آموزش و پرورش هفته گذشته با اخباری درباره شروط بازگشایی مدارس و سازوکار‌های در نظر گرفته شده برای آموزش مجازی سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته بعد از کشمکش بسیار سرانجام با اخباری درباره تصمیم گیری برای امتحانات پایان سال دانش آموزان سپری شد؛ تعیین تکلیف سرانجام سیم کارت دانش‌آموزی و اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای در اختیار قرار دادن فضای فیزیکی به منظور واکسیناسیون از دیگر اخبار این حوزه در هفته گذشته به شمار می‌رود.

جزئیات کامل چگونگی برگزاری امتحانات حضوری دانش‌آموزان + فهرست حذفیات

خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش و پرورش درباره ابهامات مطرح شده در چگونگی برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه نهم و دوازدهم اظهار کرد: دستورالعمل حذفیات و بارم بندی سوالات برای آزمون‌های پایان سال، از طریق سایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای دانش آموزان و معلمان قابل مشاهده است.

او در تشریح طراحی سوالات آزمون نهایی پایه نهم به طور استانی گفت: برای مثال استان البرز برای دانش آموزان پایه نهم و استان قزوین برای دانش آموزان استان خودش طرح سوال انجام می‌دهد؛ این روند برای تمام استان‌های کشور صدق می‌کند.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزش افزود: ستاد امتحانات هر استان اختیار دارد تا در مناطقی که در طول سال تحصیلی شرایط یکسان داشته باشند طراحی سوال استانی داشته باشد اما اگر شرایط شهرستان‌های مختلف با هم تفاوت داشته باشند، این امکان وجود دارد تا با تفویض اختیار به شهرستان‌ها، سوالات در سطح شهرستانی طراحی شود.

جزئیاتی از طرح جدید توزیع سیم کارت دانش‌آموزی

محمود حبیبی مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات درباره جزئیات توزیع سیم کارت دانش آموزی با اشاره به اینکه این موضوع متفاوت از طرح انارستان است، اظهار کرد: با وزارت ارتباطات جلسات مختلفی داشتیم و مطالعات دقیقی روی این کار انجام شد تا اینکه در جلسات با معاونان وزارتخانه‌های مربوط در نهایت طرح سیم کارت دانش‌آموزی تهیه شد.

او ادامه داد: این طرح در حال نهایی شدن است و بعد از تعیین تکلیف تمام جوانب کار، به امضای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و ارتباطات خواهد رسید.

به گفته مدیر کل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات این طرح مرحله به مرحله به اجرا خواهد رسید و کاملا متفاوت با طرح‌های منسوب به سیم کارت کودک و نوجوان خواهد بود البته ممکن است در مواردی ویژگی‌های آن‌ها هم‌پوشانی‌هایی داشته باشد، ولی در مجموع اختلافاتی با آن داشته و طرح کاملا مجزایی است.

۳۰ درصد از حجم مطالب کتاب درسی کم شده است

غلامرضا کریمی مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و ارزشیابی درباره دانش آموزانی که مبتلابه کرونا هستند، تصریح کرد: این افراد می‌توانند در آزمون اواخر خرداد یا آزمون‌های شهریور شرکت کنند همچنین برای پایه دوازدهم هم این شرایط برقرار است.

به گفته او در مقطع ابتدایی هم آزمون پیشرفت تحصیلی برعهده مدرسه و معلم است همچنین آموزش و پرورش سامانه سیدا را طراحی کرده است تا نمرات از سوی معلمان وارد سامانه شود و اولیا با مراجعه به سامانه، کارنامه را دریافت کند.

اعلام آمادگی آموزش و پرورش برای کمک به واکسیناسیون کرونا

محمد محسن بیگی، مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش درباره واکنش آموزش و پرورش به نامه زالی مبنی بر استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و شهرداری برای در اختیار قرار دادن فضای لازم به منظور واکسیناسیون کرونا اظهار کرد: به دنبال این مکاتبه قرار بر این شد تا کمیته‌های بهداشتی در هر استان بررسی‌های لازم برای نیازسنجی به فضا را داشته باشند تا در صورت امکان از ظرفیت فضاهای آموزش و پرورش برای واکسیناسیون استفاده کنند.

او ادامه داد: بر این اساس در مواردی که وزارت بهداشت برای واکسیناسیون با کمبود فضای فیزیکی مواجه باشد، همکاری لازم با این وزارتخانه را در سطح استان‌های کشور انجام خواهیم داد.

تدوین ٣ نسخه برنامه تربیتی برای دانش آموزان در ایام کرونا

اسماعیل بحری زاده قائم مقام سازمان دانش آموزی درباره فعالیت‌های این سازمان در دوران کرونا اظهار کرد: در این دوران تمام فعالیت‌ها را با فرض تعطیلی یک ساله مدارس باز طراحی کردیم، البته برنامه در سه نسخه وضعیت سفید، زرد و نارنجی و تماما قرمز در نظر گرفته شده بود.

بحری زاده درباره فعالیت مرکز کنترل اردو‌ها بیان کرد: بعد از تثبیت کار این مرکز، فعالیت آن زیر مجموعه اداره کل امور فرهنگی، هنری آموزش و پرورش است.

او درباره ضمانت اجرایی مصوبات نمایندگان مجلس دانش‌آموزی اظهار کرد: مهم‌ترین خروجی مجالس ما سند مجلس است مجالس دانش‌آموزی ماحصل مشورت‌های خود را به صورت یک سند موضوعی در پایان دوره به تصویب می‌رسانند همچنین در نظر داریم تا دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی ارتقا دهیم و امور آن در سطح معاون سازمان پیگیری شود.

ابهام مالی در مسائل آموزشی؛ شهریه مدارس غیردولتی صرف چه اموری می‌شود؟

چندی پیش بود که رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی در پاسخ به چگونگی هزینه کرد و گردش مالی در مدارس غیردولتی گفته بود که ضرورتی ندارد از شهریه‌های دریافتی، تعداد معلمان و میزان پرداختی به آن‌ها مطلع باشیم و آماری از آن‌ها داشته باشیم. این مسئله که برای آموزش و پرورش اهمیتی ندارد که کل شهریه دریافتی این مدارس چه عددی است، چه میزان از این شهریه به معلمان پرداخت می‏شود و چه میزان سهم مؤسسان این مدارس است.

حجت اله بنیادی پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در این مورد گفت که همین موضوع نگاه‌ها به سمت ابهام یا خلا قانونی در قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز غیردولتی را معطوف می‌کند؛ ابهام در متن ماده (۱۸) و نحوه اجرای آن یکی دیگر از نقاط ضعف اساسی این قانون است. در این ماده ذکر شده است که «کلیه درآمد‌ها و هزینه‌های مدارس و مراکز غیردولتی در دفاتر رسمی ثبت می‌شود و مورد بازرسی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد». ابهام در اجرای این مفاد از آنجا آشکار می‌شود.

علاوه بر آن مطابق ماده (۲۰) قانون تأسیس مدارس غیردولتی «به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود سالانه معادل چهار درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را دریافت و به حساب درآمد‌های اختصاصی ملی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید. وجوه واریزی از این محل مطابق اعتبارات مصوب در قوانین بودجه سنواتی در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی قرار می‌گیرد تا برای نظارت در مراکز یادشده وکیفیت بخشی به امور آموزشی و پرورشی غیردولتی مناطق محروم و کم برخوردار هزینه شود.»

دانش آموزان مبتلا یا مشکوک به کرونا جداگانه آزمون می‌دهند

محمد محسن بیگی مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش درباره امتحانات پایه نهم با اشاره به اینکه این امتحانات به صورت مدرسه‌ای است، تاکید کرد: تراکم در پایگاه‌های امتحانی این پایه حدود ۳۰ دانش‌آموز است.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش در حوزه‌های امتحانی پایه دوازدهم هم یک مراقب سلامت در حوزه نظارت کافی را دارد، علاوه بر آن از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نظارت‌ها صورت می‌گیرد.

محسن بیگی گفت: کد ملی تمام دانش‌آموزان در اختیار وزارت بهداشت است و از طریق سامانه ماسک وضعیت آنان چک می‌شود، همچنین برای دانش‌آموزانی که کرونا دارند یا مشکوک به کرونا هستند، آزمون در شرایط قرنطینه و جداگانه انجام خواهد شد. همچنین دانش آموزان دارای بیماری زمینه‌ای هم به طور جداگانه امتحان می‌دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار