در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

دُر گران بهایی که امام حسن (ع) از خود به جا گذاشتند

امام حسن (ع) بهترین الگو برای کسانی است که می‌خواهند در ماه ضیافت الهی اخلاق نیکو را در خود پرورش دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، امام حسن (ع) دومین امام شیعیان است که در نیمه رمضان سال سوم هجری قمری از خانواده‌ای پاک و معصوم به جهان گشود. ایشان یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم می‌دانند.

امام دوم شیعیان دو بار کل دارایی‌ خود را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد، به سبب همین بخشندگی‌ها، او را «کریم اهل بیت» خوانده‌اند. امام حسن مجتبی (ع) نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند. در این حرکت انسان‌دوستانه جز خداوند را مدنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.


بیشتر بخوانید


اخلاق نیکو، بخشندگی و سخاوت از جمله خصلت‌هایی است که در همه ائمه اطهار (ع) وجود داشته، اما امام دوم شیعیان در این زمینه از جایگاه خاصی برخوردار بودند و فقرای بسیاری به منزل امام حسن (ع) مراجعه می‌کردند و از خوان کرم ایشان بهره‌مند می‌شدند. وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا من را محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی، سائلان را ناامید کنم. خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم».

ویژگی منحصر به فرد امام حسن مجتبی (ع) / ویژگی که باعث شد پیامبر (ص) زیر تابوب غیر مسلمان را بگیرد+فیلم

امام حسن مجتبی (ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید. مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی نظیری ثبت کرده اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.

حجت الاسلام و المسلمین سید جلال موسویان سخنران و پژوهشگر مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ابتدا به مهم‌ترین ویژگی منحصر به فرد امام حسن مجتبی (ع) اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام حسن (ع) اخلاق نیکو ایشان بود. در سیره عملی امام حسن مجتبی (ع) آمده است که ایشان در همه احوالات صاحب حلم و اخلاق حسنه بودند.

ویژگی منحصر به فرد امام حسن مجتبی (ع) / ویژگی که باعث شد پیامبر (ص) زیر تابوب غیر مسلمان را بگیرد+فیلم

وی افزود: آدم بد اخلاق مورد توجه پروردگار قرار نمی‌گیرد، در روایتی امام حسن (ع) فرمودند «بهترین اخلاق، اخلاق حسنه است»، همچنین حضرت محمد (ص) در روایت دیگری فرمودند «کسی که اخلاق خوب نداشته باشد عمل او فاسد است و خداوند اعمال او را نمی‌پذیرد».

ویژگی منحصر به فرد امام حسن مجتبی (ع) / ویژگی که باعث شد پیامبر (ص) زیر تابوب غیر مسلمان را بگیرد+فیلم

این کارشناس مذهبی درباره اهمیت اخلاق نیکو گفت: یکی از بزرگان در تاریخ نقل می‌کند که حضرت محمد (ص) در تشییع جنازه کسی که مسلمان نبود، شرکت کردند. پس از پایان مراسم شخصی به پیامبر (ص) انتقاد کرد که‌ای رسول خدا (ص) این فرد اصلا مسلمان نبود و شما پیامبر اسلام هستید، چرا زیر تابوت او را گرفتید؟ ایشان فرمودند: «به خاطر اخلاق نیکوی او».

حجت السلام موسویان ادامه داد: در احوالات امام حسن (ع) آمده روزى مردى از شام که تحت تأثیر تبلیغات بنى امیه قرار گرفته بود، در کوچه هاى مدینه به حضرت رسید و بدون تأمل، شروع به دشنام دادن و ناسزا گفتن به حضرت کرد. حضرت سکوت کرده، تا خوب عقده هایش خالى شد، سپس فرمودند: «من فکر مى کنم تو در این شهر غریب باشى و امر بر تو مشتبه شده؛ اگر منزل ندارى، منزل ما متعلق به تو است، اگر بدهکارى من قبول مى کنم که بدهى تو را بدهم، اگر گرسنه اى تو را سیر مى کنم».


بیشتر بخوانید


وی در پایان گفت: امام دوم شیعیان به گونه‌ای با او برخورد کردند که اصلا در فکرش خطور نمى کرد. چنان مجذوب شد که گفت: یابن رسول الله اگر قبل از این ملاقات به من مى گفتند، بدترین افراد زیر این آسمان کیست؟ تو را و پدرت را معرفى مى کردم اما الان به عنوان نیک‌ترین افراد معرفى مى کنم.

در ادامه شما می‌توانید صحبت‌های حجت الاسلام سید جلال موسویان را مشاهده کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۲۲:۰۸ ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
السلام علیک یا مولای یا سید شباب اهل جنت یا باب الحوائج یا کریم اهل بیت معصومین س ع یا صدیق شهید دلاور مرد مردان خردمند عادل آزاده اندیش یا مظلوم امام حسن بن علی ع یا مجتبی ع مددی . والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار