پورابراهیمی گفت: هر روشی که غیر مستقیم یا مستقیم باعث ایجاد بدهی دولت به بانک مرکزی شود، اثر یکسانی خواهد داشت و استقراض محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: ۱۰ جلسه اصلی توسط شورای گفت و گو برگزار شد که مبتنی بر نیاز بخش خصوصی بود. باید عملکرد را از طریق هیئت وزیران پیگیری کنیم تا از اجرای آن اطمینان بیشتری داشته باشیم.

او افزود: هر روشی که غیر مستقیم یا مستقیم باعث ایجاد بدهی دولت به بانک مرکزی شود اثر یکسانی خواهد داشت. این که بدهی بین بخش‌ها بچرخد یا استقراض مستقیم از بانک‌ها صورت بگیرد، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. بنا بود تا تفاوت قیمت ایجاد شده‌ در رشد نرخ ارز به عنوان درآمد دولت محاسبه شود. در مجموع روش‌هایی که به صورت غیر مستقیم یا مستقیم باعث استقراض از بانک مرکزی شود باید کنترل شود.

او با اشاره ماده ۲۵ قانون بهبود فضای کسب و کار گفت: ما اخیرا در واحد‌های تولیدی با قطعی برق مکرر مواجهیم و باید زمانی که قطع برق یا گاز اتفاق می‌افتد توسط دولت جبران خسارت شوند. شورای گفت و گو می‌تواند با ورود به این حوزه به تولید کنندگان کمک کند.

پورابراهیمی گفت: وزارت نیرو متاسفانه هیچ اعتقادی به تشکیل بورس انرژی ندارد و امروز بخش خصوصی به عنوان بزرگترین تولید کنندگان برق کشور به دلیل سیاست‌های غلط وزارت نیرو دچار بحران شده اند. اگر دولت نسبت به پرداخت معوقات نیروگاه‌ها اقدام نکند با مشکل مواجه خواهیم شد. با بی‌توجهی‌های وزارت نیرو تقاضا داریم وزارت اقتصاد برای تشکیل بورس انرژی اقدام کند.

او ادامه داد: مجموع مصارف ماینر‌ها حدود ۶۰۰ هزار مگاوات است و نمی‌تواند مبنای قطع برق باشد. مدت‌هاست یک نیروگاه هم به ظرفیت تولید برق اضافه نشده است و با توجه به افزایش چشمگیر ظرفیت تولید باید توجه بیشتری به این حوزه شود. ما در مجلس از تشکیل بورس انرژی توسط وزارت اقتصاد حمایت خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: اصلاح قانون بانک مرکزی و مالیات بر عایدی نیاز دارد تا اتاق های بازرگانی توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشند. این دو متن را در اختیار دبیر خانه شورای گفت و گو قرار می‌دهیم و به عنوان نمایندگان مجلس نقطه نظرات همه را بشنویم و با درج نام صاحب نظر چاپ و منتشر کنیم یا حتی به صورت مستقیم پخش کنیم و مردم بشنوند.

او افزود: مشکلات شاخص کسب و کار ما همان مشکلات قبلی است که اعلام شده بود، اما با همکاری فعالان اقتصادی می‌توانیم شرایط بهتری ایجاد کنیم.

 پور ابراهیمی در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه گزارشی از جلسات سال گذشته ارائه شد که تا حد زیاد به رفع موانع کمک کرد. گزارشی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی داشتیم و اشاره کردیم که روش‌های مستقیم و غیر مستقیم استقراض از بانک‌ مرکزی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشکلات ناشی از قطعی برق واحد‌های تولیدی بررسی شد. وضعیت نگران کننده شرکت‌های خصوصی تولید برق، فعالیت آینده آن ها را با اختلال مواجه خواهد کرد‌. حتی یک نیروگاه به بخش تولید برق اضافه نشده است درحالی که در صنعت و بخش خانگی با افزایش مصرف مواجه شده ایم.

او بیان کرد: آنچه که امروز مطرح می‌شود، انتشار اوراق است. استقراض به دو روش مستقیم و غیر مستقیم امکان پذیر است. استقراض مستقیم اتفاق نیفتاده اما ممکن است با ایجاد بدهی به مردم شکل گرفته باشد. انتقال بدهی هیچ تفاوتی در تبعات ایجاد نمی‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار