چین گزارش عملکرد یک ماهه خود به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد را ارائه کرد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون مرکزی چین (CCTV)، ژانگ جون (Zhang Jun) نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد گفت که کشورش چند جانبه گرایی واقعی را به کار بسته و نقشی بی نظیر را طی ریاستش بر شورای امنیت این سازمان در ماه مه ۲۰۲۱ (حدوداً خرداد) ایفا کرده است.

ژانگ روز دوشنبه در یادداشتی به مطبوعات، با تاکید بر ضرورت چند جانبه گرایی، گفت: چین به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، مسئولانه و به طور سازنده عمل کرده است.

وی افزود: «چین طی ریاست شورای امنیت سازمان ملل، ارزش زیادی برای کار قائل بود، همکاری نزدیکی با دیگر اعضای این شورا داشت و به عنوان رئیس شورای امنیت، مُجدّانه به وظایف خود عمل کرد، در مذاکرات درباره مسائل در هر یک از دستور کار‌ها عمیق شد و در زمان مناسب، با نگرشی مسئولانه و سازنده، به وضعیت در خاورمیانه (غرب آسیا) پاسخ داد. چین با اقدامات واقعی، چند جانبه گرایی واقعی را به کار بسته است تا مطمئن شود شورای امنیت سازمان ملل نقشی مهم در حفظ صلح و امنیت بین المللی ایفا می‌کند.»

وی گفت: طی این ماه پرکار که چین رئیس شورای امنیت بود، در مجموع ۳۱ نشست برگزار شد.

نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد گفت طی این دوره، چین به هشت موضوع از جمله تاکید بر تعهد استوار به چند جانبه گرایی، تقویت همبستگی و همکاری برای مبارزه با کووید-۱۹ و حمایت از کشور‌های آفریقایی در احیای پس از همه گیری و بازسازی پس از منازعه، پرداختن به مسائل نقاط ناآرام و فوریت‌ها و ترویج راه حل‌های سیاسی برای منازعات و مناقشات و تقویت ایمنی و امنیت نیرو‌های حافظ صلح و حمایت از سازمان ملل متحد برای تقویت ایجاد ظرفیت، اولویت داد.

ژانگ افزود: «یک رشته رویداد برای بزرگداشت پنجاهمین سالگرد بازگرداندن کرسی قانونی چین در سازمان ملل متحد، برگزار خواهد شد. پوشش دادن ماموریت‌های حفظ صلح، توسعه اقتصادی، مبادلات اجتماعی و مردمی، فقرزدایی همچنین محیط زیست اکولوژیک. انتظار می‌رود این رویداد‌ها به خوبی نشان دهد چگونه چین در مسائل سازمان ملل، مشارکت فعالانه دارد و چند جانبه گرایی واقعی را به عنوان کشوری عمده، در هر جبهه‌ای حفظ و اجرا می‌کند.»

گفتنی است ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد هر ماه بین ۱۵ عضو آن می‌چرخد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار