وزیر پیشین آموزش و پرورش معتقد است سند تحول بنیادین نیازمند توجه به شروطی است تا اجرای آن کامل شود و استمرار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سال ٩٠ بود که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و اجرای آن از سال ٩١ کلید خورد؛ سندی که قرار بود شبه انقلابی در این وزارتخانه رقم بزند و اولین مدل بومی از نظام تعلیم و تربیت را بعد از انقلاب در کشور پیاده کند.

یک دهه از تصویب این سند می‌گذرد، سندی که به اجماع نظر متخصصان امر تعلیم و تربیت رسیده است، اما هنوز روند اجرایش کامل نیست و طی مدت یک دهه اخیر ۵ وزیر و یک سرپرست داعیه اجرای آن را داشتند، اما همچنان این سند در اجرا ناقص مانده است.

سندی که مسیر اجرایش همواره محل بحث و بررسی است، اما هنوز به اتفاق نظری برای اجرای کامل نرسیده است و امیدوار به وزرای آموزش و پرورش و سال‌های بعد برای رسیدن به این مهم است.

مسیری که قرار است بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش در حیطه آموزشی و پرورشی را برطرف کند اما همچنان در پیمودن این راه با توجه به تعدد وزرای آموزش و پرورش و اتخاذ سیاست‌های مختلف و مقطعی بنا بر اظهارات کارشناسان امر توفیق چندانی نداشته است.

بنا بر اجرای آزمایشی سند تحول بنیادین نبود

سید محمد بطحایی وزیر پیشین آموزش و پرورش درباره روند اجرای این سند در طول یک دهه اخیر و یکی از انتقاداتی که نبود اجرای آزمایشی سند تحول بنیادین را عامل اجرای ناکامل آن می‌داند، بیان کرد: سند تحول بنیادین یک نقشه راه است که بنا دارد آموزش و پرورش ما را به مقصد و آن محلی که مورد انتظار جامعه است برساند، در چنین طرح‌هایی که گستره وسیعی دارد اجرای آزمایشی موضوعیتی ندارد.

او ادامه داد: سند تحول بنیادین که امروز نقشه راه آموزش و پرورش محسوب می‌شود، مورد اجماع همه نخبگان، مدیران و سیاستگذاران کشور و ماحصل تجربیات همه تلاش‌ها، موفقیت‌ها و ناکامی‌های ما بعد از انقلاب به شمار می‌رود.

وزیر پیشین آموزش و پرورش تصریح کرد: از ابتدا قرار نبود سند تحول را به طور آزمایشی به این معنا که در عرصه محدود باشد اجرا کنیم، همچنین باید به این موضوع توجه داشته باشیم که سند به مرحله‌ای رسیده که طراحی آن تمام شده است.


بیشتر بخوانید


امکان استمرار اجرای سند تحول یه یک شرط!

بطحایی درباره میزان اجرایی شدن این سند معتقد است، بخش‌هایی که در اختیار آموزش و پرورش بوده مانند طرح‌های ساختاری انجام شده و الان به مرحله‌ای رسیده است که واقعا اگر در قالب پروژه ملی مورد همراهی همه دستگاه‌های ذیربط نباشد اجرا و استمرار غیر ممکن است.

او اضافه کرد: البته آموزش و پرورش هم جزئی از این دستگاه‌های ذیربط است، اما سایر بخش‌ها هم باید وارد عمل شوند.

به گفته بطحایی داستان سند تحول در حال تبدیل شدن به یک تراژدی است، تراژدی که همواره باید محتوا را ببینیم و غبطه بخوریم.

وزیر پیشین آموزش و پرورش تاکید کرد: سند تحول علی رغم نقایصی که دارد و نمی‌گویم این سند بدون نقص است، اما باید غصه برخوریم اگر آن اجرا بشود آموزش و پرورش ما از این مشکلاتی که در شرایط کنونی با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نجات می‌یابد.

بطحایی با تاکید بر اینکه تنها روشی که برای اجرای سند تحول بنیادین آن هم متناسب با شرایط موجود امکان پیاده سازی اش وجود دارد، نگاه کلی به فرآیند اجراست، گفت: باید این سند در قالب یک پروژه ملی و فرابخشی مورد توجه باشد، یعنی همه مولفه‌های تعیین شده در یک پروژه اعم از زمان و محل تعیین منابع معین باشد همچنین سازوکار‌های مدیریتی و نظارتی مشخص داشته باشد، در چنین صورتی می‌توان امیدوار بود که سند در بازه ٨ تا ١٠ سال آتی اجرا می‌شود.

اجرای سند تحول بنیادین فرابخشی است

او اظهار کرد: نمی‌توانیم بگوییم سند اصلا اجرا نشده، بلکه بخش‌هایی که در اختیار آموزش و پرورش بوده است، به مرحله اجرا رسیده است.

وزیر پیشین آموزش و پرورش افزود: موضوع اجرای سند فرابخشی است و در شرایط فعلی به بخش‌هایی رسیدیم که به تنهایی از عهده آموزش و پرورش برنمی‌آید؛ موضوع مهمی مثل سند تحول را نمی‌توانیم مثل یک موضوع ساده مورد توجه قرار دهیم.

بطحایی ادامه داد: به عنوان مثال نمی‌توان چنین قرص کنیم که آموزش و پرورش از محل جاری صرفه جویی می‌کند تا سند را اجرا کند، این سند با این چشم انداز که از آن توصیف شده است بابد با سازوکار مدیریتی خاص خودش پیش رود، مثال نزدیک به آن سند تحول سلامت است، این سند صرف نظر از ایرادات و نقایص، زمان، محل تعیین منابع، سازوکار اجرایی و عملیاتی و نظارتی اش معلوم بود.

او گفت که این تجربه را در کشور داریم و دوباره نباید بیاییم بگوییم برای سند تحول از چه مسیری شروع کنیم، همجنین موارد مشابه دیگری جز طرح تحول سلامت در کشور وجود داشته است.

وزیر پیشین آموزش و پرورش بیان کرد: اگر بخواهیم سند تحول را جامع و یکپارچه آنطور که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند، اجرا کنیم تا آثار خودش را در مدرسه و کشور به جای بگذرد بر همین اساس مدل برداری از سند تحول سلامت در کشور مناسب به نظر می‌رسد.

خطا در دیدگاه‌های مربوط به اجرای سند تحول چیست؟

به گفته بطحایی آموزش و پرورش به عنوان تنها مجری اجرای سند تحول بنیادین دیده شده که بزرگترین خطاست چراکه فقط آموزش و پرورش نمی‌تواند به تنهایی این کار را بکند.

او تاکید کرد: مهم‌ترین عامل بعد از مورد ذکر شده نبود منابع، امکانات و ظرفیت‌های لازم برای اجرای این سند است، به عنوان مثال می‌خواهیم از محل اعتبارات جاری آموزش و پرورش برای اجرای سند استفاده کنیم و این در حالی است که ٩٧ تا ٩٨ درصد این اعتبارات صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود بنابراین امکان اجرای سند در چنین شرایطی وجود ندارد؛ به طور کلی این دو عامل یاد شده را می‌توان مهم‌ترین عوامل در نگاه نادرست به فرآیند اجرای سند تحول بنیادین بدانیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وفا
۱۲:۲۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با اجازه دوستان عزیز به زبان خیلی ساده و در چند سطر برای شما از آموزش و پرورش می نویسم.
در طی یک تحقیق مفصل در دهه های گذشته و مخصوصا بعد از انقلاب که سفارت خبیث و شیاطین و جاسوسان انگلیسی درایران انجام دادند به این نتیجه رسیدند که علت اینکه ایران چنین قهرمانان و دلاورانی دارد مادران هستند و علت اینکه جوانان غیور وشجاع ایران که دلاورانه از اسلام و انقلاب دفاع کردند این است که مادران مومن و سالم و انقلابی دارندومادران هستند که شیربچه های حیدری تربیت میکنند وعلت آن پیدا کردند. بنابراین شروع کردند به برنامه ریزی برای تخریب مادران ایران از هر طریق مادری را مورد هجمه قرار دادند از طریق بازیگران سرشناس و خریدن آنها، تبلیغ سگ پروری بجای فرزند، تبلیغ لوازم آرایش، لباس، و ....و برای ضربه زدن به مسلمانان و مخصوصا شیعیان سه کار را انجام دادند:
1- تخریب آموزش و پرورش در مدارس شیعیان ودرهمه سطوح وبه هرعنوان اعم از حمایت نکردن از معلم، استخدام معلمین آموزش ندیده، گزینش بی در و پیکر معلم، آبرو بردن از معلم، دارای پایین ترین حقوق، بی احترامی و تخریب معلم در همه رسانه ها و فیلمهای تلویزیونی و سریالها، شیوع مدارس غیر انتفاعی و اختصاصی و...
2- تخریب مادران وزنان جامعه با هر شیوه ممکن و به فساد کشانده آنها و کاری کنید که مادران و زنان کاری به تربیت فرزند، مدیریت منزل و غیره نداشته باشند و از خانه بیرون بیایند واشتغال پیدا کنند وبه کاری غیر از مادری و تربیت فرزند مشغول شوند و درنهایت مبتذل شوند.
3- تخریب الگوهای جامعه و اینکه کاری کنید که نونهالان آن جامعه الگوهای ملی و بومی خود را که دارای خصائص اخلاقی و محاسن زیادی باشد نشناسند.
و اما مولای نازنینیمان امیرالمومنین علی علیه السلام در نهج البلاغه خطاب به مالک اشتر می فرمایند (ترجمه خیلی ساده و روان را مینویسم):
ای مالک؛ بدان که اکنون که تو را برای استانداری به مصر میفرستم، بایستی چند کار مهم را انجام دهی. برای آنکه کشور اسلامی به بهترین شکل و شایسته اسم اسلام باشد، اداره شود سه کار مهم را باید انجام دهی: (به زبان ساده)
1- کسانی را به آموزش و پرورش نو نهالان بگمار و متولیان آموزش (معلمین) نونهالان را از نظر معیشت و رفاه بهره مند کن و کاری کن که معلمین کشور کاری و دغدغه ای جز آموزش و پرورش نونهالان و نسل آینده نداشته باشند.
2- متولیان نظم و امنیت کشور و مرزداران را نیز در رفاه و آسایش معیشتی و ... قرار بده و کاری کن که با خیال راحت به حفظ نظم و امنیت کشور اسلامی بپردازند.
3- متولیان سیستم قضایی کشور مانند قاضیان و دادگستری ها و ... را نیز در رفاه و آسایش معیشتی و ... قرار بده و کاری کن که به حق قضاوت کنند و با اندکی رشوه رای به نا حق ندهند.
ای مالک؛ چون چنین کنی مردم کشور روی خوش آسایش، آرامش و امنیت را خواهد دید. و ...
واما سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در واقع تخریب بنیادین آموزش و پرورش بودو لا غیر