در ایام خانه تکانی با رعایت اصول بهداشتی و ایمنی، می توان علاوه بر نظافت و ضدعفونی کردن وسایل منزل، از بروز مشکلات تنفسی و پوستی جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، چند هفته است که خانواده‌ها مشغول تمیز کردن خانه و با توجه به شیوع کرونا، درگیر ضدعفونی کردن سطوح مختلف هستند و معمولا در این ایام مسمویت و مصدومیت با گاز‌های مواد شوینده و مشکلات تنفسی و التهاب و عفونت چشم و ... افزایش پیدا می‌کند.

متاسفانه اکثر خانم‌ها برای افزایش پاک کنندگی و ضدعفونی بیشتر مواد شوینده را که اکثر اسیدی هم هستند با هم ترکیب می‌کنند و بخاراتی که از ترکیب این مواد به وجود می‌آید، باعث التهابات شدید ریه و گوارش می‌شود.

از دیگر مشکلاتی که در آستانه سال جدید با آن مواجه می‌شویم بی احتیاطی برخی از خانواده هاست که مراقب کودکشان نیستند و در نگهداری و بستن درب مواد شوینده و ضدعفونی کننده، سهل انگاری می‌کنند و در نتیجه کنجکاوی کودکانه فرزندشان اتفاقات تلخ و گاه جبران ناپذیری را رقم می‌زند.

رعایت یک سری اصول برای استفاده از این مواد شوینده می‌تواند از برزو مشکلات جدی جلوگیری کند.

از شایع‌ترین مسمومیت‌ها و مشکلاتی که در این ایام با آن مواجه می‌شویم، مسمویت با گاز‌های متصاعد از سفید کننده (وایتکس) و جوهرنمک است که در مواردی باعث تحریک چشم و پوست، سوختگی‌های خفیف مری و دهان، تحریک گوارشی و استفراغ و اسهال در غلظت‌های بالا می‌شود.

از دیگر مشکلات شایعی که خانم‌ها در ایام خانه تکانی با آن مواجه می‌شوند، مشکلات پوستی و گا‌ها التهابات شدید مثل تاول و اگزماست که به دلیل ارتباط مستقیم پوست با مواد شوینده و ضدعفونی کننده ایجاد می‌شود و برای جلوگیری از این مشکل حتما باید از دستکش استفاده شود.

خانم‌های باردار کودکان زیر سه سال و افرادی که مشکلات تنفسی دارند به هیچ وجه نباید در معرض این مواد شوینده قرار بگیرند. یکی از بهترین و موثرترین راهکار‌ها برای جلوگیری از هرگونه مشکل تنفسی و پوستی و ...، رقیق کردن مواد شوینده خطرناکی مثل وایتکس و جوهر نمک با آب یا استفاده از سرکه سفید برای پاک کردن سطوح است.

صادق بیگی جراح توراکس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت:  با توجه به خانه تکانی و تمیز کردن خانه ها، خانواده‌ها مشغول نظافت خانه و وسایل آن هستند و گاه با توجه به استفاده از شوینده‌های مختلف، امکان بروز مشکلات تنفسی جدی وجود دارد که توصیه می‌شود تا حد امکان از استفاده از مواد شوینده پرهیز کنند.

صادق بیگی افزود: برخی از این مواد شوینده هنگام استفاده، بخاراتی از خود تصعید می‌کنند که هم به چشم و هم به ریه‌ها آسیب می‌رساند. در صورت مخلوط کردن این مواد با همدیگر، این بخارات گاز‌هایی که متصاعد می‌شوند بیشتر و خطرناک تر هستند.

این جراح توراکس ادامه داد : این گاز‌ها می‌توانند با ورود به ریه باعث ایجاد حساسیت و اسپاسم راه‌های هوایی شوند و حالت‌هایی مثل آسم را در فرد ایجاد ‌کنند.

او گفت: توصیه‌ای که برای پیشگیری از بروز این عوارض وجود دارد این است که تا حد ممکن از استفاده بیش از حد این مواد خودداری شود و هنگام استفاده از این مواد در فضا‌های بسته احتیاط کنند و حتی الامکان، تهویه مناسبی برای فضا ایجاد کنند و درب و پنجره‌ها را باز بگذارند.

صادق بیگی ادامه داد : همچنین افراد باید توجه داشته باشند از مواد غلیظ برای شستشو استفاده نشود و با تصور غلط تمیزی بیشتر، مواد مختلف شوینده را برای افزایش غلظت با هم مخلوط نکنند و هنگام استفاده از مواد شوینده و پاک کننده حتما از ماسک برای جلوگیری از ورود بیش از حد بخارات این مواد به ریه استفاده کنند.

این جراح توراکس بیان کرد: خانم ها در صورت بروز مشکلات تنفسی، بلافاصله به فضایی با هوای آزاد بروند و نفس عمیق بکشند و در صورت ادامه دار شدن مشکل، به بیمارستان و پزشک و مطب مراجعه کنند . گاهی به دلیل شدت مشکل، لازم است که هرچه سریع تر آمپول‌های کورتون مثل دگزامتازون به بیمار تزریق شود تا از ایجاد حملات و حساسیت‌های تنفسی پیشگیری شود.


بیشتر بخوانید 


انتهای پیام / 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار