حاجی میرزایی گفت: شیوع ویروس کرونا در جهان و ایجاد تغییر در روند آموزش یک فرصت حیاتی و تاریخی برای جهش و عبور از همه راه‌های بسته‌ای است که در گذشته نمی‌توانستیم از آن عبور کنیم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،  محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در نشست صمیمی با معلمان منتخب سیستان و بلوچستان اظهارداشت:به گمان من این استان می‌داند که چه چیزهایی ندارند، از کمبود فضای آموزشی، تجهیزات کم و محرومیت‌های گسترده همه از نداشته‌های آن است اما معتقدم این استان باید بداند که چه چیزهایی دارد.

او  خطاب به معلمان گفت: سیستان و بلوچستان شما را دارد و با شما می‌توان راه‌های سخت را پیمود و کارهای بزرگ کرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اندیشه‌های عمیق، انگیزه‌های قوی و خلاقیت‌های نو معلمان همه سرمایه ارزشمند در سیستان و بلوچستان است.

وی تصریح کرد: گاهی آنقدر نداشته‌ها ذهن ما را در سیطره خود قرار می‌دهند که از داشته‌ها غافل می‌شویم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه با داشته‌ها می‌توان نداشته‌ها را تامین کرد، افزود: باید درک دقیق، روشن و جامعی از داشته‌های خود داشته باشیم.

وی به شیوع ویروس کرونا و تغییرات ایجاد شده در روند آموزش اشاره کرد و ادامه داد: جامعه فرهنگی در این اتفاق غیرمنتظره نشان داد که زنده،پویا و شاداب است و در برابر تغییرات راه جدیدی پیدا می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تولید ده‌ها هزار محتوا توسط معلمانی که هیچ امکانات و هیچ تجربه ای در این زمینه نداشتند نشان از دلسوزی و مسوولیت پذیری و سخت‌کوشی آنها دارد که سرمایه های بسیار بزرگی برای کشور محسوب می شوند.

او  ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت اهداف روشنی داریم و برای تحقق آن اهداف ساختارها و فرایندهایی خاصی تعریف کرده بودیم اما به یکباره کرونا آمد و بساط گذشته را به هم ریخت، فرایندها را ناکارآمد و روش های گذشته را تعطیل و مناسبات ما را محدود کرد اما میدان فراخی در برابر ما گشود.

حاجی میرزایی گفت: دوران کرونا ساختارهای غیر قابل تغییری که ذهن و فکر ما را احاطه کرده بود خراب کرد و فرو ریخت.

او افزود: در این دوران مدرسه و معلم جایگزین تمام فرآیندهای نظام آموزش و پرورش شد به همین دلیل این فرصت را باید مغتنم شمرد چرا که یک فرصت حیاتی و تاریخی برای جهش و عبور از همه راه های بسته است که تاکنون نتوانسته ایم از آن عبور کنیم اما هم اکنون مجالی فراهم شده که یکبار دیگر به فرایند تعلیم و تربیت نگاهی تازه بیندازیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مهارت های معلمان در این ۱۰ ماه گذشته به اندازه ۳۰ سال افزایش یافته است.

او ادامه داد: در گذشته اگر می خواستیم کار معلمان و فرایند آموزش و پرورش را با فناوری هماهنگ کنیم مستلزم برگزاری دوره‌های آموزشی فراوانی بود اما دوران کرونا در ۱۰ ماه گذشته معلمان را به تولید کنندگان محتوا در بستر فضای الکترونیک تبدیل کرد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شما معلمان این موقعیت را می فهمید و از آن استفاده می کنید، گفت: سیستان و بلوچستان علی رغم اینکه منابع مالی بیشتری هم از طرف خیران و هم از طرف دولت به آن تزریق شده اما هنوز نمی‌تواند به تناسب موالید و افزایش جمعیت دانش‌آموزی نیاز خود به فضای آموزشی را پاسخ دهد.

او  افزود: در شرایط کنونی برای سیستان و بلوچستان موقعیتی فراهم شده تا بخشی از این محرومیت تاریخی را با سرعت بیشتری پشت سر بگذارد و فاصله خود را کم کند.

وزیر آموزش و پرورش به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت اشاره کرد و اظهارداشت: آموزش حقیقی معلمان همان لحظاتی است که با هم حرف می زنند و تجربیات خود را به یکدیگر منتقل می کنند.

او  بیان کرد: دوران کرونا فشار سنگینی را به همه اعم از معلم، مدیر، دانش آموز، خانواده و همه همکاران در سطح ستاد وارد کرد اما باید بدانیم یکی از مهمترین لحظاتی که عیارها را مشخص می‌کند زمان مواجهه با تغییرات است.

حاجی میرزایی افزود: کرونا منجر به ایجاد یک آشفتگی در پیرامون کار آموزش و پرورش شد اما باید بتوانیم در این آشفتگی یک سازماندهی جدید ایجاد و تجربیات خود را با یکدیگر مبادله کنیم و مراقبت حداکثری داشته باشیم تا اصول و اهداف نظام تعلیم و تربیت در کلاس محقق شود.

او افزود: اگر در گذشته به دنبال این بودیم که محیط کلاس جذاب باشد، هم اکنون این مجال فراهم شده بنابراین باید بین درس و بازی، بین خانه و مدرسه، بین معلم و خانواده ارتباط های خوبی برقرار کنیم.

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: هم اکنون موقعیت خوبی به وجود آمده که معلمان می‌توانند با خانواده ها حرف بزنید و پیوندهای مدرسه و خانواده را محکم تر کنند.

او  خطاب به معلمان افزود: در این دوران باید برای تحقق یادگیری و اهداف تعلیم و تربیت تلاش کنید و مطمئن شوید یادگیری اتفاق افتاده است.

حاجی میرزایی ادامه داد: سنجش یادگیری هم اکنون دشوار تر از گذشته شده اما ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بسیار مهم است.

او  تاکید کرد: سطح تحصیلی دانش آموزان در این دوره نباید به یک سطح پایین تبدیل شود بلکه تحصیل در دوران کرونا باید درخشش بیشتری نسبت به همه دوران‌ها داشته باشد چرا که این دوره در اذهان باقی خواهد ماند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سازمان های جهانی از آموزش در دوران کرونا به عنوان آموزش در بحران یاد می شود به همین دلیل این دوران یک فرصت تاریخی در اختیار معلمان قرار داده تا کلاس خود را به کلاسی شیشه‌ای تبدیل کنند که همه بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

او به صحبت یکی از معلمان مبنی بر ادغام کتاب های درسی دینی و عربی اشاره کرد و گفت: چنین موضوعی صحت ندارد.

حاجی میرزایی همچنین درباره ارسال کتاب های بروزرسانی نشده به سیستان و بلوچستان گفت: کتاب های سال‌های قبل مشروط به اینکه تغییر نکرده باشد به استانها ارسال می شود در غیر این صورت باید کتاب‌های به روز شده در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

او  همچنین به درخواست برخی معلمان مبنی بر استخدام نیروهای مدارس غیردولتی اشاره کرد و گفت: این موضوع منع قانونی دارد چرا که نباید فرصت استخدام را به طور ویژه به کسی اختصاص دهیم ضمن اینکه معلمان شاغل در مدارس غیر دولتی تحت تعهد موسسین مدارس مورد حمایت قرار می گیرند ما نیز برای حمایت از این قشر سامانه‌ای تعریف کرده ایم که حقوق و مزایای معلمان در آن ثبت می شود تا با ایجاد شفافیت حقی از آنها ضایع نشود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در طول یک و نیم سال گذشته بیش از ۱۰۰ هزار نفر وضعیت استخدام ایجاد کردیم که در ۱۰ سال گذشته بی سابقه است.

او  همچنین به آیین نامه رتبه بندی معلمان اشاره کرد و افزود: به منظور ارتقاء حقوق این قشر زحمتکش آیین نامه رتبه بندی را تدوین و به مجلس تحویل دادیم که بعد از تصویب مجلس معلمان از آن بهره مند خواهند شد.

حاجی میرزایی همچنین به طرح مسکن فرهنگیان اشاره کرد و گفت: بدون اعلام هیچ محدودیتی برای کسانی که مسکن ندارند فراخوان داده‌ایم.

او خطاب به معلمان گفت: ما را در تجربیات خود سهیم کنید چرا که ما نیازمند و علاقمند به ایده‌های شما هستیم، معلمان مخاطبان اصلی آموزش و پرورش هستند و باید بازخوردهای خود را به ما منتقل کنند

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار