کارشناس بازار سرمایه گفت: شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اول فرابورس امکان برخورداری از معافیت مالیاتی تا ۱۰ درصد را دارند.

بابک سالاروند کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار  بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با بازار فرابورس بیان کرد: فرابورس (over the counter matket) که به اختصار OTC خوانده می‌شود زیر مجموعه‌ای بازار سرمایه ایران است که در آبان ماه سال ۸۷ با مجوز شورای عالی بورس تشکیل شد، به هدف اینکه شرکت‌ها در فرآیندی راحت تر و سریع‌تر از بازار بورس که شرایط پذیرش در بورس را ندارند در فرابورس پذیرفته و از طریق بازار سرمایه تامین مالی شوند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که، سازمان بورس و اوراق بهادار نیز بر فعالیت‌های مالی و عملیاتی شرکت فرابورس نظارت دارد، بر اساس دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس، ۷ بازار مجزا با کارکرد‌های متنوع برای پذیرش و معامله انواع اوراق بهادار و ابزار مالی در فرابورس ایجاد شده است.


بیشتر بخوانید


کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: متداول‌ترین بازا‌ها در فرابورس ایران بازار اول، دوم و پایه هستند.

سالاروند در پاسخ به این پرسش که بازار اول فرابورس از نظر ریسک، حجم مبنا، دامنه نوسان به چه صورت است؟ تشریح کرد: راجع به بازار اول فرابورس حداقل سرمایه یک میلیارد تومان و شناور سهام آن حداقل ده درصد است، حداقل تعداد سهامداران ۲۰۰ نفر و حداقل سابقه فعالیت در صنعت مربوطه  باید دو سال باشد.

وی در رابطه با ریسک بازار فرابورس افزود: بازار فرابورس نسبت به بازار بورس دارای ریسک بیشتر است و از نظر دامنه نوسان مانند بورس از منفی ۵ تا مثبت ۵ است و حجم مبنا براساس موافقت شورای عالی بورس اوراق بهادار تعیین شده است که حداقل ارزش حجم مبنای بازار اول فرابورس مبلغ یک و نیم میلیارد تومان است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که نحوه خرید و فروش در فرابورس به چه صورت است؟ نحوه خرید و فروش از طریق کارگزاری‌ها انجام می‌گیرد، یعنی افراد چه حقیقی چه حقوقی برای عملیات خرید و فروش باید نزد یکی از کارگزاری‌ها احراز هویت شده باشند.

سالاروند در پاسخ به این پرسش که چه تفاوتی بین بازار اول با دوم و پایه فرابورس است؟ تصریح کرد: بازار اول فرابورس با بازار دوم و پایه درحداقل میزان سرمایه ثبت شده، حداقل سهام شناوری، حداقل تعداد سهامداران، حداقل سابقه فعالیت مرتبط شرکت در صنعت مربوطه و معافیت است.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: شرکت‌های پذیرفته شده در بازار اول فرابورس امکان برخورداری از معافیت مالیاتی تا ۱۰ درصد درآمد خود را پس از پذیرش وعرضه سهام درفرابورس دارا هستند، اما شرکت‌های پذیرفته شده در بازار پایه شامل این معافیت نیستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار