مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو گفت: ایران یکی از بازیگران اصلی تدوین استاندارد ملی فناوری نانو است و نقش پیشرو را در این حوزه برعهده دارد.

مهدی رضایت، مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ایران در حوزه فناوری نانو از جایگاه خوبی در بین کشور‌های دنیا برخوردار است. از سال ۱۳۷۹ با شروع فعالیت‌های توسعه فناوری نانو در کشور و همچنین تصویب سند اول توسعه فناوری نانو از سال ۸۴ ما شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه بوده ایم.

او افزود: همانطور که در سند ۱۰ ساله اول هدف ما تربیت نیروی انسانی متخصص و ایجاد زیرساخت های لازم بوده است، سیاست‌های اصلی سند دوم توسعه فناوری نانو تولید و صادرات محصولات و همچنین حضور در بازار‌های بین المللی است. امروزه ایران در حوزه صادرات محصولات نانو با بیش از ۴۰ کشور دنیا در حال مراودات صادراتی است که از جمله آنها، کشور‌های عراق، افغانستان، ترکیه، چین هستند.

مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی ستاد فناوری نانو بیان کرد: محصولات فناورانه نانو از جمله خطوط تولید صنعتی و دارو‌های درمان سرطان به کشور ترکیه و چین صادر شده اند.

رضایت بیان کرد: در خصوص محصولات و فناوری نانو نه تنها وارد کننده نیستیم، بلکه صادر کننده تجهیزات انواع فیلتر‌های نانو و تجهیزات آزمایشگاهی نانو به کشورهای آسیایی از جمله چین هستیم؛ علاوه بر چین، کره جنوبی یکی دیگر از وارد کننده‌های محصولات نانو‌ای ایران است.

او بیان کرد: طبق آمار از سال ۱۳۹۵ گردش مالی بازار محصولات نانو هر سال در کشور تقریباً دو برابر شده است و در سال ۱۳۹۸ به قریب ۴۵۰۰۰ میلیارد ریال رسیده است. متوسط صادرات تا قبل از دوران کرونا به ۳۰ میلیون دلار رسیده که تحریم‌ها هم فشار خود را همزمان داشته است. این موضوع نشان دهنده رشد قابل توجه و بازار صادراتی بالقوه است.

مدیر کار گروه توسعه نیروی انسانی گفت: در حوزه فناوری نانو بحث استاندارد‌ها بسیار قابل توجه است که در این زمینه هم ایران یکی از بازیگران اصلی تدوین استاندارد‌ ملی فناوری نانو است و نقش پیشرو را در این حوزه برعهده دارد.

او تصریح کرد: تقریبا هیچ نمایشگاه بزرگی در دنیا در حوزه فناوری نانو نیست که ایران نیز در آن حضور نداشته باشد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های شرکت در این نمایشگاه‌ها آشنایی بیشتر با این حوزه و بازاریابی و رود به بازار‌های بین المللی خواهد بود.

رضایت در خصوص پیشرفت ایران در زمینه آموزش و ارائه خدمات در این حوزه گفت: خوشبختانه با کمک وزارت علوم، بهداشت و متخصصان این حوزه، پیشرفت خوبی در زمینه ایجاد رشته‌های نانو در سطح دانشگاهی داشته ایم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: بیش از ۶۰ دانشگاه ما در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از ۲۰ دانشگاه در مقطع دکتری به پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته‌های مختلف فناوری مشغول هستند.طبق آمار نزدیک به ۱۰۰ دانشجوی تحصیلات تکمیلی فناوری نانو از کشور‌های مختلف در کشور ما در حوزه‌های مختلف پزشکی و غیر پزشکی فعالیت دارند.

رضایت گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، مشهد، شیراز و دانشگاه‌های غیرپزشکی مانند دانشگاه‌های علم و صنعت، خواجه نصیر، خوارزمی، تهران و امیرکبیر دانشجویانی از کشور‌های آفریقایی، کشور‌های آسیایی و همسایه از جمله لبنان، سوریه، افغانستان و نیجریه حضور دارند که در مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه نانو در حال فعالیت و تحصیل هستند.

او بیان کرد: پیشرفت ایران در این حوزه سبب شده است تا برخی کشور‌ها از قبیل آمریکای جنوبی، بولیوی، کشور‌های آفریقایی وعراق خواستار برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های مختلف حوزه فناری نانو با استادان ایرانی هستند.

رضایت در نهایت بیان کرد: این امر کاملا طبیعی است که اگر کشوری در حوزه مانند فناوری در دنیا برتر بوده و از جایگاه خوبی برخوردار است،کشور‌های دیگر تمایل دارند در بخش‌های آموزشی، پژوهشی، تولیدی، صنعتی و بازرگانی برای پیشرفت بیشتر با آن مراوداتی داشته باشد. ایران هم در فناوری نانو خوب عمل کرده و مورد اقبال دیگر کشور‌های دنیا قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.