه اندازی است، تصریح کرد: برنامه صادرات زعفران نیز در حال طراحی است و طبق گفته مسئولان بگونه‌ای طراحی می‌شود که ۵۰ درصد از پول زعفرانکار را بدهیم و ۵۰ درصد دیگر آن را صادر و از سود صادرات کشاورز را سهیم کنیم تا طعم صادرات را بچشد.

مدیرعامل کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران در خصوص کارخانه نوآفرینی زنجیره ارزش زعفران تأکید کرد:این کارخانه بیستم بهمن ماه امسال بصورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور افتتاح شد که به مساحت چهار هزار و ۵۰۰ متر مربع در شهرستان تربت حیدریه قرار دارد و زنجیره ارزش زعفران از آموزش به کشاورزان، ارائه خدمات مشاوره‌ای ادوات کشاورزی و انواع کود، کتابخانه تخصصی زعفران، موزه زعفران و آزمایشگاه‌های مجهز زعفران و تالار بورس تخصصی زعفران در این کارخانه قرار دارد.


مصطفوی افزود: نخستین صندوق سرمایه گذاری کالایی مبتنی بر کشاورزی زعفران، پسته و زیره کشور نیز در شهرستان تربت حیدریه افتتاح شده است.

انتهای پیام/ا. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.