برداشت گندم از اراضی زیرکشت شهرستان ساوه گرمترین نقطه استان مرکزی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک،  شهرستان ساوه از دیگر نقاط استان مرکزی گرمتر بوده و گندم‌های این منطقه زودتر می‌رسند و به همین جهت این شهرستان اولین نقطه‌ای است که گندم کاران برداشت محصول را آغاز می‌کنند.

اکنون با رسیدن طبیعت سومین ماه از بهار و شروع خردادماه کار برداشت گندم از  اراضی زیر کشت محصول، در شهرستان ساوه آغاز شده است.

برداشت گندم تا اوایل شهریورماه ادامه دارد، اما مسئله‌ای که امسال پیش روی تولید گندم در استان مرکزی است کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش تولید گندم شده است.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک، از کاهش ۴۰ هزارتنی تولید گندم در این شهرستان خبر داد و گفت: به علت کاهش نزولات آسمانی امسال ۸۰۰ هکتار از اراضی آبی و ۱۰هزار هکتار از گندم دیم غیرقابل برداشت شده است.

شریفی افزود: هم اکنون سطح زیرکشت گندم آبی در شهرستان ساوه ۱۰ هزارو ۸۰۰ هکتار و گندم دیم ۳۰ هزار هکتار است.

او اضافه کرد:پیش بینی می‌شود؛ با توجه به کاهش بارندگی‌ها و تخصیص نیافتن به موقع آب سد ساوه به کشاورزان تولید گندم شهرستان ساوه، در مقایسه با سال گذشته به یک سوم یعنی ۲۰ هزارتن کاهش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی ساوه با اشاره به اینکه ۳ مرکز کار خرید مازاد بر نیاز کشاورزان را برعهده دارند بیان کرد: برداشت گندم هم اکنون با ۵۰ دستگاه کمباین در حال انجام است که در اوج کار برداشت به صد دستگاه خواهد رسید.

قدمی مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان مرکزی هم مبارزه با آفات سن گندم را در این مقطع ضروری دانست و گفت: در مناطق مختلف استان، کشاورزان فرصت دارند در اراضی دیم تا ۷ روز و برای گندم‌های آبی در مناطق مرتفع و خنک؛ حداکثر تا ده روز دیگر؛ برای برداشت و تولید محصول باکیفیت دارند.

برداشت گندم که تا اوایل شهریورماه ادامه دارد و کاهش بارندگی‌ها موجب کاهش تولید گندم شده است به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود حدودا ۵۰ درصد کاهش تولید این محصول را در استان خواهیم داشت.

بالابودن هزینه‌های کشت، افزایش چند برابری قیمت سموم کشاورزی و تخصیص نیافتن مناسب کود‌های مورد نیاز در کنار قیمت آزاد سوخت زحمت تولید گندم را در سال جاری برای کشاورزان چند برابر کرده است.

انتهای پیام / ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار