معاون استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برای نخستین بار کتابخانه سیار شهری در شهرکرد راه اندازی می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، جعفر مردانی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار شهری در چهار منطقه شهرکرد، گفت: به منظور ارائه مطلوب خدمات کتابخانه‌ای به جامعه عشایری استان، از ظرفیت تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط استفاده خواهد شد.

او با بیان اینکه توسعه فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی اثرگذار باشد، افزود: به همین منظور باید در اختصاص اعتبارات توجه ویژه‌ای به گسترش زیرساخت‌های فرهنگی به ویژه کتابخانه‌های شهری و روستایی شود و شهرداری‌ها نیز لازم است در پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه‌ها از درآمد‌های شهرداری همکاری بیشتری داشته باشند.


بیشتر بخوانید


مردانی احداث کتابخانه در منطقه منظریه شهرکرد را نیازمند دریافت مجوز‌های لازم از کمیسیون ماده ۲۳ دانست و اضافه کرد: کمبود کتابخانه علاوه بر منطقه منظریه در محله ۳۲ غرب شهرکرد، کوی پلیس و مهدی‌آباد نیز مشهود است که با همکاری شهرداری و اختصاص ۲ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل شهری به زودی برای نخستین بار با راه‌اندازی کتابخانه سیار شهری، خدمات کتابخانه‌ای به ساکنان این مناطق ارائه خواهد شد.

او درباره راه‌اندازی کتابخانه در منطقه غرب شهرکرد ادامه داد: امور کتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌توانند در اقدامی مشترک، فضایی را برای دسترسی تمامی رده‌های سنی به کتاب و خدمات فرهنگی و آموزشی در این منطقه ایجاد کنند.

مردانی همچنین به آغاز فصل کوچ عشایر به چهارمحال و بختیاری و لزوم بهره‌مندی این قشر از جامعه از خدمات کتابخانه‌ای اشاره کرد و گفت: بسیاری از عشایر چهارمحال و بختیاری در مدت حضور خود در استان در شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و کیار مستقر می‌شوند که باید با بهره‌گیری از امکانات موجود در دستگاه‌های اجرایی همچون راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، هلال احمر، امور عشایر، آموزش و پرورش، سازمان بسیج و دیگر مجموعه‌های مرتبط، زمینه برای راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار در مناطق عشایر نشین فراهم شود.

او جذب همکاری بزرگان عشایر برای پذیرش مسئولیت نگهداری از کانکس کتابخانه‌های سیار و همراهی گروه‌های جهادی در این مورد را در افزایش تعداد این‌گونه کتابخانه‌ها در مناطق عشایری موثر دانست.

مردانی همچنین بر تداوم جشنواره‌ها و پویش‌های مجازی کتاب و کتاب‌خوانی تاکید کرد و افزود: در صورت بهبود شرایط شیوع کرونا و تغییر رنگ‌بندی شهرستان‌ها می‌توان برای ایجاد نمایشگاه‌های کتاب با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مناطق آبی برنامه‌ریزی کرد.

او نبود کتابخانه در برخی شهر‌های استان را نیز یادآور شد و گفت: شهرداری‌های در این زمینه همکاری لازم را با امور کتابخانه‌ها داشته باشند تا تمامی جامعه شهری استان از خدمات کتاب‌خوانی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار