حبیب‌الله دهمرده بنیانگذار آب‌های ژرف ایران گفت: یکی از راه‌های رسیدن به آب پایدار و نجات سیستان و بلوچستان از کم آبی ایجاد آب‌های ژرف در منطقه است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی و بنیانگذار آب‌های ژرف ایران گفت: در سال ۹۴ موضوع آب ژرف برای نخستین بار در ایران مطرح شد و ردیف ملی تحت عنوان مطالعه آب ژرف و همچنین در بودجه مجلس برای آن اختصاص یافت. در همان سال‌ها یک نشست و تفاهم‌نامه با  ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری امضا شد که یکی از بندهای این تفاهم‌نامه مطالعه آب ژرف و تبخیر و رسوب‌گذاری بود.

وی با اشاره به اینکه طی۲ سال مطالعه آب ژرف منطقه سیستان انجام و به کمک متخصصان داخلی و خارجی سرانجام به جمع‌بندی رسیده ایم  که در این منطقه چنین آبی وجود دارد افزود: سپس حفر نخستین چاه شروع شد البته با سنگ‌اندازی و مخالفت‌های بعضی از عناصر روبه‌رو بود که اگر این اتفاق نمی‌افتاد وضع ما خیلی بهتر از الان بود با این وجود این نخستین چاه ژرف با عمق سه هزار متر در منطقه سیستان ایجاد شد.

نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند نیمروز و هامون در مجلس با تاکید بر اینکه چاه دوم اخیراً در حال انجام وجواب دادن است تصریح کرد: خوشبختانه در بودجه امسال ۴۰۰ میلیارد تومان برای این آب در منطقه سیستان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ساخت بند کمال خان منابع آبی  مطمئن باید برای این منطقه تامین شود که وابسته به مناطق دیگر نباشد البته موضوع انتقال آب از دریای عمان نیز در دستور کار قرار دارد.

دهمرده  خاطرنشان کرد:  در بازدیدی که به اتفاق  ستاری داشتیم به این جمع‌بندی رسیدیم که در فاز نخست با مطالعاتی که وجود دارد حدود ۱۰ تا ۱۵ چاه ژرف ایجاد شود زیرا هر چاهی تنها ۲ هفته تا ۲۰ روز طول می‌کشد تا به مرحله بهره‌برداری برسد.

بنیانگذار آب‌های ژرف ایران با بیان اینکه آب‌های ژرف بسیار خوبی برای کشاورزی و آشامیدنی در این منطقه وجود دارد و نظر من این است که همگان کمک کنند تا حداقل ۱۰۰ حلقه چاه در منطقه سیستان ایجاد شود ادامه داد: البته در بلوچستان نیز مطالعاتی در این پهنه‌ها انجام شده و جواب هم می‌دهد زیرا حجم آب بسیار بالا است.

وی عنوان کرد: نکته مهم دیگری که باید به آن تاکید کرد اینکه با آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه های ایران و خارج از کشور در این آب هیچ مشکلی از نظر جنس رادیواکتیو وجود ندارد زیرا آب جاری و حجم آن بسیار زیاد بوده و هر میزان که برداشت کنیم دچار کمبود نخواهیم شد که این از لطف پروردگار است.

 دهمرده با بیان اینکه به امید روزی که حتی به کشور افغانستان نیز آب بدهیم افزود: اگر مخالفت‌ها نبود سه سال قبل چنین حجم آبی را داشتیم و فرصت از دستمان نمی‌رفت و فرصت‌سوزی یکسری عناصر که انتظار آن را نداشتیم سرعت کار را به تاخیر انداخت.

این نماینده مجلس یازدهم خاطر نشان کرد: با ایجاد آب‌های ژرف سرمایه گذاران و نیروهای بومی در منطقه سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا در آن همیشه آب پایدار وجود دارد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار