علم روانشناسی در مورد شباهت‌های بین رفتار کودکان و رفتار سالمندان را مشخص کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دویچه وله، زندگی سالمندان به نوعی بازگشت به دوران کودکی تلقی می‌شود؛ بسیاری از آن‌ها دچار فراموش می‌شوند ودندان هایشان می‌ریزد و با کاهش قدرت حس بینایی و شنوایی و کم توانی در راه رفتن، آن‌ها مانند کودکان به کمک و حمایت دیگران نیاز دارند.

۹ شباهت بین کودکان و سالخوردگان

۱- داشتن احساس خشم هنگام درخواست چیزی

چه شما دوست داشته باشید چه دوست نداشته باشید، آن‌ها آنچه را که می‌خواهند انجام می‌دهند، مانند اینکه اگر یکی از بچه‌ها اسباب بازی جدیدی را در فروشگاه ببیند و بخواهد آن را بخرد و اگر خواسته اش برآورده نشود، ناراحت می‌شود. در افراد مسن، روش اقناع تغییر می‌کند؛ به عنوان مثال، هنگامی که یک فرد مسن می‌خواهد بستنی بخورد و برای سلامتی او خوب نیست، می‌گوید این آخرین خواسته من است. کودکان و افراد مسن می‌دانند که چه می‌خواهند و اگر از ضعف شما آگاه باشند، از بهره بردن از این ضعف برای تحقق خواسته خود کوتاهی نخواهند کرد.

۲- غذای سالم را دوست ندارند

بدن کودکان و افراد مسن در برخی از مراحل زندگی برای تقویت بدن خود به کمک خارجی نیاز دارند، هر دو بدون دندان هستند و استخوان‌های یکپارچه ندارند. این دو گروه به مقدار زیادی به ویتامین‌ها و پروتئین‌ها نیازدارند، اما معروف است که کودکان و افراد مسن به غذای ناسالم تمایل بیشتری دارند.

۳- فراموش کردن کار‌ها

گروه سنی خاصی از کودکان و سالخوردگان وجود دارد که تا حدودی به فراموش کردن و به یاد نیاوردن چیز‌های روزمره شناخته می‌شود. آن‌ها غالبا به فردی نیاز دارند تا مدام چیز‌ها را برایشان یادآوری کند.

۴- بیش از یک بار پرسیدن

کودکان و سالخوردگان درباره هر آنچه در جهان می‌گذرد سؤالاتی دارند، زیرا به دلیل کمبود قدرت حافظه، آن‌ها سوالات مشابه را بار‌ها و بار‌ها می‌پرسند و یک بارپاسخ دادن به سؤالات آن‌ها کافی نیست.

چه شباهت‌هایی بین کودکان و سالخوردگان وجود دارد؟

۵- امتحان صبر

اگر می‌خواهید از میزان صبر و شکیبایی خود مطلع شوید، مدت طولانی با کودک یا فرد مسن بنشینید، نظرات او را نادیده بگیرید و خود را برای حملات گریه آمیز آماده کنید، معمولاً کودکان به یک رفتار غیر موجه وارد می‌شوند، افراد مسن دچار بثورات می‌شوند، در عرض تنها چند ثانیه احساسات خوب خود را از دست می‌دهند. نیازی به گفتن نیست که سؤالات نامعقولی را می‌پرسند، آن‌ها همه ترفند‌های آزمایش صبر شما را می‌دانند.

۶- درخواست توجه، چه کودکان و چه افراد مسن

هر دو گروه خواستار توجه هستند. کیفیت توجه طلبکارانه می‌تواند شما را آزار دهد یا اینکه شما آن را فوق العاده بدانید. آن‌ها می‌خواهند بدانند که آیا واقعا آن‌ها را دوست دارید یا نه. آن‌ها می‌توانند فراتر از این عمل کنند و بسیاری از ترفند‌های عجیب و غریب مانند توقف گریه، سرفه، دروغ گفتن و دیگر رفتار‌های عجیب را از خود بروز دهند.

۷- در هر دوگروه احتمال افتادن یا سقوط وجود دارد

هر دو می‌خواهند با آن‌ها برخورد ویژه‌ای داشته باشید و هر دوی آن‌ها به دلیل ضعف در بدن احتمال دارد که بیفتند و سقوط کنند.

۸- هر دو گروه بسیار جذاب و بی غل و غش هستند

آن‌ها همیشه احساسات درونی خود را بروز می‌دهند و هیچ احساس دروغینی از آن‌ها بروز نمی کند و اگر شما رو دست داشته باشند قطعان آن را می‌گویند.

۹- صادق بودن

صداقت بهترین سیاستی است که توسط کودکان و افراد مسن اتخاذ می‌شود، اما گاهی اوقات این ممکن است به خط مشی بدی تبدیل شود، زیرا متوجه می‌شویم که آن‌ها می‌خواهند موقعیت‌هایی را ایجاد کنند که باعث خجالت شما می‌شود.


بیشتر بخوانید:

کشف روشی جالب برای پیش‌بینی زوال عقل در کهنسالان

زنگ خطر نبود علائم کرونا در کودکان


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار