به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،حمیدرضا شیخالاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به وضعیت بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروزی گفت: کلاسها تا ۲۷ اسفند از طریق برنامه شاد برگزار شد که پس از ۱۵ روز تعطیلات در روز شنبه ۱۴ فروردین نیز آغاز میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه کلاسها بعد از ایام تعطیلات عید بهصورت حضوری و یا غیرحضوری برگزار شود منوط به تشخیص ستاد ملی کروناست که با حضور کارشناسان بهداشتی و سلامت، تصمیمات نهایی را با توجه به وضعیت شیوع کرونا میگیرند افزود: سالی که سپری شد در خصوص آموزش بسیار خاص بود و خانوادهها زحمات زیادی در مسیر آموزش فرزندان کشیدند و قطعاً بدون همراهی والدین، توفیقی در آموزش در بستر فضای مجازی نداشتیم.
شیخالاسلام ابراز کرد: با تلاش شبانهروزی دبیران توانستیم موفق باشیم و در مجموع همکاران و خانوادهها، سال سختی را تجربه کردند و معلمان با تولید محتوا و بارگذاری و سنجش و اندازهگیری یادگیری، متحمل دشواریهایی شدند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم یادآورشد: همه این مشکلات با تعامل خانه و مدرسه و مجموعه مدیریتی استان پشت سر گذاشته شد و از ۱۵ شهریور که برنامه شاد را جهت آموزش آغاز کردیم تلاش خوبی شکل گرفت و استان قم رتبه نخست در استفاده از برنامه شاد را کسب کرد.
شیخالاسلام با تأکید بر اینکه اعلامشده از ۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین هیچ تکلیفی به دانشآموزان ارائه نشود تا خانوادهها و همکاران بتوانند در این برهه زمانی یک استراحت مناسبی داشته باشند اضافه کرد: این اقدام به این منظور بوده که فشار زیادی برای مطالعات و پیگیری مسائل درسی برای خانوادهها ایجاد نشود.
او عنوان کرد: ما از دانشآموزان تقاضا داریم در این ایام عید، مطالعاتی بر روی دروس داشته باشند تا در روز ۱۴ فروردین، با آمادگی لازم و عدم فراموشی دروس در کلاسها حاضر شوند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: در سال ۹۹ واقعاً نگران وضعیت درسی دانشآموزان پایه دوازدهم بودیم که با پیگیری و تلاش فراوان ۸۹ دهم درصد نسبت به سال قبل معدل کتبیشان بالاتر رفت و توفیق خوبی در خردادماه سال گذشته به دست آمد.
او تصریح کرد: باید بپذیریم دغدغه نسبت به وضعیت تحصیل دانشآموزان افزایشیافته و پیشگیری از ترک تحصیل دانشآموزان در این شرایط کرونایی، یکی از دغدغههای جدی آموزش و پرورش است.
شیخالاسلام با بیان اینکه خانوادهها نیز در این شرایط با مشکلاتی مواجه بودند و نگرانیهای زیادی وجود دارد که آیا میتواند نوجوان خود را در منزل نگه دارند، ادامه داد: از طرفی نگران پایان سال تحصیلی هستیم و گزارشاتی از ورود دانشآموزان بهخصوص متوسطه دوم به فضای کسبوکار وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم یادآور شد: در این شرایط اقتصادی، کسبوکار دانشآموزان بهتنهایی سبب نگرانی نیست، اما اگر فرزندان را دچار چالش و انگیزه درس خواندن را در آنها کمرنگ کند قطعاً با مشکلاتی مواجه میشویم.
شیخ الاسلام عنوان کرد: دانشآموزی که سالها تحصیلکرده و قرار است حاصل ۱۲ سال درس خواندن را ببیند و خود را برای ورود به شغل و سربازی و یا دانشگاه مهیا سازد، اگر به یکباره ترک تحصیل کند دچار زیانهایی میشود.
او اضافه کرد: همچنین امروز یکی از مشکلات جامعه، کاربرد نداشتن مدارک تحصیلی در یافتن شغل است که دراینباره باید مدارس و هنرستان و کاردانش برای مهارتآموزی دانشآموزان در متوسطه دوم برنامهریزی کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: با توجه به اینکه اشتغال یکی از شاخصهای مهم در توسعه است، آموزش و پرورش باید دراینباره برنامهریزی کند و برنامهریزی لازم را داشته باشد، هرچند آموزش در فضای مجازی و تعطیلی مدارس تا حد زیادی، مهارتآموزی را با مشکلاتی همراه ساخته و باید دراینباره تدبیر شود.
انتهای پیام/ح