محمود امتی گفت: انسداد موقت کانال سوئز توجه جامعه جهانی را به مسیر‌های جایگزین این آبراهه معطوف کرده است، که ایران در قالب دالان شمال- جنوب قطعا می‌تواند یکی از این مسیر‌ها باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود امتی نائب‌ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: کانال سوئز از دیرباز علاوه بر کالا‌های تجاری، مسیر انتقال انرژی بین آسیا و اروپا بوده است، اما اختلال اخیر در این کانال اهمیت مسیر‌های جایگزین را مضاعف و تلنگری به دنیا وارد کرد تا تجارت جهانی مسیر‌های دیگری را نیز انتخاب کند.

او افزود: در حال حاضر کشور‌ها در روابط تجاری‌شان به دنبال این هستند که انرژی، به خصوص نفت را سریع تر، ارزان‌تر و راحت‌تر از خاورمیانه به اروپا انتقال دهند که در این زمینه مسیر ایران بسیار حائز اهمیت است.

نائب‌ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: ایران از گذشته مسیر ارتباطی آسیا به اروپا بوده و بر سر چهار راه دالان‌های شرق به غرب و شمال به جنوب قرار داشته است، همچنین به تازگی ایران در آستانه پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا است که در آن پنج کشور ارمنستان، روسیه، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان عضویت دارند و این خود به خود مسیر دالان شمال به جنوب را تقویت کرده و باعث رونق این مسیر خواهد شد.

امتی بیان کرد: راه اندازی دالان حمل و نقل شمال به جنوب، که در سال ۲۰۰۰ میلادی در تفاهمی بین ایران، هند و روسیه منعقد شد، سومین دلیل اهمیت مسیر جایگزین ایران به جای کانال سوئز است.

او تصریح کرد: بعد از تجهیز بندر اقیانوسی چابهار توسط هند، این انگیزه تقویت شد که هند کالا‌های تجاری خود را از طریق چابهار به روسیه و روسیه کالا‌های تجاری و نفت خود را از این مسیر در حد چندین میلیون تن انتقال دهند.

نائب‌ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تاکید کرد: اتصال بنادر ایران در خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر به بنادر روسیه در سن پترزبورگ و شمال اروپا از طریق زیرساخت‌های حمل ونقل کشورمان، جذابیت قابل توجهی برای خریداران و فروشندگان انرژی و یا کشور‌های وارد کننده و صادر کننده کالا دارد.

امتی اظهار کرد: رونق و تقویت این مسیر الزاماتی دارد که یکی از ۲ شاخصه مهم آن فعال شدن دیپلماسی خارجی در تعاملات بین المللی و مناسبات اقتصادی با کشور‌های همسایه و رایزنی و سرمایه گذاری است و این اقدامات می‌تواند تاثیر بسزایی بر اهمیت و فعالیت این مسیر داشته و به دنیا این پیام را بدهد که آمادگی لازم برای فعال کردن این مسیر وجود دارد.

او افزود: دومین شاخصه نیز آن است که ما باید در مبادی ورودی همچون بنادر جنوبی، بنادر شمالی و مسیر دریایی خزر به روسیه، مقدمات حمل و نقل ترکیبی جاده‌ای و دریایی قوی با سرویس‌های متعدد را راه انداخته و این اطمینان را به سایر کشور‌ها بدهیم که می‌توانیم سریع‌تر و ارزان‌تر کالا‌ها را حمل کنیم.

نائب‌ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ادامه داد: در صورت ارائه خدمات برتر ترانزیتی، رغبت به استفاده از این مسیر برای بسیاری از کشور‌ها بخصوص کشور‌های شمال اروپا ایجاد خواهد شد تا کالا‌هایی را که از مسیر چین و اقیانوس هند و کانال سوئز به اروپا می‌برند، از دالان شمال به جنوب و مسیر ایران منتقل کنند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//م.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۹:۲۶ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
الانه که همه میگن نمیشه. امریکا و اروپا هم زودی همه رو تحریم کنن بگن شما برین کشاورزی و دامداری کنید مردم هم میگن شما یه ماشین خوب بزتین یه جاده خوب بزنین تا ما تو سطح شهر اگه با 140 سرعت تصادف کردیم کسی اسیب نبینه