تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی علی رغم برتری هوایی در مقابل مقاومت فلسطین، هیچ موفقیتی به دست نیاورد.

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از گذشت دوازده روز از بمباران‌های ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی پناه در نوار غزه، کشتار زنان و کودکان و ایجاد ویرانی‌های گسترده، درست زمانی که این رژیم از تحقق موفقیت نظامی، مقابله با موشک‌های گرو‌ه‌های مقاومت، بازدارندگی آن و ترور فرماندهان اصلی نظامی و رهبران سیاسی عاجز ماند، مجبور شد به شروط مقاومت در مورد آتش بس و توقف تجاوزات خود علیه اهالی محله شیخ جراح، قدس و مسجد الاقصی تن دهد.

تحلیلگران این پیروزی گروه‌های مقاومت و مشارکت فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی در انتفاضه اخیر را پیروزی بسیار مهم و تاثیر گذار در روند آزادسازی سرزمین‌های اشغالی از سیطره صهیونیست می‌دانند و تأکید کرده اند که ملت فلسطین با چنین اتحادی می‌تواند با سرعت بیشتر به حیات رژیم اشغالگر پایان دهد. جنایاتی که رژیم صهیونیستی در این جنگ مرتکب شد، در حد جنایات جنگی است و حقوق بشر و قوانین جنگی نیز به طور کامل زیر پا گذاشته شد؛ از این رو این رژیم و سران آن به ویژه بنیامین نتانیاهو مستوجب پیگرد قانونی توسط فلسطینی‌ها و محاکمه در دادگاه‌های بین المللی هستند.

علی رغم این جنایات و تجهیزات و تسلیحات مدرنی که رژیم صهیونیستی داشت و به شدت از سوی آمریکا مورد حمایت قرار گرفت؛ به گونه‌ای که حتی مانع از صدور بیانیه علیه صهیونیست‌ها در سازمان ملل شد، اما گروه‌های مقاومت و ملت فلسطین موفق شدند با اراده راسخ خود و انبوهی از موشک‌های چند ۱۰ دلاری، این رژیم را به زانو درآورند و آن را مجبور به توقف تجاوزات خود کنند.

بن بست سیاسی و چالش لاینحل رژیم صهیونیستی

محمد پارسا نجفی تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیروزی محور مقاومت در غزه و شکست هیمنه رژیم صهیونیستی و علت درگیری ها، اظهار کرد: بن بست سیاسی در داخل رژیم صهیونیستی از ماه‌ها قبل وجود داشته است، سه بار انتخابات برگزار کردند و هیچ یک از احزاب نتوانستند حداکثر آرا را به دست بیاورند، این شرایط بن بست سیاسی و چالش لاینحل برای این رژیم است.

وی با اشاره به مشکلات شخصی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و پرونده‌های دادگاهی وی، تصریح کرد: همچنین ضرباتی که نزدیک به یک ماه گذشته، رژیم صهیونیستی دریافت کرد؛ از آسیب دیدن کشتی هایش در عمان، انهدام مرکز جاسوسان در کردستان عراق تا ناتوانی سامانه‌های پدافنی ضد موشکی آن در رهگیری موشکی که از سمت سوریه وارد فلسطین شد، فشار سنگینی بر این رژیم وارد کرده است.

تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نتانیاهو و کابینه اش تصمیم گرفتند اقدام جدیدی انجام دهند که برای آن‌ها در داخل پیروزی محسوب شود و افکار عمومی را از اتفاقات داخلی منحرف کنند، لذا تلاش کردند محل شیخ جراح در بیت المقدس را تصرف کنند، فلسطینی‌ها و اعراب ساکن آنجا را اخراج کنند که با واکنش مردم آن منطقه مواجه شدند، درگیری‌ها افزایش پیدا کرد و اوج آن شب ۲۷ ماه رمضان بود.

نجفی ادامه داد: در شب ۲۷ ماه رمضان درگیری‌ها بین فلسطینی ها و صهیونیست‌های مسلح افزایش یافت، همزمان با این مسئله صهیونیست‌ها اقدام به بمباران برخی از نقاط در نوار غزه کردند، تصور نتانیاهو این بود که مقاومت فلسطین در غزه واکنشی نشان نمی‌دهد یا اینکه اگر هم واکنشی نشان دهند این واکنش سنگین نخواهد بود و زود فروکش می‌کند، اما اینطور نشد و گروه‌های مقاومت واکنش شدیدی نشان دادند و به اسم حمایت از مردم قدس و در دفاع از خودشان اقدام به آتش متقابل کردند و تنها در سه روز اول، هزار و ۵۰۰ راکت و بعضا موشک از نوار غزه به اکثر شهرک‌های صهیونیست نشین شلیک شد.

پیروزی محور مقاومت و شگفتی صهیونیست‌ها

او با بیان اینکه پیروزی محور مقاومت دو شگفتی برای صهیونیست‌ها به همراه داشت، اظهار کرد: شگفتی اول این بود که رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های اطلاعاتی نتوانستند برآورد دقیقی از راکت‌ها و موشک‌های ساخته شده در نوار غزه را به دست بیاورند و شگفتی دوم این بود که برخی از این راکت‌ها فاصله زیادی را از غزه پیمودند و توانستند از سامانه گنبد آهنین عبور کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: در گذشته هر بار که درگیری بین نوار غزه و صهیونیست‌ها اتفاق می‌افتاد، نهایتا شهرک‌های صهیونیست نشین که در مجاورت نوار غزه هستند، مورد هدف راکت‌های مقاومت فلسطین قرار می‌گرفت، اما این بار سراسر فلسطین اشغالی تا منتهی علیه فلسطین اشغالی و غرب قدس اشغالی مورد آماج راکت‌های مقاومت فلسطین قرار گرفت.

نجفی با بیان اینکه یکی از ویژگی راکت‌های نیرو‌های مقاومت به سمت صهیونیست‌ها، ارزان بودن و ساده بودن فناوری تولید این راکت هاست، اظهار کرد: راکت‌هایی که سامانه گنبد آهنین از آن بهره می‌گرفت، بسیار گران بود و صهیونیست‌ها برای نابود کردن هر راکت ارزان قیمت فلسطینی‌ها باید یک موشک رهگیر گران قیمت را استفاده می‌کردند، بنابراین از بُعد اقتصادی هم فلسطینی ها وضعیت بهتری داشتند و مقاومت توانست خود را تجهیز کند تا یک جنگ بلند مدت را ادامه دهد، درحالی که صهیونیست‌ها نمی‌توانند این کار انجام دهند.

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اقدامات رژیم صهیونیستی، گفت: صهیونیست‌ها طبق معمول با جنگنده مناطق مسکونی نوار غزه را بمباران می‌کردند، در حالی که این اقدام نتوانست مانع پرتاب راکت یا موشک‌های مقاومت شود، اینکه چند برج و مناطق مسکونی را با جنگده منهدم کنند، درحالی که نوار غزه فاقد پدافند هوایی است، توان صهیونیست ها را نشان نمی‌دهد، بلکه ضعف و ذلت ارتش صهیونیستی را نشان می‌دهد.

صهیونیست‌ها در مقابل فلسطینی‌ها چیزی برای ارائه نداشتند/ مقاومت فلسطین یک گام جلو‌تر رفت

نجفی اضافه کرد: صهیونیست‌ها نمی‌توانستند از نیروی زمینی و هوایی استفاده کنند، نیروی زمینی هم حاضر به وارد شدن به معرکه نظامی نشد، این یکی از مزیت‌های این جنگ است که صهیونیست‌ها چیزی برای ارائه نداشتند و فقط غافلگیر شدند، اگر هم جنگ ادامه پیدا می‌کرد، فقط موفقیت‌های بیشتر فلسطینی‌ها و غافلگیری‌های صهیونیست‌ها را شامل می‌شدند و در نهایت هم مجبور شدند با نهایت ذلت آتش بس کنند و امتیاز بزرگی به فلسطینی‌ها دهند.

او افزود: مقاومت فلسطین توانست با استفاده از آتش متقابل از خود دفاع کند و آتش جنگنده‌های صهیونیست ها را روی غزه متوقف کند و در یک منطقه دیگر یعنی قدس اشغالی جلوی اشغال شدن محل شیخ جراح و یهودی سازی را بگیرد، این یک پیروزی بزرگ است، در گذشته فقط درگیری‌هایی که بین مقاومت فلسطین در انتفاضه اول، انتفاضه دوم و درگیری‌های ۲۲ روزه و حتی سه روز نهایتا توازن وحشت بود، یعنی صهیونیست‌ها از ترس وحشت زده شدن مردمی که در فلسطین هستند، مجبور به آتش بس می‌شدند، اما اکنون مقاومت فلسطین یک گام جلو‌تر رفت، از نظر زمینی هم توانست یک برگ برنده به دست بیاورد و موفقیت قاطع راهبردی را کسب کند.

تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: این پیروزی برای اولین بار اتفاق افتاده است و  رژیم صهیونیستی در شهر قدس یعنی از مهم‌ترین منطقه فلسطین مجبور به عقب نشینی شدند، این نکته متمایز کننده‌ای بین جنگ‌های فلسطینی‌ها و صهیونیست هاست.

 رژیم صهیونیستی نتوانست در مقابل دو جنبش مردمی موفقیتی کسب کنند

نجفی درباره ویژگی محور مقاومت، خاطر نشان کرد: در نبرد اخیر مشاهده کردیم نیرو‌های مقاومت در غزه ارتش نیستند، بلکه مردم عادی هستند که به جنبش مقاومت پیوستند تا از خانواده و خانه و کاشانه خود دفاع کنند، در حالی که رژیم صهیونیستی یک ارتش محسوب می‌شود، اما نتوانست از دو جنبش مردمی موفقیتی به دست بیاورد.

او افزود: تصور کنید صهیونیست بخواهد با ارتش بزرگی مانند ایران، سوریه و حزب الله لبنان درگیر شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ این موضوع را باید به نظرات مدعیانی که خواستار عادی کردن روابط با رژیم صهیونیستی بودند و اعلام کردند نمی‌شود با صهیونیست‌ها جنگید ضمیمه کنیم، در این چند روز گذشته  شاهد بودیم که صهیونیست ها نتوانستند جلوی آتشباری از یک منطقه بسیار کوچک را بگیرند.

صهیونیست‌ها به مراتب ضعیف‌تر از آنچه هستند که فکر می‌کنیم

نجفی تصریح کرد: رژیم صهیونیستی‌ علی رغم برتری هوایی نتوانست هیچ موفقیتی به دست بیاورد؛ تصور کنید با ارتش‌های بزرگ تری اگر درگیر شوند، قطعا شکست می‌خوردند و نابود می‌شوند، این درس بزرگی است که می‌تواند جلوی تبلیغات رژیم‌های سازش کاری مانند بحرین، امارات و سعودی را بگیرد، یعنی اگر ملتی بخواهند با رژیم صهیونیستی مقابله کنند، قطعا پیروز می‌شوند، چراکه صهیونیست‌ها به مراتب ضعیف‌تر از آنچه هستند که فکر می‌کنیم.

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره تاثیر پیروزی مقاومت در آشفتگی سیاسی، اظهار کرد: از سال‌های گذشته رژیم صهیونیستی به سمت از هم گسیختگی اجتماعی پیش رفته است و هر روز شتاب این موضوع افزایش پیدا می‌کند و موفقیت‌های مقاومت یکی از مواردی است که این موضوع را سرعت می‌بخشد.

نجفی ادامه داد: جریان‌های غرب گرا همیشه ادعا می‌کردند که رژیم صهیونیستی دارای نیروی هوایی قوی، فناوری‌های قوی و کلاهک‌های هسته است و نمی‌توان با آن‌ها وارد جنگ شد و به هر طریق باید با سازش موافقت کرد، اما اکنون شاهد شکست این رژیم از یک نیروی کوچک بودیم.

رژیم صهیونیستی رو به نابودی است/ نیازی به سازش با صهیونیست ها وجود ندارد

تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: ضعف و انحطاط جریان‌های سیاسی صهیونیست ها و از هم گسیختگی اجتماعی به حدی وسیع است که شاید نیازی نباشد یک انتفاضه جدیدی در فلسطین شکل بگیرد، بلکه اگر فلسطینی‌های مناطق مختلف از جمله کرانه غربی، باریکه غزه و قدس دست به یک خیزش سراسری بزنند، آنچنان وحشتی در دل آن‌ها ایجاد شود که از فلسطین فرار کنند و این رژیم از درون دچار فروپاشی شود.

او افزود: تصور کنید رژیمی به این ضعیفی بخواهد با ایران درگیر شود، قطعا شکست می‌خورد، البته اگر جریان‌های غرب گرا در ایران و سایر کشور‌های اسلامی ذهن بازی داشته باشند و این واقعیت را متوجه شوند که رژیم صهیونیستی رو به نابودی است و نیازی به سازش وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار