والدین، اختلالات زبانی و گفتاری کودکان را جدی بگیرند

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: خدمات گفتار درمانی در مراکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی به کودکان دچار اختلالات زبانی و گفتاری ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسعود فیروزی سرپرست بهزیستی خراسان رضوی گفت: مراکز توانبخشی روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی در همه‌ی رده‌های سنی، خدمات گفتار درمانی به توانخواهان ارائه می‌کنند که این امر باعث افزایش توانمندی مددجویانی می‌شود که به دلایل مختلف مثل کم‌توانی ذهنی، اوتیسم، کم‌شنوایی، فلج مغزی و آسیب‌ها و بیماری‌های مغزی بزرگسالان دچار انواع اختلالات گفتار و زبان شده‌اند.

او بخشی از مشکلات گفتار را مربوط به نقص دستگاه شنوایی دانست و افزود: گفتار درمانگران، خدمات بسیار گسترده‌ای به توانخواهان بهزیستی ارائه می‌کنند که بخشی از این خدمات در مراکز دولتی و قسمتی در مراکز غیر دولتی و مراکز عمومی درمانی ارائه می‌شود.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر ۸۰ مرکز توانبخشی روزانه در سراسر استان فعال هستند که کودکان کم‌شنوا، کم‌توان ذهنی، دارای اختلال اوتیسم، دارای معلولیت جسمی حرکتی که اغلب مشکلات گفتاری نیز دارند را آموزش می‌دهند و روش‌های درمانی خاصی را برای رفع این مشکلات به کار می‌برند.


بیشتر بخوانید


 

فیروزی بیان کرد: والدین و خانواده‌ها ارزش زبان و گفتار در کودکان خود را بشناسند و از همان ماه‌های اول تولد در گفتار و تکلم او دقت لازم را داشته باشند که بتوانند به موقع برای رفع نقایص گفتاری، ارتباطی و زبانی او اقدام کنند.

او تصریح کرد: ضعف توان زبانی و گفتاری کافی به خصوص در کودکان، علاوه بر کم‌توانی در بیان خواسته‌ها و ایجاد ارتباط برای زندگی اجتماعی، باعث سرخوردگی و خجالت‌زدگی در بین همسالان می‌شود که مشکلات کودک را مضاعف می‌سازد.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی  تأکید کرد: به همین دلیل، وظیفه‌ی والدین برای سلامت زبان و گفتار کودکان‌شان سنگین است و از هیچ‌گونه نقص و اشکالی در بیان، ارتباط، زبان، شنوایی و گفتار در فرزند‌شان غفلت کنند.

 

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
رفیق من لکنت زبون داره