پل سنگی کرج، اولین پل اتومبیل روی استان تهران و البرز از سرچشمه‌های عمران، شهرسازی و راه سازی کشور محسوب می‌شود.

حسن شاه‌محمدی، البرز پژوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، گفت: پل سنگی که اولین و بلند ترین پل اتومبیل رو در استان تهران و کرج است در سال ۱۳۳۰ در مسیر یکی از بزرگترین و مهم ترین راه های ارتباطی و ترانزیت غرب به شرق کشور و در زمانی که کرج( مرکز استان البرز ) تبدیل به شهر نشده بود و یکی از بخش های غربی استان تهران محسوب می شد طی تشریفاتی با حضور مورد بهره برداری قرار گرفت.

او افزود: این پل که به لحاظ سازه سنگی به پل سنگی شهرت دارد با استحکام بسیار بالا به دست مهندسان ایرانی طراحی و ساخته شده است.

این البرز پژوه گفت: پل سنگی در جهت غربی شرقی در ورودی شهر کرج در همجواری یک پل قدیمی و تاریخی به‌نام پل دختر یا پل شاه عباسی و پل جدید دیگری به نام حامی که در سال های اخیر برای تسهیل در عبور و مرو بنا شده است، قرار دارد.

او افزود: این پل در اصل با تمام خصوصیات و شکل ظاهری از دو پل در کنار هم ساخته شده که هر کدام از یک دهانه بزرگ و قوسی شکل و تعدادی پایه های محکم در دو طرف دهانه برخوردار است.

شاه‌محمدی گفت: این پل که حدودا ۱۰۰ متر طول، ۱۴ متر عرض و ۲۵ متر ارتفاع دارد در تاریخ ۱۳۸۵/۶/۲۰ به شماره ۱۶۱۸۷در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.