دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت که تحلیل آموزش‌های مجازی نشان می‌دهد رویکرد انفعالی و انتقالی بر روند تدریس غلبه دارد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمود امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در دومین روز از گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، در اردوگاه شهید باهنر تهران، با اشاره به چهار رویکرد یاددهی- یادگیری؛ انتقالی، تعاملی، اکتشافی و فرآیندی، اظهار کرد: طراحی آموزشی، رسانه‌های بی‌شمار و تاکید بر ارائه، سه الگوی مثلثی ارتقای یادگیری است.

او افزود: با شیوع کرونا، پارادایم آموزش حضوری به غیر حضوری تغییر یافت و رویکرد ترکیبی در دوران کرونا مطرح شد، بنابراین نقش عوامل یادگیری از جمله: معلم، دانش آموز، محتوای آموزشی، والدین، محیط یادگیری، ابزار ارزشیابی و روش‌های ارتباطی تغییر کرد.

امانی تصریح کرد: با ملاک‌هایی چون شروع تدریس، یادگیری، نحوه مواجهه با متن و تصویر، با فعالیت‌های کتاب و با پرسش‌های کتاب، تکالیف یادگیری، جلوه ارزشیابی و جلوه‌های یادگیری فعال، ۲۰تدریس محتوای رسمی شاد را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم.

او اضافه کرد: با تحلیل آموزش‌های مجازی به این نتیجه رسیدیم که رویکرد انفعالی و انتقالی غلبه دارد، فعالیت‌های مرتبط با یادگیری فعال مشاهده نمی‌شود و اثرات رویکرد ترکیبی در تدریس‌ها به ندرت مشاهده می‌شود.

امانی طهرانی که با موضوع  تحلیل محتوای آموزش رسمی شاد از منظر علم و هنر یاددهی - یادگیری سخن می‌گفت، بیان کرد: پیشنهاد می‌شود به تدریس‌های موجود به شکل عرصه درس پژوهی نگاه شود، کارگروه‌هایی برای تحلیل تدریس‌ها و استخراج فهرست بهبود بخشی تدریس، تشکیل شود و یافته‌های کارگروه مبنای تولید جدید در تابستان ۱۴۰۰قرار گیرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۶ خرداد ۱۴۰۰
جان هر کی دوست دارید برا اول مهر هم آمار کرونا را پایین بیارید و در مدارسو باز کنید آموزش مجازی هیچ فایده ای نداره!
آخرین اخبار