مناطق کویری چشم‌انتظار آب شیرین دریا/ آب شیرین‌کن‌های هسته‌ای بوشهر وارد مدار تولید می‌شوند

در صورت وارد مدار شدن آب شیرین‌کن‌های هسته‌ای بوشهر و توافق وزارت نیرو با سازمان انرژی اتمی در این خصوص، کام مردم مناطق کم‌آب کشور شیرین می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بی شک یکی از نیاز‌های اصلی طبیعی هر انسانی، همان مایه حیات (آب) است که این روز‌ها متاسفانه شاید در نگاه اول برای بسیاری از هموطنانمان در دسترس نباشد. کافیست گذرتان به جنوب کشور بیفتد، آن وقت متوجه می‌شوید که استفاده و در اختیار داشتن آب شرب، به همین سادگی‌ها هم نیست و بسیاری از مردم کشور با مشکلات ناشی از کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این گزارش به حکایت مشکلات مردمی می‌پردازیم که در چندقدمی منبع آب عظیمی همچون دریای عمان قرار دارند، همانطور که می‌دانید استان سیستان و بلوچستان محرومیت کم ندارد؛ از آموزش تا بهداشت، از بیکاری جوانان تا تغذیه نامناسب و نبود اماکن تفریحی و گردشگری و...، در این شرایط مرثیه کمبود آب شرب هم از زبان ساکنان این منطقه شنیده می‌شود.

با توجه به این دغدغه ها، چند روز پیش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در این منطقه حضور پیدا کرده تا به صورت میدانی، مشکلات این افراد مظلوم را به تصویر بکشد و فریاد آن‌ها را برای دریافت حق طبیعی خودِ به گوش مسئولان برساند. برخی ساکنان این منطقه برای دسترسی به آب شرب از تانکر‌ها استفاده می‌کنند و چند سالی است که هیچ مسئولی مشکل آن‌ها را جدی نمی‌گیرد.

این در حالی است که چندی پیش، طرح انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به مناطق کویری کشور کلید خورده است. در این راستا کارشناسان هم معتقدند که استفاده از روش‌های معمول برای شیرین کردن آب شور هزینه‌های زیادی دارد و یکی از این روش‌های مناسب، استفاده از آب شیرین کن‌های هسته‌ای است.

آب‌های شور به چه صورت از طریق انرژی هسته‌ای قابل شرب می‌شود؟

 در این خصوص خسروی، کارشناس امور اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: کشور‌های زیادی همچون قزاقستان، ژاپن، کره جنوبی، روسیه، هند و کانادا در حال استفاده از شیوه‌های متعارف انرژی هسته‌ای برای تولید آب شیرین هستند؛ اما سوال اینجاست که این آب‌های شور به چه صورت از طریق انرژی هسته‌ای قابل شرب می‌شود؟

این سوال را از عباسی رییس سابق سازمان انرژی اتمی پرسیدیم؛ او اظهار کرد که از گرمای تولید شده در نیروگاه هسته ای، آب بخار می‌شود، فشار از روی آب برداشته می‌شود و بخار به آب شرب تبدیل می‌شود.

او افزود: دو نیروگاه در حال ساخت بوشهر می‌تواند روزانه ۴۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین کند، اما وزارت نیرو پای کار نیست.

وعده همکاری وزارت نیرو با سازمان انرژی اتمی برای شیرین کردن آب دریا

اردکانیان وزیر نیرو هم با توجه به این مشکل، وعده همکاری با سازمان انرژی اتمی را داده تا موانع شیرین کردن آب دریا تا حدودی برطرف شود، اما نکته مهم اینجاست که مردم سیستان و بلوچستان نباید قربانی وعده‌های مسئولان شوند و از حداقل حق خودشان محروم شوند؛ مردمانی که با محرومیت در همه حوزه‌ها با جان و مال خود از مرز‌ها دفاع می‌کنند، سهم شان جرعه‌ای آب گوارا نیست؟

انتظار می‌رود قبل از پایان دولت تدبیر و امید، مشکل این مردم مظلوم بلوچستانی رفع شود و دولت این دغدغه را به دولت بعدی واگذار نکند بلکه کارنامه خود را با خدمت به مردم، درخشان کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار