اولین ماه ۹۹ برای آموزش و پرورش توام با شرایطی بود که استراتژی‌های آموزشی جدید متناسب با کرونا را رقم می‌زد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در فروردین با اخباری درباره طرح ۲ فوریتی مجلس برای رتبه‌بندی معلمان، گام‌های آغازین راه اندازی شاد، حذف نشدن مطلبی از محتوای کتاب درسی و الزام آموزش مدارس غیردولتی در ایام کرونا سپری شد.

نام‌نویسی ۸ میلیون دانش آموز در شبکه شاد

محسن حاجی میرزائی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: صداوسیما و معلمان به خوبی به میدان آمدند اما به دنبال فضایی ایمن و اختصاصی برای دانش آموزان بودیم که بر این اساس شبکه شاد راه اندازی شد.

او ادامه داد: این شبکه قابلیت‌های متعددی دارد که به تدریج نمود پیدا می‌کند و از دیروز ثبت نام دوره متوسطه آغاز شده است و ۸ میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند.

طرح ۲ فوریتی مجلس برای رتبه‌بندی معلمان

اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان با اما واگر‌های بسیاری مواجه بود و در نهایت سال گذشته بعد از ۵-۶ سال معطلی و رفت و آمد وزرا به تصویب هیئت وزیران رسید، اما این پایان ماجرا نبود و انتقادات بسیاری به آن وارد شد.

علاوه بر انتقاد به روند اجرایی اواخر سال ۹۸ بود که اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری اجرای طرح رتبه‌بندی را در هاله‌ای از ابهام برد و بعد از این ماجرا جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  نوشت:

«جهت اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان دو رئیس جمهور و پنج وزیر به وعده عمل نکردند؛ مجلس با طرح دوفوریتی جهت اجرای ماده۶۳ قانون برنامه ورود خواهد کرد.»

هیچ مطلبی از محتوای آموزشی حذف نمی شود

مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تمهیدات انجام شده برای وضعیت تعطیلی مدارس و جریان آموزشی بیان کرد: در جلسه امروز مقرر کردیم تا همه مطالب آموزشی باید آموزش داده شود و معلمان با همین روال و سرعت کار را دنبال کنند.

او ادامه داد: هیچ مفهومی نباید از مطالب درسی حدف شود همچنین برای پایه دوازدهم که دانش آموزان درگیر امتحان نهایی هستند به مدیران و معلمان تاکید داشتیم تا آخر اردیبهشت تمام مطالب این پایه تدریس شود و مطلبی باقی نماند.

آغاز رسمی شبکه تلویزیونی شاد از اول اردیبهشت

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش از برگزاری اولین کلاس مدرسه شاد در روز اول اردیبهشت خبر داد و گفت: برای آن دسته از دانش آموزانی که دسترسی به اینترنت را در گوشی هوشمند ندارند دستورالعملی تدوین کردیم تا بر اساس آن راهبران آموزشی کاربرگ‌ها و آموزش‌هایی را به آن‌ها ارائه دهند.

حکیم زاده درباره زمان بازگشایی مدارس با تاکید بر اینکه تابع تصمیم ستاد ملی کرونا هستیم، اظهار کرد: در نظر داریم تا در هر شرایطی متناسب با آن موقعیت آموزش را تداوم ببخشیم و به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم که هیچ کمبود آموزشی برای سال تحصیلی آینده نداشته باشند. معلمان و مدیران همچنین خانواده‌ها در دستیابی به این هدف موثر هستند.

مدارس غیردولتی در ایام تعطیلات کرونایی موظف به ارائه آموزش هستند

مجتبی زینی وند رئیس سازمان مدارس غیردولتی بیان کرد:به دلیل اینکه معلمان در حال ارائه آموزش هستند و جریان آموزش در این ایام فعال وپویا است، موسسان موظف شده‌اند که حقوق معلمان را پرداخت کنند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر مدرسه اقدام به ارائه آموزش‌های لازم در این ایام نکند اولیای دانش آموزان شکایت خود را به چه مرکزی ارائه کنند، گفت: عدم ارائه آموزش مناسب در این ایام تعطیل یک تعلل وکوتاهی وحتی تخلف است و اگر اولیای دانش آموزان با چنین تخلفی مواجه شدند برای پیگیری موضوع می‌توانند مراتب را به شماره تلفن ۴۳۱۷ اعلام کنند.

افزایش ۵ تا ۵۰ درصدی حقوق برای ۶۲ درصد معلمان

حاجی‌میرزایی درباره افزایش حقوق معلمان و کارکنان اداری با اشاره به اینکه هم معلمان و هم کارکنان اداری شامل افزایش ۵۰ درصدی فصل دهم قانون مدیریت خدمات شدند، اظهار کرد: با توجه به اینکه برای معلمان از ظرفیت رتبه‌بندی فرهنگیان استفاده کردیم و بر اساس همین افزایش ۵۰ درصدی بود، برخی از آن‌ها با تغییر چندانی در حقوق مواجه نشدند در واقع برای ۳۲ درصد رقم افزایش زیاد نبود و برای ۶۲ درصد معلمان از ۵ تا ۵۰ درصد افزایش اعمال شد که اکنون با کارکنان دیگر دستگاه‌ها همتراز شدند همچنین با دستگاه‌های بالادستی همچون سازمان امور اداری استخدامی و برنامه برای چگونگی حفظ رتبه بندی فرهنگیان در حال رایزنی هستیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد سال ۹۸ این وزارتخانه گفت: آموزش و پرورش تلاش کرده است تا پوشش تحصیلی را به حداکثر ممکن برساند و ۹۸/۱۸ درصد پوشش افراد لازم التعلیم است که محقق شد.

سازوکار آموزش و پرورش برای دانش‌آموزانی که امکان حضور آنلاین در شبکه شاد را ندارند

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی حکیم زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تدبیری برای دانش آموزانی که امکان حضور آنلاین ندارند در نظر گرفته شده است بیان کرد: راهکار‌های متنوعی در این مورد وجود دارد به عنوان مثال می‌توان ارتباط تلفنی بین معلم و خانواده را در نظر گرفت تا تکالیف دانش آموز را به اطلاع برساند.

او با تاکید بر اینکه در شرایط خاصی قرار داریم، گفت هر چند مدارس تعطیل شده، اما جریان آموزش همچنان برقرار است و حتی بسیاری از همکاران بر اساس گزارش‌های ارائه شده برای آماده سازی آموزش‌های خود ساعتی بیشتر از زمان حضور در مدرسه صرف می‌کند و این بدان معناست که معلمان ما همواره به دنبال کمک به دانش‌آموزان هستند که در این مسیر هماهنگی و همکاری بیشتر خانواده‌ها و مدرسه می‌تواند شرایط بهتری را رقم بزند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.