کارشناس صنعت فولاد گفت: حجم تولید فولاد امسال به ۳۰ میلیون تن رسید و قرار است در افق ۱۴۰۴ سقف تولید به ۵۵ میلیون تن برسد.

محمدجعفر رشیدی کارشناس صنعت فولاد درباره  مشکلات تولید کنند گان  فولاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: صنعت فولاد کشور در راستای چشم انداز ۱۴۰۴ سالیانه رشد مناسبی را تجربه کرده  و هم اکنون جزو کشور‌های برتر در زمینه تولید فولاد است، هرچند همانطور که اشاره شد برای تحقق ۵۵ میلیون تن هنوز نیاز به سرمایه گذاری بالایی در بخش بالادست و زیر ساخت‌ها وجود دارد، اما در هر حال تولید فولاد روند صعودی داشته است.

او ادامه داد: مشکلات اخیر نتیجه قیمت گذاری دستوری در طول مدت ها بوده است و اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم. سرکوب قیمت فولاد، عامل تضییع حقوق سهامداران خواهد بود. تصمیم اخیر در مورد فرآیند قیمت گذاری و تعیین سقف رقابت برای محصولات فولادی در بورس کالا، نتیجه‌ای جز توزیع رانت و تضییع حقوق پنجاه میلیون سهامداران نخواهد داشت و علاوه بر کاهش درآمد شرکت‌ها که سود آن متعلق به سهامداران حقیقی، حقوقی و سهامداران سهام عدالت است، روند کلی بازار را نیز دستخوش تغییرات نامطلوب می‌کند.

رشیدی گفت: متاسفانه در سال ۹۷ هم اقدامی مشابه انجام گرفت و در نتیجه تا برداشته شدن سقف رقابت در بورس کالا بازار دچار تنش‌های شدیدی شد و نتیجه آن توزیع رانت و افزایش تقاضا‌های کاذب محصولات فولادی جهت سوداگری و سفته بازی بود.

او افزود: هرچند تصمیم گیران با قصد حمایت از مصرف کنندگان و کاهش قیمت‌های نهایی دست به این اقدامات می زنند، ولی متاسفانه  در نهایت به کاهش قیمت نهایی منجر نشده و تنها به التهاب بازار و توزیع رانت منتهی می‌شود.

این کارشناس صنعت فولاد تصریح کرد: عدم توازن در صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت فولاد را می‌توان از موانع تولید در توسعه این صنعت برشمرد. حجم تولید فولاد امسال به ۳۰ میلیون تن رسید و قرار است در افق ۱۴۰۴ سقف تولید به ۵۵ میلیون تن برسد، اما از سال گذشته مشکلات تامین سنگ آهن برای فولادی‌ها جدی شده است.

رشیدی در پایان یادآور شد: قطعا اگر بخواهیم دوباره این بازار‌ها را به دست بیاوریم باید شرایط دشواری را پشت سر بگذاریم و دولت با حمایت از سیاست‌های صادرات محور، شرایط را برای تولیدکنندگان صنعت فولاد تسهیل کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار