حدود ۳ هزار هکتار از باغات انار شهرستان ساوه دچار خسارت شد.

خلیلی معاون فنی اداره جهاد کشاورزی ساوه  در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، گفت: سرمازدگی به ۳ هزار هکتار از باغات انار شهرستان ساوه خسارت وارد کرد که بر اساس ارزیابی‌ها معادل ۸۱۰ هزار میلیون ریال است.

خلیلی افزود: تغییرات اقلیمی و کاهش ناگهانی دمای هوا سبب شد که بیش از ۸۰ درصد از محصولات باغی سردرختی شامل گوجه سبز و زردآلو در این شهرستان از بین برود.

او اضافه کرد: شکوفه‌های ۵۰۰ هکتار از باغات بادام، ۶۰۰ هکتار گردو و ۱۰۰ هکتار باغ انجیر نیز در سرمای یک ماه اخیر از بین رفت.

معاون اداره جهاد کشاورزی ساوه بیان کرد: در مجموع ۵ هزار هکتار از سطوح باغی شهرستان ساوه در سرمای بهاره امسال دچار خسارت شده‌اند که این مساله باعث کاهش عملکرد تولید محصولات باغی به میزان ۲۸ هزار و ۱۵۲ تن خواهد شد.

او ادامه داد: طبق ارزیابی‌های انجام شده، ارزش ریالی خسارت وارد شده به باغات بادام، زردآلو، گوجه سبز، انار، گردو، انجیر و انگور این شهرستان بیش از ۲ هزار و ۶۸ میلیون ریال برآورد شده است.

خلیلی گفت:، چون میوه‌های تازه تشکیل شده نسبت به جوانه‌های گل در مقابل سرمای بهاره حساس‌تر و آسیب پذیرتر هستند، بنابراین سرمازدگی بهاره بیشتر سبب آسیب به میوه‌های تازه می‌شود.

او تصریح کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی تنها چتر حمایتی از کشاورزان است و بخشی از خسارات در این بخش را جبران می‌کند، اما مشکل اینجاست که رغبت چندانی از سوی باغداران و کشاورزان ساوجی برای بیمه محصولات وجود ندارد.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار