معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضوی:

زعفران جایگاه جهانی دارد

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: زعفران در نگاه عامه چاشنی و ادویه است در حالی که این نگاه باید تغییر کند، این محصول جایگاه جهانی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین ساربان معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مراسم تجلیل از نمونه‌های کشاورزی تربت حیدریه گفت: ۱۰ درصد وسعت خراسان رضوی مختص کشاورزی است و با وجود ۳۳۷هزار بهره بردار کشاورزی متاسفانه ۱۰۳نمونه استانی داریم که آمار پایینی است و باید افزایش یابد.

او افزود: تربت حیدریه و زاوه با قرار گیری در ارتفاع هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا و وجود اقلیم مناسب یکی از شهرستان‌های استراتژیک در حوزه کشاورزی و دامپروری است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در موضوع گیاهان دارویی متاسفانه سرانه مصرف کشور ۲۵ گرم است که این آمار در دنیا ۹۰۰ گرم است.


بیشتربخوانید



ساربان بیان کرد: ۵هزار پزشک عمومی دور‌های تخصصی طب سنتی را فرا گرفته اند و استفاده از گیاهان دارویی در صنعت پزشکی در کشور ما ۶درصد است و این آمار در دنیا ۴۴درصد و در المان ۶۵درصد است.

او تصریح کرد: ۸هزار و ۸۰۰ هکتار مزرعه زعفران در خراسان رضوی داریم و این درحالی است که ما دو محصول منحصر به فرد پسته و زعفران را داریم که باید با برنامه ریزی دقیق در جهت بهره‌برداری درست از این محصولات استفاده کنیم.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تأکید کرد: در حال حاضر ما بزرگترین وارد کننده لوازم آرایشی و بهداشتی هستیم که با فرآوری زعفران و ماده گروسین می توانیم صادر کننده این اقلام باشیم و با وجود اینکه در استان علم و تکنولوژی آنرا داریم متاسفانه پزشکان و تولیدکنندگان دارو رغبتی برای تحقق این مهم ندارند.

انتهای پیام//ا.غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار