به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علی وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در آیین رونمایی از خط تولید نسل چهارم قطارهای شبکه مترو تهران اظهار کرد: یکی از ملزومات بهرهوری حداکثری از شبکه راهآهن ریلی درون شهری تامین بهموقع ناوگان حمل و نقلی و تعمیرات دورهای قطعات مستعمل قطارهای مترویی است.
او افزود: با توجه به افزایش طول شبکه و تعداد ایستگاههای مترو در کلانشهرها نیاز به افزایش و همچنین تجهیز واگنها بوده است، بر این اساس صندوق نوآوری و شکوفایی ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تولید و نوسازی قطارهای شبکه مترو با استفاده از توان شرکتهای دانش بنیان داخلی اختصاص داده است و از این طرح حمایت میکند.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: قطار ملی مترو با توجه به توانمندیها و ظرفیتهای موجود در کشور و با همکاری شرکتهای مختلف داخلی از جمله ۱۸ شرکت دانش بنیان و چهار مجموعه صنعتی به نامهای شرکت واگن سازی تهران، جهاد دانشگاهی، مپنا و ایریکو با در نظر گرفتن ۱۸ زیرسیستم طراحی شده و تغییرات اعمال شده در آن بر اساس تجربیات ۲۰ سال گذشته در استفاده از سه نسل واگنها صورت پذیرفته است.
بر این اساس با عنایت به لزوم تحقق ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه از تیر سال ۹۸ همکاری مشترکی بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راهآهن شهری و صندوق نوآوری و شکوفایی شکل گرفت تا طی قرارداد ۱۸ ماهه پروژه قطار مترو به سرانجام برسد. در این پروژه سهم ۲۵ تا ۳۰ درصدی شرکتهای داخلی از دانش طراحی، ساخت و تامین قطعات قطارهای مترو به ۸۵ درصد افزایش یافته است.
طراحی و ساخت سیستم رانش، تهویه مطبوع، بدنه قطار، بوژی، ترمز، راهروی بین واگنی، درهای قطار، دکوراسیون داخلی و هوشمندسازی سیستم اطلاعات از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط شرکتهای داخلی برای تولید قطار ملی مترو بوده است.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/