این روز‌ها پخش مجموعه تلویزیونی «احضار» با تم ماورائی و احضار روح، سر قصه سریال‌های قدیمی که با این مضامین پخش می‌شدند را باز کرده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این شب‌ها سریال «احضار» به کارگردانی علیرضا افخمی از شبکه یک سیما پخش می‌شود. وجه تمایز این سریال با آثار دیگری که در حال پخش هستند، تم ماورائی بودن آن است.

ژانری که حدود یک دهه است از تولیدات صداوسیما کنار گذاشته شده است.

این سریال با پرداختن به موضوع احضار روح و ارتباط با عالم غیب این روز‌ها توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است و بسیاری از خانواده‌ها به دنبال یافتن پاسخی صحیح برای این موضوع هستند.

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

** «کمکم کن» و آغاز مسیری رو به ماوراء

قصه‌های جن و پری همواره در ادبیات فولکوریک ما وجود داشته است، اما در تلویزیون، در حقیقت آغاز ژانر ماورائی به سال ۸۳ برمی گردد و می‌توان گفت سریال «کمکم کن» به کارگردانی قاسم جعفری پای سریال‌های ماورایی را به تلویزیون باز کرد. این سریال روایتی از دوران برزخ انسان را مطرح می‌کرد. در این مجموعه بازیگرانی، چون حمید گودرزی، مجید مشیری، بهمن دان، پویا امینی، شیرین بینا، الیزابت امینی، ثریا حکمت، علی‌رام نورایی، فرزاد حسنی، سید جواد هاشمی، زهره فکور صبور، شبنم معززی، فاطمه طاهری و شهرام عبدلی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این سریال داستان جوانی با بازی حمید گودرزی را روایت می‌کرد که طی یک تصادف به کما رفت. چند جوان دیگر هم در همان زمان به کما رفته بودند که از این بین دو نفر به هوش آمدند تا کار‌های اشتباه بقیه را جبران کنند.

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

**تصویر نخستین شیطان تلویزیونی در «او یک فرشته بود»

یکسال بعد «او یک فرشته بود» به کارگردانی علیرضا افخمی وجود شیطان در کالبد جسمانی انسان را نشان می‌داد. «آخرین گناه» عنوان ششمین سریال حسین سهیلی زاده بود که سال ۸۵ از شبکه دو سیما با موضوع چشم برزخی بروی آنتن رفت. ماجرای «او یک فرشته بود» از این قرار بود که دختری بر اثر یک تصادف رانندگی وارد زندگی یک خانواده می‌شود. او که ظاهرا حافظه خود را از دست داده به تدریج اعتماد اعضای خانواده را به خود جلب می‌کند، اما در نهایت مشخص می‌شود او شیطانی است که در قالب یک انسان ظاهر شده و قصد فریب دادن اعضای خانواده و فروپاشی زندگی آن‌ها را دارد.

این سریال با واکنش‌های زیادی همراه بود و میزگرد‌های متعددی در صداوسیما برای بررسی آن تشکیل شد تا به شائبه‌هایی که در این سریال در زمینه قدرت و توانایی شیطان و میزان تأثیرگذاری او در زندگی انسان ایجاد شده بود پاسخ داده شود.

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

**جلوه‌های ویژه‌ای از گناه در «آخرین گناه»

شبکه دو برای سومین سال متوالی در سال ۸۵ نیز سراغ یک سریال ماورایی رفت و «آخرین گناه» را روی آنتن فرستاد. در سریال حسین سهیلی‌زاده خبری از جن و پری نبود، اما شخصیت اصلی آن چشم برزخی داشت و می‌توانست بسیار از نادیدنی‌ها را ببیند. در این سریال جلوه‌های ویژه کامپیوتری نقش مهمی داشتند به گونه‌ای که می‌توان گفت ویژگی اصلی آخرین گناه که چندان هم مورد اقبال مخاطبان قرار نگرفت همین جلوه‌های ویژه بود. در یکی از سکانس‌های معروف این سریال، کاراکتر اصلی معنای باطنی گناه اطرافیانش را با چشم پیوند زده می‌دید. مثلا وقتی دو نفر غیبت می‌کردند او می‌دید که گوینده دارد گوشت برادر مرده‌اش را می‌خورد.


بیشتر بخوانید


نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

** «اغماء» و نمایش شیطانی در چند وجه

دیگر سریالی که در این ژانر ساخته شد «اغماء» به کارگردانی سیروس مقدم بود و به حضور شیطان در ابعاد گوناگون می‌پرداخت. سریال داستان یک جراح فوق تخصص مغز و اعصاب به نام طه پژوهان با بازی امین تارخ را روایت می‌کند که پس از جراحی تومور مغزی همسرش و فوت او، در وضعیت روحی آشفته‌ای قرار می‌گیرد. در این وضعیت، شیطان با بازی حامد کمیلی در ظاهر یکی از دوستانش به نام الیاس سر راه او قرار می‌گیرد و به تدریج باعث انحراف او می‌شود. این سریال هم از جمله آثاری بود که در زمان پخش با حاشیه‌های بسیاری همراه شد.

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

** «روز حسرت» مکمل سریال ماورائی سیروس مقدم

مقدم در سال ۸۷ (یکسال بعد) نیز «روز حسرت» را بروی آنتن شبکه یک سیما برد تا برای بار دوم برزخ را به مخاطبان یادآوری کند. روز حسرت که داستان زندگی یک زن متدین با بازی افسانه بایگان بود اگر چه داستانی روزمره داشت، اما در برخی سکانس‌های آن شاهد نمایش صحنه‌هایی از چشم برزخی و نگاه به عوالم بالا بودیم که همین موارد هم می‌تواند این سریال را در زمره سریال‌های ماورایی قرار دهد.

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

** «ملکوت» و روایتی از دنیای ارواح

«ملکوت» به کارگردانی محمدرضا آهنج در رمضان ۸۹ با موضوع برزخ و روابط بین دنیای باقی و دنیای فانی پخش شد. ملکوت که کارگردانی آن را محمدرضا آهنج به عهده گرفته بود راوی زندگی حاج فتاح با بازی محمدرضا شریفی‌نیا است که دچار تصادف شده و به کما رفته است. در این میان نیز پای یک فرشته مرد سفیدپوش به میان می‌آید که سعی دارد به حاج فتاح کمک کند و همراه با او در شهر پرسه می‌زند!

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

** «سقوط یک فرشته» و باز هم دخالت‌های یک شیطان!

شبکه یک سال ۹۰ «سقوط یک فرشته» به کارگردانی بهرام بهرامیان را با موضوع شیطان، کارگردانی کرد. سقوط یک فرشته به کارگردانی بهرام بهرامیان داستان دو دختر جوان به نام‌های سارا و فاطمه بود که از بچگی با هم دوست بودند تا این که پای یک شیطان در قالب یک پسر جوان به زندگی سارا باز شد و تمام روابط دوستی و خانوادگی آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار داد.

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

**قصه یک روح سرگردان در «پنج کیلومتر تا بهشت»

شبکه سه در سال ۹۰ «پنج کیلومتر تا بهشت» را با محوریت روح و دنیای برزخی به نمایش گذاشت. این سریال روایت‌گر زندگی پسر جوانی با بازی مهدی سلوکی بود که طی یک سانحه در بیابان‌های حوالی بهشت زهرا به کما می‌رود. روح پسر از کالبد خارج شده و در میان آشنایان و اقوامش سرگردان می‌شود و در این مسیر با روح دختر جوانی آشنا می‌شود که او هم به کما رفته است.

**آیا احضار روح امکان پذیر است؟

روح و حقیقت آن همواره برای انسان مورد سؤال بوده است تا آنجا که نبی مکرم اسلام نیز به حکایت قرآن کریم در این باره مورد پرسش بوده‌اند: وَ یَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی وَ مَا أُوتِیتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلاَّ قَلِیلاً ﴿الاسراء ۸۵ ﴾؛ همچنین به بیان قرآن مجید که می‌فرماید: فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِینَ ﴿الحجر ۲۹﴾، برخورداری از همین امر موجب سجده بر آدم گشته است.

از مسائل مورد بحث در باره روح مسأله احضار ارواح است که به تلاش و کوشش برای ارتباط برقرار کردن با روح شخص مرده گفته می‌شود.

در خصوص امکان و عدم امکان احضار ارواح نظرات مختلفی ابراز شده است، و بر فرض ممکن بودن آن، درستی و نادرستی برخورداری و توانایی اشخاصی که مدعی آن هستند نیز امر مجزایی است که اهمیت خود را دارد و نمی‌توان از آن غفلت ورزید.

در فقه با قطع نظر از چنین اموری که در جای خود قابل بحث است و پیچیدگی‌ها و مباحث گسترده‌ی خاص خود را نیز دارد، صرفا نسبت به حرمت و عدم حرمت آن اظهار نظر می‌شود.

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

**امام خمینی (ره): احضار ارواح حرام است

امام خمینی (ره) در کتاب تحریرالوسیله در باره حکم احضار ارواح فرموده‌اند: «عمل السحر و تعلیمه و تعلمه و التکسب به حرام، و المراد به ما یعمل من کتابة أو تکلم أو دخنة أو تصویر أو نفث أو عقد و نحو ذلک یؤثر فی بدن المسحور أو قلبه أو عقله، فیؤثر فی إحضاره أو إنامته أو إغمائه أو تحبیبه أو تبغیضه و نحو ذلک؛ و یلحق بذلک استخدام الملائکة و إحضار الجن و تسخیرهم و إحضار الأرواح و تسخیر‌ها و أمثال ذلک، ...» (ج ۱، کتاب المکاسب و المتاجر، مسأله ۱۶)

بنابراین در نظر ایشان احضار ارواح به هر وسیله و هر شکل که باشد ملحق به سحر و همانند آن حرام است.

در این باره آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز گفته است: این کار عقلا امکان پذیر است، ولى شرعاً جایز نیست، و مفاسد زیادى به بار مى آورد. غالب اینگونه مدعیان در خطا و اشتباه اند هرچند اصل عمل امکان پذیر است و اگر برای کشف امور پنهانی انجام گیرد حرام می‌باشد.

آیت الله سیدعلی سیستانی نیز در پاسخ به این سؤال که حکم شرعی احضار روح چیست؟ پاسخ داده است: اگر احضار روح موجب ایذاء روح شخص که ایذائش حرام است بشود جایز نیست.

نگاهی به سریال‌های ماورائی تلویزیون/ آیا «احضار روح» امکان پذیر است؟

**ضرورت آگاهی دهی درباره عرفان‌های کاذب

در این باره حجت‌الاسلام مرتضی ادیب‌یزدی گفت: آنچه مسلم است در جهت آگاهی بخشی به مردم راجع به مسائل ماورائی، سریال‌هایی مانند «احضار» لازم است، اما در درجه اول مطالعات باید دقیق و عمیق باشد تا انتزاعات مخاطب از سریال دروغ و اشتباه نباشد. به یاد داشته باشیم هدایت، در صداقت و پاکی است و صدق الحدیث است.

وی تاکید کرد: به طور کلی عزیزانی که این قدر شجاعت دارند به این دست مفاهیم می‌پردازند باید حوصله تحقیق و پژوهش هم داشته باشند و در این باره مطالعات گسترده‌ای انجام داده باشند. همه زوایا را بررسی کنند و قبل از شروع با افراد آگاه در این حوزه که مورد اطمینان هستند، گفتگو و مشاوره داشته باشند.

وی همچنین نجات مردم از خرافات و اوهام را بسیار لازم و ضروری دانست و اظهارداشت: برای اینکه مردم به اسرار پشت پرده پی ببرند و حقایق را بفهمند، کنجکاو می‌شوند و در این مسیر به افراد سودجویی مراجعه می‌کنند که جز پول به چیز دیگری فکر نمی‌کنند. در کنار آن کلمه عرفان هم که می‌آید برایشان بیشتر جذاب می‌شود. اگر هم در این باره اثری ببینند دیگر آن را رها نمی‌کنند. این در حالی است که افراد شیاد هم در این زمینه فعالیت بسیاری دارند و سر مردم جاهل را کلاه می‌گذارند.

حجت الاسلام ادیب یزدی راجع به نمایش شیطان یا ارواح نیز تاکید کرد: رسالت رسانه ملی آگاهی‌بخشی است و نباید از این ابعاد آگاهی بخشی غفلت شود. مسئولان امر باید با شجاعت به این مضامین بپردازند و البته آن را به درستی و بر پایه قرآن و روایات ارائه کنند. اگر نعوذبالله قرآن و روایات اهل بیت را استفاده نکنیم هیچ چیزی در دنیا وجود ندارد که جلوی مکر شیطان را بگیرد. ما تنها جایی که به حول وقوه الهی می‌توانیم بر شیطان غلبه کنیم طریقی است که در قرآن و اهل بیت در روایات و اعمالشان به ما توصیه شده است.

منبع:فارس

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۰۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
احضار روح فقط به اذن الله بر انسانهای بسیار پاکدامن و مومنین ابرار امکانپذیر می شود طبق آیه قرآن که می فرماید تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ و دیگر آیات قرآنی در مورد ظاهر شدن روح بر انسان . و احضار اجنه هم امکان پذیر است ولی کار همه کس نیست .
والسلام و صلوات التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه اون دنیا اینقدر بی حساب کتابه که هرکی دلش خواست بیاد و بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هدف این سریال احضار ارواح نیست ، زیرا کسی که اعتقاد دارد ، میشود ارواح را احضار کرد دچار توهم است ، فقط خداوند است که ارواح را در اختیار دارد ، و هیچ بشری توانایی این کار را ندارد ، در این سریال قصد دارند کسب و کار افرادی که این خدمات را برای قشر مرفه ارائه می دهند ، را به عنوان یک خدمت اجتماعی معرفی کند ، این مورد ایرادی ندارد ، چون افرادی از این طریق درآمد کسب می کنند و مشتریان آنها نیز آدم های مرفه هستند ، تا زمانی که این افراد وارد امور سیاسی نشوند یا فرقه ایی را ترویج نکند ، و هدف کسب درآمد و سر گرم کردن قشر مرفه باشد ایراد ندارد ولی باید کسب آنها به رسمیت شناخته شود و مالیات بدهند و به آنها مرتبا آموزش داده شود که خطوط قرمز کجاست و این خدمات باید گران باشد و به قشر مرفه ارائه شود اگر این افراد از خطوط عبور کنند یعنی فرقه سازی کنند باید فورا تنبیه شوند ، اگر این سرویس های توهمی ارائه نشود مثلاً همین افراد پول دار را به ترکیه می برند و ارز را از کشور خارج می کنند لذا اگر کسانی توهم دارند و برای توهم خود می خواهند پول هزینه کنند نباید مانع شد با رعایت خطوط قرمز و پرداخت مالیات و بیمه کردن حداقل دو نفر و پرداخت حقوق طبق قانون کار و ضبط کلیه مراحل احضار و ارسال آن به صورت ماهانه به مراجعه نظارتی صورت گیرد باید بلا اشکال باشد، یقینا مشکلاتی بوجود می آید اگر فورا متخلفان تنبیه شوند ، دیگر از خطوط عبور نمی کنند ،
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
حضرت امام«ره»فرمودند احضار روح به هر نهوی حرامه.من یه روش قرآنی بلدم که چند سوره مشخص از قرآن رو میخونی ذکر مخصوصش رو میگی و روح مرده رو در خواب میبینی.فکر کنم این روش از امام صادق«ع»رسیده.اگر میشه راجب این حرف من نظر بدید من توی شک افتادم
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
نیازی به توضیح بیشتری نیست همان فرموده امام ره را آویزه گوشتان کنید دیگر از اینکارهای حرام نمی کنید . افتاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
والا همش عشق و عاشقی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
هیچ اشکالی ندارد حتی اگر خرافه باشد اکنون فیلم هایی مانند انابل ، کانجورینگ ، حلقه و..... ساخت کشورهای خارجی با ژانر ترسناک ساخته شده که ممکن است ترس کوتاه مدتی را بدهد ولی خود کار قشنگ است و می تواند روح انسان را جلا و به معبود نزدیک تر کند بهرحال فیلم های ترسناک جایش در سینمای ایران بسیار خالی است مانند فیلم های تخیلی که اصلا ساخت نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
گاهی ترس برای آدم لازمه این سه فیلمی که گفتید از نظرم خود ترسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
این گونه فیلمها، علاوه بر ترویخ خرافات، باعث ایجاد فوبیا و ترس از تهدیدهای غیر واقعی در میان مردم می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
یعنی هنوز نفهمیدید این شیطانه روح کامرانی نیست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام و رحمت خداوند بردوستان خدا
.از بزرگی شنیدم نود درصد احضار روح. شیاطین دخالت میکنند و خودشون رو جای اون روح جا میزنند .بعد ایشون میفرمودن اگر کسی بخواد روح حضرت سلمان رو احضار کنه باید خودش در حد حضرت سلمان باشه بلکه بزرگتر و گر نه نمیتونه یا روح انسان مومن ضعیفتر رو احضار کنه بعد اون براش از روح بزرگتر سوال کنه. مدعی زیاده باید از اهلش سوال کرد افرادی که به تقوا مشهور هستن در بین علمای ربانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سریال جالبی نیست. اغلب بازیگرای آماتوری داره .
-
ناشناس
۰۹:۴۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سریال خیلی... است. نکته سنج نیستم ولی خوب مثلا در یکی از قسمت ها اون خانم که تعقیب کننده بود حتی به فکرش نرسید که عکس از تو ماشین بگیره و ...
یا اون آقا میگه برای فلانی اژانس گرفتم رفت ولی عملا طرف رو سوار ماشین شخصی خودش میکنه و میفرسته...
خنده دار تر از همه روح سرگردان آقای کامرانیه که هرجوری هست دلش می خواد با یه خانمی حرف بزنه حالا مائده باشه ... یا مینو باشه یا... فقط می خواد احضار بشه...
-
امیرعلی
۰۸:۲۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
زندگان را دریابید. اموات را بی خیال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
کلا ما مرده پرستیم به روح اون مرده هم پس از وفاتش کار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا حالا کار ماورائی به این ضعیفی از سیما پخش نشده بود.او یک فرشته بود کجا و احضار کجا.اصلا و به هیچ عنوان حقیقت روح در این سریال نمایش داده نشده
Iran (Islamic Republic of)
amir
۰۵:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام
شما اول مشخص کنید که منظور از ارواح چه نوع ارواحی هست ، اگه منظورتون جن هست که بله ، نمیخواد راه دور برین ، فیلم هایی که از جلسات عرفان حلقه هست به اندازه کافی مستند هست ، اما اگه منظورتون از ارواح ، ارواح مومنین و درگذشتگان هست ، بله اونم امکان پذیره اما بهتر بپرسید توسط چه کسانی ؟ چون این بخشش خیلی مهمه ، چون همه اینو میشنون بعد فک میکنن با ریاضت میتونن احضار ارواح انجام بدن اما غافل از اینکه میرن جن احضار میکنن . تا اونجا که من میدونم و مطالعه داشتم امثال افرادی مثل رجبعلی خیاط که تزکیه نفس داشتن و برخی از علمای دیگه که تزکیه نفس داشتن اینکارو کردن و اون ارواح با همون لهجه و گویشی که داشتن با اینا ارتباط گرفتن .

نتیجه اینکه این فیلم هایی که در میاد که رفتن میز گذاشتن و اینا احضار جن بوده که عمرشون زیاده و میتونن خبر از اعمال رواح متوفی داشته باشن و بگن و احضار ارواح خاص کار افراد خاصیه که تزکیه نفس داشتن ، به گفته قران و تجربه افرادی که تجربه نزدیک به مرگ داشتن ، افراد بعد از مرگ وارد دنیای دیگه ای میشن و اونایی که تو کما میرن ارواحشون یه جورایی توی زمین میچرخن ولی چون صحبت از ارواح متوفی هست پس من همونو میگم ، افرادی که تجربه مرگ داشتن وقتی رفتن اونور میگن ما انجام بعضی کارها که دلمون میخواست رو نداشتیم ، مثلا مراجعه کنید به تجربه مرگ خانمی که حافظ قران بود و ایشون میگه من خیلی دلم میخواست با همراهم هم دوش بشم و باهاش راه برم اما نمیشد و نمی تونستم ، اونوقت چطور ممکنه که یه ادم معمولی بتونه بیاد ارواح اینا رو احضار کنه؟ ارواحی که حتی اون سمت هم تحت کنترل هستن ؟ و حتی زمانی که داخل خواب هم میاد به گفته خودشون اجازه گفتن هر چیزی رو ندارن؟

در انتها فقط میتونم بگه الله اعلم ، چیزایی که میدونستم همینا بود امیدوارم مفید واقع بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
واقعا درست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
با توجه به سایر کارهای آقای افخمی تو سریال احضار هم میشه فهمید اون روح کامرانی نیست که احضار میشه.بلکه شیطان هست که در قالب روح کامرانی تجسم پیدا کرده. این سریال حداقل این رو به آدم میفهمانه که این جور کارها گناه بزرگی هست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد. ن. ک
۰۴:۳۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
آیا کسی پرسید اینهمه فیلم افسانه ای و ماورائی و تخیلی هالیوود حقیقت داره یا نه؟
این هم یکی.خیلی هم جذابه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۲:۳۳ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
احضار روحی که در برزخ باشه غیر ممکنه اما اگه سرگردان باشه میشه احضارش کرد البته باید حتما مدیوم باشی.احضار جن و شیطان هم که همه میدونن قابل انجامه ولی خطرات خاص خودش رو داره.کلا سمت این کارها نرید بهتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۴ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰
بنظرم اگر به جای پرداختن به عالم ارواح و... به داستانهای واقع و مستند جیپرداختند مفیدتر بود
آخرین اخبار