معاون سلامت اداره دامپزشکی استان یزد گفت: در طرح واکسیناسیون بره و بزغاله حدود ۱۰۰ هزار راس دام علیه بیماری تب مالت واکسینه می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  هادی زارع زردینی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان یزد گفت: بروسلوز (تب مالت) بیماری واگیردار مشترک بین انسان و دام است که احتمال شیوع این بیماری در فصل تابستان به دلیل افزایش مصرف مواد لبنی بیشتر می‌شود.

او بیان کرد: طرح رایگان واکسیناسیون بره و بزغاله ضد تب مالت از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده است و تا پایان فصل تابستان پیش بینی می‌شود که نزدیک به ۱۰۰ هزار راس دام ضد بیماری تب مالت واکسینه شوند.

زارع زردینی گفت: علائم این بیماری در انسان شامل تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، افسردگی، درد کمر، پشت و مفاصل است.

او تصریح کرد: افراد از شیر پاستوریزه استفاده کنند و در صورت دسترسی نداشتن به شیر پاستوریزه، شیر فله را قبل از مصرف به مدت یک دقیقه بجوشانند.

معاون سلامت اداره دامپزشکی یزد گفت: در صورت تمایل به مصرف پنیر محلی آن را به مدت دو و نیم ماه در آب نمک ۱۵ تا ۱۸ درصد نمک قرار دهند تا در صورت آلودگی، میکروب‌های بیماری از بین برود.

او اظهار داشت: برای پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، دام‌ها را ضد این بیماری واکسینه کنند تا از ابتلا آن‌ها و سرایت بیماری به انسان‌ها جلوگیری شود.

زارع زردینی اظهار داشت: در صورت وجود خراش یا زخم روی دست از شیر دوشی اجتناب کنند.

او گفت: دامداران دام تلف شده، سقط شده و ترشحات رحمی دام‌های آلوده را بسوزانند یا به مقدار کافی روی آن‌ها مواد ضد عفونی کننده بریزند و به صورت بهداشتی دفن کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی یزد گفت: واکسیناسیون دام‌ها و حذف دام‌های آلوده به خصوص آموزش افراد جامعه و دامداران از مهم‌ترین راه‌های کاهش بیماری در جمعیت حیوانی و انسانی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار