رئیس نظارت بر آمایش سرزمین درباره تدوین سند آمایش سرزمین و جایگاه تاثیرگذار آن در کشور توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امیر امینی رئیس امور نظارت بر آمایش سرزمین اظهار کرد: آمایش سرزمین دارای سندی است که در بعد از ۴ دهه مطالعه در ۱۱ اسفند ۹۹ به تصویب رسید. دو نکته در این سند قابل توجه است. اولین مورد اینکه، بیش از ۲۴ دستگاه اجرایی در تهیه این سند مشارکت داشته اند.

او در ادامه گفت: دومین نکته اینکه، این سند بومی‌ترین و مشارکتی‌ترین سند از ابتدای انقلاب بوده است. یعنی تمام ارکان اجرایی از جمله سازمان برنامه و بودجه، دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه ها، بخش خصوصی و ... در تهیه و تدوین این سند همکاری کرده اند.

این مقام مسئول بیان کرد: علت جایگاه ویژه این سند، از جهت گفتمان سازی آن است. ورود اصحاب رسانه در این خصوص قطعا مجریان توسعه را به چالش‌های جدی در برنامه‌های توسعه می‌کشاند. مطالبه ما از اصحاب رسانه ورود به این حوزه است. آمایش سرزمین، فرا دست‌ترین سند توسعه کشور است که براساس منویات رهبری تدوین شده است.

او در ادامه افزود: آمایش در لغت به معنی آراستگی و آمادگی است. در اصطلاح به معنی تنظیم رابطه انسان است و از سه بعد انسان، فضا و فعالیت هماهنگی را فراهم می‌کند.

او در پاسخ به اینکه چه ضمانت اجرایی برای سند آمایش وجود دارد؟، بیان کرد: مهم‌ترین رکن پیاده سازی سند، اعتماد سازی است. اصحاب رسانه، مدیران اجرایی و مردم نسبت به چنین سندی آگاه شوند و استحکام و قوام لازم را در تبیین شدن آن داشته باشند، به پیاده سازی هرچه بهتر سند کمک می‌کند. نخستین راهکاری که ریاست محترم سازمان تبیین کردند، بحث گفتمان سازی است که به لحاظ تخصصی و عمومی این گفتمان سازی و روشن گری آغاز شده است. اما قوانین و مقررات همواره به دقت اجرا نمی‌شوند.

او در ادامه بیان کرد: به همین دلیل در این سند، به عنوان فرادست‌ترین سند توسعه کشور، الزاماتی در نظر گرفته شده است. این سند ۱۶ ماده است و از ماده ۶ تا ۱۶ به بحث الزامات اجرا شدن سند پرداخته است. مهم‌ترین کاری که ما برعهده داریم ضمن تببین این الزامات، طراحی بسته‌های اقدام برای اتصال سند آمایش سرزمین به برنامه‌های توسعه به خصوص برنامه هفتم توسعه است. تا بتوانیم برشی از برنامه آمایش سرزمین را در برنامه هفتم توسعه پیاده سازی کنیم.

امینی افزود: از همین جا عاجزانه از اصحاب رسانه تقاضا درام که به صورت تخصصی دانش توسعه کشور را بخش‌هایی را به آن اختصاص دهند و نسبت به آن تسلط پیدا کنند و به عنوان سفیران آمایش سرزمین مطالبه گری‌ها را از همه مدیران اجرایی کشور، بالا ببرید و القای این سند را به عموم جامعه برعهده بگیرید.

او در پاسخ به اینکه این سند در آخرین روز‌های دولت دوازدهم تدوین شده است و اقدامی به نوعی نمایشی محسوب می‌شود، بیان کرد: قانونگذار در سال ۹۶ دولت به تدوین سند آمایش سرزمین مکلف کرده و یکسال نیز مهلت داده است. یعنی باید در پایان سال ۹۷ این کار به اتمام می‌رسید. سوال من این است که آیا یکسال برای تدوین و تهیه چنین سندی که ۴ دهه تهیه آن زمان برده است، کفایت می‌کند؟

این مقام مسئول اظهار کرد: همواره مطالعات آمایش سرزمین در کشور وجود داشته است. از ظرفیت مطالعاتی و اسنادی ۴ دهه انقلاب در این سند استفاده شده است. از دانش تمام متخصصین در کشور در مطالعات و تنظیم این سند استفاده شده است. فکر نمی‌کنم که این کار به عنوان نمایشی برای توسعه کشور باشد.

او افزود: زیرا اگر چنین تفکری بود حتما دولت در سال آخر این کار را انجام نمی‌داد. اگر نگاه فراجناحی داشته باشیم؛ می‌بینیم که ک میراث ماندگاری دولت گذاشت تا دولت‌های بعدی بتوانند با اصلاح آن راه بهتر پیاده سازی سند را فراهم کنند.

او در پاسخ به اینکه برای شهر‌های کمتر توسعه یافته چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟ بیان کرد: در شرق کشور فقط یک شهر سطح یک داشتیم و آن، مشهد بود. در واقع به عنوان همکار تهران بود در شرق کشور. ما برای تقویت پهنه سرزمینی در شرق کشور، ۳ شهر سطح یک در شرق کشور را تعریف کردیم، از جمله مشهد، زاهدان و چابهار. علاوه بر آن شهار‌هایی مثل سراوان، بیرجند، طبس، قاین، تربت حیدریه و .. را به عنوان شهار‌های همکار در منطقه‌های همکار در توسعه به عنوان سطح ۲ تعریف کردیم.

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه در آستانه انتخابات هستیم، آیا این سند به نامزد پیروز در انتخابات نیز ارائه می‌شود؟، بیان کرد: این سند در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۹ به تمام ارکان کشور از جمله سران قوا، دستگاه‌های اجرایی، شورای نگهبان و ... ابلاغ شد و ما نیز مشغول گفتمان سازی و بومی سازی آن هستیم. اینکه این سند محور گفتمان برای ریاست جمهوری قرار بگیرد، تقاضای ما از شما نیز است. یعنی ریاست جمهور آینده دیدگاه‌های خود را نسبت به این سند در زمان مصاحبه‌ها و مناظره‌ها به طور شفاف بیان کنند، مطالبه ما نیز است.

امینی در پاسخ به اینکه چه میزان بودجه برای تدوین این سند استفاده شده و آیا منتقدین جدی در دوره تدوین سند از سوی دستگاه‌های مختلف اجرایی نیز دعوت شده بودند یا خیر؟، اظهار کرد: در تنظیم اسناد استانی از ۱۰ مشاور و ۱۳ دانشکاه استفاده شده است. بیش از ۲۰ استاد دانشگاه، محقق و دانش پژوه و بیش از ۷۴ هزار ساعت نفر کار در این ارتباط صورت گرفته است.

این مقام مسئول ادامه داد: فکر می‌کنم از سال ۸۵ تا اکنون به قیمت امروز حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان در حوزه آمایش استانی استفاده شده، اما در آمایش ملی کاملا کار را بومی کردیم و از ظرفیت‌های دانشگاهی، برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی استفاده کردیم. هیچ گونه مخالفت جدی وجود نداشت و فقط اصلاحاتی بود که انجام و بررسی شده است. دغدغه همیشگی آن‌ها چگونگی اجرای آن بود. نقد داشتند، اما این موضوع را بسیار میمون و مبارک می‌دانستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار