وزیر نیرو برای افتتاح ۳ طرح آبی دقایقی پیش وارد خداآفرین در آذربایجان شرقی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، رضا اردکانیان سد‌های قیزقلعه سی خداآفرین و گردیان جلفا و شبکه پایاب ۳ هزار و ۳۵۰ هکتاری یکانات شهرستان مرند را افتتاح خواهد کرد.

این طرح‌ها همزمان با نهمین هفته پویش «الف ـ ب ـ ایران» و در تحقق حقابه کشورمان از رود مرزی ارس اجرا شده و بیش از یک هزار میلیارد تومان هزینه داشته است.

سد تنظیمی ـ انحرافی قیزقلعه سی زیر مجموعه طرح بزرگ ملی خداآفرین به عنوان بزرگترین طرح آبی شمال غرب کشور است که با مخزنی به حجم ۶۲ میلیون متر مکعب بر روی رودخانه مرزی ارس احداث شده و سالانه یک میلیارد متر مکعب حقابه ایران از این رودخانه را که پیش از احداث سد از کشور خارج می‌شد قابل استفاده کرده است.

سد گردیان جلفا هم با مخزنی به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب، برای آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی دیمی در شهرستان جلفا احداث شده است و با ذخیره آب توسط ایستگاه پمپاژ در فصول غیر زراعی از رود ارس، امکان آبیاری در فصل کشاورزی را فراهم خواهد کرد.

شبکه پایاب یکانات شهرستان مرند هم به مساحت ۳ هزار و ۳۵۰ هکتار است که توسط ایستگاه‌های پمپاژ از طریق رود ارس، در این شهرستان سیراب و موجب ایجاد ۳ هزار شغل مستقیم برای مردم منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار