آغاز طرح ریشه کنی بیماری PPR در جمعیت دامی زرند

طرح ریشه کنی بیماری PPR در جمعیت دام سبک از طریق واکسیناسیون گسترده در شهرستان زرند آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسن لطفعلی پور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند گفت: طرح ریشه کنی بیماری PPR یا طاعون نشخوار کنندگان کوچک که در سراسر کشور از طریق واکسیناسیون گله‌های گوسفند و بز به ویژه در نواحی چراگاه‌های حیاط وحش در حال انجام است، در شهرستان زرند نیز آغاز شد.

 او افزود: در این طرح، حدود ۶۳ هزار راس دام واکسیناسون می‌شوند که این عملیات با توان بخش خصوصی و دولتی انجام می‌گیرد.

لطفعلی پور با اشاره به اینکه این واکسیناسیون هیچ هزینه‌ای برای دامدار ندارد، تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی به منظور رفاه حال دامداران که در اثر خشکسالی‌های اخیر خسارات زیادی دیده اند، با اخذ قرارداد با بخش خصوصی دامپزشکی هزینه مربوط به عملیات واکسن را پرداخت می‌کند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند به علایم و مشخصات این بیماری پرداخت و بیان کرد: بیماری PPR یکی از بیماری‌های ویروسی و بسیار واگیر است که اگر در گله شیوع پیدا کند، علاوه بر سرایت به سایر دام‌ها و ایجاد تلفات بالا همچنین سبب آلوده شدن چراگاه‌ها، مراتع و همچنین آبشخور‌های مشترک بین حیاط وحش و در نهایت موجب مرگ و میر در نشخوار کنندگان وحشی می‌شود.

لطفعلی پور افزود: دامدارانی که اقدام به چراندن دام‌ها در مراتع می‌کنند باید به علائم بیماری نظیر اسهال خاکی و بدبو، ترشحات چرکی از بینی و دهان، زخم‌هایی در دهان و همچین تلفات بالا در بره و بزغاله‌ها دقت کرده و در صورت مشاهده، ضمن قرنطینه گله نسبت به درمان اقدام کنند.

او از دامداران خواست: به منظور واکسیناسیون دام‌های خود، همکاری لازم را با اکیپ‌های واکسیناسیون بعمل آورند.

طرح تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی در زرند

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند در بخش دیگری از سخنان خود از طرح تشدید نظارت بهداشتیِ اکیپ‌های دامپزشکی طی ایام ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان و به منظور حفظ سلامت و بهداشت جامعه و روزه دارن، طرح نظارت ویژه این ایام به همت اداره دامپزشکی آغاز و در قالب اکیپ‌های سیار و ثابت در سطح شهرستان بر پروسه تولید و توزیع فرآورده ‌های خام دامی نظارت می‌کنند.

لطفعلی پور افزود: در این طرح، مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، مراکز نگهداری (سردخانه)، رستوران‌ها و آشپزخانه ها، ناوگان حمل ونقل و کارگاه‌های بسته بندی شهرستان مورد بازرسی بهداشتی قرار می‌گیرند.

لطفعلی پور با اشاره به مخاطرات بهداشتی مصرف فرآورده‌های ناسالم و فاسد به ویژه برای روزه داران تصریح کرد: بسیاری از مسمومیت‌های غذایی و بیماری‌های متابولیک، در اثر مصرف فرآورد‌ه های غیر قابل مصرف در انسان بوجود می‌آیند، که مصرف کنندگان باید به منظور پرهیز از مصرف چنین محصولاتی هنگام خرید نسبت به شرایط بهداشتی نگهداری و سلامت فرآورده مورد مصرف توجه لازم را داشته باشند.

او به شهروندان توصیه کرد: فرآورده‌های دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری و به تاریخ تولید و انقضاء که برروی لیبل و برچسب آن نصب شده است، توجه کنند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زرند با اعلام این موضوع که هر گونه تهدید علیه بهداشت عمومی جرم محسوب می‌شود از همشهریان خواست: درصورت مشاهده هرگونه تخلف در زمینه عرضه فرآورده‌های خام دامی به اداره دامپزشکی با شماره تلفن ۳۳۴۸۹۰۱۸ اطلاع دهند تا با متخلفان برابر ضوابط برخورد قانونی صورت پذیرد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار