به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نگارگری هنر نقاشی سنتی ایرانی از دیرباز در اصفهان مورد توجه بوده و استادان زیادی در این زمینه مشغول به کار بودهاند. در این میان یکی از چهرههای شاخص، بی اغراق، استاد رضا بدرالسماء است که به تصویرگری نقوش طبیعت و چهرههای خیالی و ... اکتفا نکرده و در تمام رویدادهای سالهای گذشته با خلق آثاری دیدنی سهم خود را در همراهی با مردم ایفا کرده است از جمله تابلوی نگارگری با موضوع فاجعه منا. با این هنرمند خوش ذوق هم کلام شدیم.
استاد از کودکی و مسیری که طی کردید برایمان بگویید؟
پنجم آذر سال ۱۳۲۸ در اصفهان بهدنیا آمدم و، چون بیشتر اعضای خانواده در کارهای هنری و صنایع دستی اشتغال داشتند طبعاً علاقهمند شدم و با افزایش سن این علاقه بیشتر شد تا جایی که به صورت حرفهای رشته نقاشی را انتخاب و شروع به فعالیت کردم. الان که در ۷۲ سالگی هستم ۶۰ سال از عمرم را در زمینه نقاشی فعالیت کردهام.
تفاوتی که در آثار شما دیده میشود موضوعاتی است که انتخاب میکنید. علت این انتخابها چیست؟
این علاقه و استعداد درون من همچنان جریان داشت تا اینکه انقلاب اسلامی به وقوع پیوست و به شدت به شهدا احساس مسئولیت و تعهد میکردم. چون افتخار شهادت نداشتم با توجه به رسالتی که هر هنرمند باید داشته باشد، با خودم عهد کردم تا در راه شهدا و اهداف آنها آثار خود را خلق کنم و از خداوند برای تحقق این هدف بسیار مدد خواستم. خداوند کمک کرد تا با ذهنی باز آیات قران و احادیث را به تصویر بکشم. ضمن خلق آثار تاریخ اسلام، رویدادها، فجایع و شهادتها در زمان حال را نیز در قالب آثار هنری خلق کردم.
شما را باید بیشتر نقاش بشناسیم یا نگارگر؟
رشته تخصصی من نقاشی و نگارگری است که فرق چندانی نیز ندارد، اما نگارگری سبکی مربوط به کشورمان ایران است که مینیاتور نامیده میشد، اما امروزه نگارگری خوانده میشود. بیشتر آثاری که کار کردم در قالب نگارگری بوده است، اما نقاشی، تکنیک آبرنگ و رشته میناکاری نیز فعالیت دارم تا بتوانم آثار منحصر به فردی را برای ائمه معصومین علیهم السلام خلق کنم.
نگارگری را چطور آموختید؟
این رشته را در کل به صورت تجربی آموختم و هنوز هم خود را شاگرد میدانم و در حال یادگیری هستم. پیوسته ۶ دهه کار کردم و در دوران نوجوانی آثارم مورد استقبال گردشگران خارجی قرار گرفت. اما هدف اصلی من خلق اثر برای فروش خارجی نیست هرچند به کشورهای مختلفی این آثار فروخته شده است.
شما آثار فاخر زیادی خلق کردهاید، از نگاه خودتان بهترین آثار کدام است؟
بهترین آثاری که خلق کردم آثاری است که در مورد ائمه علیهمالسلام است مانند کشتی نجات، دیگر آثاری که به شخصه به آنها علاقهمند هستم، شهدای فاجعه منا و تابلو فرزند ایران مربوط به شهید حججی است و تابلو مکتب سردار سلیمانی، که پس از شهادت این بزرگوار کشیده شد.
از شرکت خود در نمایشگاهها و جشنوارهها برای ما بگویید، گویا به تصویرسازی کتاب هم پرداختهاید؟
در کشور تقدیرهای زیادی از من شده است و در زمینه آثار قرآنی جزو خادمین قرآن شناخته شدم و در جشنوارههای زیادی شرکت کردم و بیش از ۴۰۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و خارج از ایران داشتم. در زمینه کتاب باید بگویم بیش از ۵۰ کتاب را تصویر سازی کردهام که ۴ جلد کتاب درباره آموزش نقاشی با عنوان کتاب نقش نگار کار شد. اگر عمری داشته باشم در تلاش هستم تمام تجربیات خود را برای نسل آینده مکتوب کنم.
چرا تدریس در دانشگاه را رها کردید؟
بیش از یک دهه در دانشگاه هنر به صورت عملی تدریس میکردم، اما به دلیل اینکه با کمبود فرصت مواجه شدم و میخواستم آثار بیشتری را خلق کنم از دانشگاه انصراف دادم و مشغول خلق آثار جدید برای گسترش سیره شهدا و انقلاب اسلامی شدم.
شنیدهایم که از خارج از کشور هم درخواست برای تدریس از شما داشتهاند.
بله، چهار سفر به الجزایر برای شرکت در جشنواره داشتم در این سفرها در خواست تدریس در کشورهای خارجی را نیز داشتم، اما در یادداشتهایی که از طرف مردم میرسید تقاضا داشتند که کشور را ترک نکنم. من برای مردم نقاشی میکنم و دوست دارم تا مسائلی را که در جامعه هست ترویج دهم و زبان دل مردم باشم.
استاد شما در طراحی ضریح برخی اماکن متبرک هم مشارکت داشته اید، در این زمینه هم توضیح بدهید؟
اولین بار میناکاری ضریح حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام را انجام دادم و بعد میناکاری ضریح جدید حضرت حبیب بن مظاهر علیه السلام را. ضریح جدیدی هم که در مقام حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در خیمه گاه وجود دارد، میناکاری آن بر عهده من بوده. کتیبه میناکاری نیم ضریح امام موسی بن جعفر و امام جواد علیهما السلام و میناکاری در حرم این دو امام بزرگوار را انجام دادم. میناکاری پنجره فولاد حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها هم از توفیقات بنده است.
اولویت هنرمندان در نگاه شما به لحاظ جهتگیری فکری باید چه چیزی باشد؟
هنرمندان باید به رسالتهای خود عمل کنند، چون خداوند در وجود آنها ارزشهای قرار داده است و این ارزشها باید بارور شوند تا برای خود و کشور مفید باشد و اصلا صحیح نیست که یک هنرمند زبان دل دیگر افراد با ایدئولوژیهای آنها باشد و اگر بخواهد مطابق تفکرات آن افراد عمل کند پشت کردن به برخی ارزشها است.
توصیه شما به جوانان علاقهمند به هنر چیست؟
انسانها پس از تولد و قبل از اینکه صحبت کنند با زبان هنر و نقاشی گفتههای خود را بازگو میکنند و انسانها در فطرت خویش زیبایی و هنر را دوست دارند. اما توصیه من به جوانان یاد گرفتن هنر است مهم نیست چند هنر یا چه هنری، هنرمند برای دل خود کار میکند و هیچگاه افسرده نمیشود. هنر تنهایی افراد را پر میکند. اما به هنر تنها نمیشود تکیه کرد و باید شغلی در کنار آن برای امرار معاش فرد داشته باشد؛ و کلام پایانی
هنر زبان بدون تکلم است و هنرمند با هنر خود میتواند گفتهها و خواستههای خود را بیان کند و حتی فراتر از زمان خود فکر کند، آینده را به تصویر بکشد و این ایه که ما از خداییم و به سوی او باز میگردیم را بیان کند.
از خداوند درخواست کردهام تا بتوانم همیشه روی پاهای خودم بایستم. بنده ناسپاسی نبودهام و هیچگاه چشم خود را به روی محبتها نبسته ام، علاقه دارم برای ارزشهای ملی فعالیت کنم، اما هیچگونه حمایتی از من نشده است و حتی بیمه نیز نیستم.
محمد صابری
انتهای پیام/ی