از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری زیرپوشش بیمه قرار گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، بهرام عبداللهی معاون برنامه‌ریزی توسعه، مدیریت و منابع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: از ابتدای سال زراعی‌جاری تاکنون بیش از ۱۰ هزار هکتار از مراتع استان زیرپوشش بیمه قرار گرفته است.

او افزود: در سال زراعی گذشته ۲۰ مرتعدار در استان برای بیمه مراتع اقدام کردند و حدود هفت هزار و ۶۶۴ هکتار از مراتع استان را زیرپوشش بیمه قرار دادند.


بیشتر بخوانید


عبداللهی اضافه کرد: طرح بیمه مراتع با هدف کمک و حمایت از مجریان طرح‌های مرتعداری و جبران خسارت احتمالی بر اثر عوامل طبیعی از جمله سیل و خشکسالی اجرایی شده است و با توجه به خشکسالی‌های اخیر در استان بیمه کردن مراتع از سوی بهره‌برداران ضروری است.

او ادامه داد: اجرای بیمه مراتع و افزایش سطح بیمه مراتع یک راهکار در حوزه کاهش خطر سرمایه‌گذاری در حوزه دامپروری و مرتع‌داری است که در تثبیت درآمد بهره‌برداران مراتع تاثیرگذار است.

عبداللهی گفت: برای اجرای طرح بیمه مراتع ۲۵ درصد سهم بیمه را دولت و ۷۵ درصد را بیمه‌گذار پرداخت می‌کند که هزینه بالای بیمه باعث شده، دامداران، مرتعداران و بهره‌برداران مرتعی از بیمه مراتع استقبال چندانی نداشته باشند.

او افزود: هم‌اکنون پیشنهاد کاهش این هزینه برای مرتعداران از ستاد بیمه استان به مرکز ارسال شده است تا بتوان با کاهش این هزینه به مرتعداران برای بیمه کردن مراتع کمک کرد.

عبداللهی با تاکید بر اینکه اجرای بیمه مراتع بیشتر در زمان بهره‌بردای از مراتع و چرای دام در مراتع تا اواخر شهریورماه است، افزود: قرار نداشتن آتش‌سوزی در عوامل خطر و سرفصل‌های تعهدات بیمه و همچنین کاهش بارش برف از مشکلات و کاستی‌ها در سرفصل‌های تعهدات بیمه است و پیشنهاد قرار گرفتن این سرفصل‌ها نیز به ستاد مرکزی ارائه شده است.

او ادامه داد: سالانه درصد زیادی از مراتع به دلیل سهل‌انگاری، خشکسالی و یا عوامل طبیعی و غیرطبیعی دچار آتش‌سوزی می‌شوند، که به دلیل قرار نداشتن بیمه مرتعداران و بهره‌برداران خسارت وارد می‌شود.

عبدالهی گفت: در استان یک میلیون و ۹۳ هزار مرتع وجود دارد و به عنوان یک ظرفیت تولیدی بزرگ در استان است و تاکنون برای ۵۰۰ هزار هکتار از این میزان طرح مرتعداری تهیه شده و در صورتی که طرح بیمه در تمام مراتع استان اجرا شود و حمایت بیمه از این مراتع انجام گیرد، این امر تضمین‌کننده سرمایه‌گذاری در این عرصه است و ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد.

او با تاکید بر اینکه نبود بارش کافی برف باعث کاهش تغذیه سفره‌های زیرزمینی و خشک شدن یا کم آب شدن چشمه‌ها و کاهش پوشش گیاهی در مراتع می‌شود، گفت: این امر نیز در شاخص‌های بیمه قرار نگرفته است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار