یک استاد دانشگاه درباره معضلات سوق پیدا کردن جمعیت به سمت پیری در سال‌های آینده و نقش تحصیلات در این زمینه توضیح داد.

محمود مشفق عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سوق پیدا کردن جمعیت کشور به سمت پیری اظهار کرد: بحث «سالخوردگی جمعیت» یک موضوع کلان روند جهانی است که در اثر انتقال جمعیتی اتفاق می‌افتد.

او افزود: به تدریج تمامی کشور‌هایی که وارد انتقال جمعیت می‌شوند «پیری جمعیت» را تجربه خواهند کرد، در حال حاضر کشور‌های اروپایی و کشور‌های توسعه یافته و کشور‌هایی که با تاخیر بیشتری دچار گزار جمعیتی می‌شوند، مانند: ژاپن و کشور‌های اروپای شمالی دارای جمعیت سالخورده هستند.

مشفق تصریح کرد: بحث پیری جمعیت یک مسئله جهانی بوده و تنها مختص ایران نست که در مسیرگذار جمعیتی اتفاق می‌افتد.

او درباره تهدید یا تخریب بودن سالخوردگی جمعیت گفت: سالخوردگی جمعیت در صورتی تهدید محسوب می‌شود که در دو زمینه برای آن غیر فعال باشیم یا سیاست گذاری نکنیم، برای مثال اگر آمادگی لازم را برای افزایش جمعیت سالمند در کشور نداشته باشیم در اینصورت جمعیت مان روز به روز پیر‌تر خواهد شد؛ همچنین ۲۰ میلیون نفر از جمعیت کشور حداقل تا سال ۲۰۵۰ با روند کنونی سالخورده خواهند شد که یک پنجم جمعیت را شامل می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به جوابگو بودن امکانات و زیرساخت‌های رفاهی، اقتصادی، بهداشتی و بیمارستان‌ها برای جمعیت کنونی اظهار کرد: تا سال ۲۰۵۰ جمعیت کشور به بالای ۶۵ سال خواهد رسید که با آمادگی لازم می‌توان این موضوع را مدیریت کرد، در غیر اینصورت با معضل بزرگ در کشور مواجه خواهیم شد.

لزوم تعبیر ساختاری جمعیت برای جلوگیری از موانع فرزندآوری

مشفق با بیان اینکه باید به تعبیر ساختاری جمعیت بپردازیم، تاکید کرد: برای مثال، برآورد شده تا میزان باروری کنونی کل کشور تا سال ۱۴۰۰ حدود ۱.۸ باشد، اما در حال حاضر این آمار تا حدودی پایین‌تر از نرخ ذکر شده است.

او گفت: اگر با اتخاذ سیاست گذاری‌های مستقیم و غیر مستقیم میزان باروری کل را همانگونه که در سیاست‌های کلان جمعیتی کشور وجود دارد، در سطح جانشینی یا فراتر از آن حفظ کنیم، می‌توانیم ساختار جمعیتی خود را در بلند مدت به سوی توازن و تعادل ساختاری برسانیم؛ بنابراین با تعادل ساختاری جمعیت و حفظ باروری و سیاست‌های پیشرفتانه برای مقابله با سالخوردگی جمعیت می‌توان قدم برداشت.

عضو هیئت علمی درباره سیاست‌های پیشرفتانه مقابله با سالخوردگی جمعیت گفت: سیاست‌های پیشرفتانه به معنای این است که تا قبل اینکه مسئله اجتماعی تبدیل به بحران اجتماعی شود برای آن تدابیر و اندیشه‌های لازم در نظر گرفته شود، از آن جایی که ۸۰ تا ۹۰ درصد سالمندان تا سال ۲۰۵۰ درشهر‌ها زندگی خواهند کرد بنابراین زیرساخت‌هایی را اختصاص داده ایم تا این افراد امکانات رفاهی شهر را داشته باشند و بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

مشفق اضافه کرد: اگر بتوانیم بحث خانه‌های سالمندان و توانمندسازی خانواده‌ها برای حمایت و مراقبت از سالمندان را برنامه ریزی کنیم دیگر مشکلاتی در این زمینه نخواهیم داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره تاثیر تحصیلات بر سوق پیدا کردن ازدواج دانشجویان گفت: هم اکنون تحصیلات در کشورما از موانع فرزند آوری شده است، اکثر افراد به خصوص بانوان تمایل زیادی به ادامه تحصیل برای ارتقای موقعیت اجتماعی خود دارند و به دنبال تحرک اجتماعی صعوی هستند؛ بنابراین اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا افراد بتوانند با مدارک تحصیلی پایین‌تر به خواسته‌های اقتصادی خود دست پیا کنند، در اینصورت تعدیل در کاهش سن ازدواج و کاهش در سن باروری اثر مثبت خواهد گذاشت.


بیشتر بخوانید


مشفق ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود تا مدارک تحصیلی فوق دیپلم هم برای اشتغال کارساز باشد و دیگر نیازی به مدارک کارشناسی و ارشد نباشد تا دانشجویان بتوانند در سنین مناسب ازدواج کنند و فرزند آوری داشته باشند، متناسب سازی مدرک تحصیلی با موقعیت شغلی برای دریافت حقوق و دستمزد خوب راهکاری مناسب در جهت جلوگیری از پیری جمعیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
اشتباه نکنید دیگه دستتون واسه ملت رو شده و هناتون دیگه رنگی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۲ ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
چرا کاری نمیکنید که نظام آموزش عالی انعطاف بیشتری در مقابل فرزندآوری دانشجویان از خود نشان دهد، همانگونه که در تمامی دانشگاه ه و نظامهای آموزشی پیشرفته جهان اتفاق افتاده است؟؟ عم انعطاف قوانین تحصیل در دانشگاه دردسرهای زیادی برای دانشجویان فراهم نموده که تأخیر در فرزندآوری یکی از آنهاست.
آخرین اخبار