نبوتی مشارکت و مشاوره سمن‌ها در کشور‌های توسعه یافته را یکی از عوامل رفع مشکلات جامعه دانست.

حسن نبوّتی سرپرست فرمانداری ایذه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سازمان‌های مردم نهاد را یکی از ارکان توسعه هر جامعه عنوان کرد و گفت: در کشور‌های توسعه یافته تعداد سمن‌ها از نظر کمیت و کیفیت به مراتب بیشتر از کشور‌های توسعه پیدا نکرده هستند.

او مشارکت و مشاوره سمن‌ها در کشور‌های توسعه یافته را عامل رفع مشکل مسکن، اشتغال، جلوگیری از آتش سوزی مراتع و... و افزود: پس به این نتیجه می‌رسیم که سمن‌ها سرمایه‌های اجتماعی جامعه و به عبارتی دیگر مکمل دولت‌ها هستند، ضمن اینکه وجود آن‌ها حفظ و حضور سمن‌ها برای تعالی این جامعه امری ضروری است.

نبوتی با بیان اینکه دولت‌ها برای احقاق اهداف کلان و حاکمیتی نیازمند یک سرمایه اجتماعی هستند و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توانند یکی از این سرمایه‌ها باشند، اظهار کرد: فلسفه تشکیل سمن‌ها کمک به مسائل مردمی بدون حمایت دولت است که نقش بسیار پر رنگی می‌توانند ایفا کنند.

سرپرست فرمانداری ایذه افزایش سرمایه اجتماعی، کارآمدی نظام اقتصادی، کوچک سازی دولت، توانمندسازی مردم در مقابله با آسیب ها، مشارکت زنان در تولید، توسعه مهارت کودکان و نوجوانان و بالا بردن درک خوداشتغالی، مبارزه با فقر و محرومیت‌زدایی همراه با حفظ کرامت انسانی و ترویج حرکت‌های جهادی را از جمله فعالیت‌های سمن‌ها برشمرد.

این مقام مسئول فعالیت غالب سمن‌ها را در جهت امورات حمایتی عنوان کرد و بیان داشت: تشکل‌ها در دنیای امروز در امورات تجاری و اقتصادی ورود کرده اند و بخشی از فضای اقتصادی جامعه را در دست گرفته اند، البته می‌توان توانمند سازی مردم را یکی از دستاورد‌های سمن‌ها برشمرد، بنابراین باید اقشار ضعیف و بدون مهارت جامعه را شناسایی کرده و به آن‌ها مهارت بیاموزند تا در جامعه حضور فعال داشته باشند.

لزوم ورود سمن‌ها به مسائل خانوادگی

نبوّتی با اشاره به آتش سوزی‌های که سالیانه موجب خسارت‌های سنگینی به مراتع، تالاب‌ها و جنگل‌های کشور می‌شود، ادامه داد: از سمن‌ها خواهشمندیم اقشاری را که فعالیتشان موجب آتش سوزی می‌شود را شناسایی کرده، آموزش‌های لازم را به آن‌ها داده تا از بروز اینگونه حوادث جلوگیری شود.

او با بیان اینکه سمن‌ها و تشکل‌ها باید در مسائل خانوادگی هم ورود کنند، اظهار داشت: توانمندی سازی قشر معتاد، خانواده‌های در معرض طلاق یا افرادی که توانایی استفاده از فرصت‌های اشتغال را ندارند، در دستور کار قرار دهند و مشاوره و مهارت‌های لازم را به آن‌ها منتقل کنند.

نبوتی مقابله با آسیب‌ها را یکی از موضوع‌ها و اهدافی که سمن‌ها باید آن را دنبال کرده و از آن‌ها جلوگیری کنند، عنوان کرد و گفت: وظیفه دولت در جایگاه سمن ها، حمایتی، نظارتی و تسهیلگری است، زیرا سمن ها، تعاونی‌ها و... در صورت داشتن شاخصه‌های استفاده از زمین‌های منابع طبیعی را داشته باشند و یا رعایت کنند، نهاد‌های مربوطه به هیچ عنوان اجازه ندارد این سرمایه ملی را مبحوس کرده و در اختیار نهاد‌ها قرار ندهد.

او بیان کرد: از ظرفیت‌های شهرستان باید به منظور توسعه استفاده شود و در حوزه نظارتی حتماً جدی‌تر ورود خواهیم کرد، البته انتشار شماره حساب در فضا‌های مجازی و حقیقی برای کمک به افراد و مجموعه‌های بدون مجوز تخلف است و فرمانداری بصورت جدی به این موضوع ورود خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تسهیلگری وظیفه فرمانداری است، افزود: سمن‌ها در هر اداره و مسیری که با مشکل مواجه شدند باید اطلاع دهند تا هماهنگی‌های لازم در جهت تسهیلگری صورت گیرد.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.