کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان گفت: هنوز آمار دقیقی از سطح زیرکشت سبزیجات استان با فاضلاب نداریم.

 مهدی خدابخشی، کارشناس بهداشت محیط کار معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، با اشاره به بازرسی‌های صورت گرفته در خصوص کنترل آبیاری سبزیجات با فاضلاب اظهار داشت: هنوز آمار دقیقی از سطح زیرکشت سبزیجات استان با فاضلاب نداریم و سازمان جهاد کشاورزی در حال تهیه آن است و ما نیز بازرسی‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

او با تاکید به اینکه مزارعی در استان وجود ندارد که تنها با فاضلاب آبیاری شود و بیشتر به اسم استفاده از آب سالم مزارع را کشت می‌کنند، گفت: برخی از کشاورزان ساعاتی از شب، چون نظارت کمتر است فاضلاب خام یا آغشته به آب را در مزارع خود استفاده می‌کنند.

او عنوان کرد: برخی از کشاورزان سهم آب از رودخانه و چشمه‌ای برای آبیاری مزارع خود داشتند که متاسفانه در همان کانال، چشمه و رودخانه فاضلاب‌هایی وارد می‌شود که به نحوی حق‌آبه آن‌ها آلوده می‌شود.

او با اشاره به اینکه مشکل ورود فاضلاب منازل در مسیر رودخانه نیز معضل دیگری است بیان کرد: در همه شهرستان‌ها متاسفانه کشت‌هایی با فاضلاب وجود دارد که هنوز اعلام نشده و جهاد کشاورزی در حال بررسی این موضوع است.

خدا بخشی ادامه داد: اکثر سبزی‌هایی هم که از خارج استان وارد می‌شود، مشکوک هستند، چون نظارتی روی آن‌ها نیست و نمی‌توان به سلامت آن‌ها مطمئن شد و از طرفی هم نمی‌توان سبزی را از سبد غذایی خانوار حذف کرد، بنابراین لازم است قبل از استفاده به روش‌های مناسب حتما سالم‌سازی شود.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار