پیش بینی برداشت ۳۲۴تُن گل محمدی در خراسان شمالی

برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۸هکتار از گلستان‌های استان به صورت لکه‌ای آغاز شده که پیش بینی می‌شود ۳۲۴تُن گل برداشت شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۴۶۸هکتار از گلستان‌های استان به صورت لکه‌ای آغاز شده که پیش بینی می‌شود ۳۲۴تُن محصول برداشت شود.


بیشتر بخوانید


محمدعلی شریکیان افزود:میانگین تولید گل محمدی در گلستان‌هایی که گل محمدی چهار تا پنج ساله دارند پنج تُن است. او گفت: خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت گل محمدی در کشور رتبه هشتم را دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: اکنون ۲مرکز فراوری گل محمدی در شهرستان‌های جاجرم و فاروج فعال است.

به گفته شریکیان کاشت گُل محمدی از ۱۲۰هکتار در سال۹۴ اکنون به بیش از ۴۶۸هکتار رسیده است و سه تولیدکننده نهال گل محمدی به روش قلمه گل محمدی، ریشه لخت و گلدانی در استان فعالیت دارند.

شریکیان با بیان اینکه گل محمدی در مقایسه با سایر محصولاتی که در استان کشت می‌شود کم آب طلب است افزود: با توجه به کاهش بارش باران و کاهش سطح زیر کشت محصولات پُر آب طلب گسترش گل محمدی و زعفران به عنوان دارو‌های گیاهی از اهمیت زیادی برخوردار است.

قیمت هر کیلوگرم گل محمدی در استان ۱۴تا۱۷ هزار تومان به فروش می‌رسد. گل محمدی از گیاهان دارویی و عرقیات معطر است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذا‌ها و دمنوش‌ها دارد.

میزان گلاب تولیدی به ازای یک کیلوگرم گل، یک و نیم لیتر و در یک هکتار، شش هزار لیتر است. همچنین خراسان شمالی ۶هزارو ۱۸۲هکتار زیر کشت گیاهان دارویی شامل زعفران، زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان دارد. خراسان شمالی ۳۴۴هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.