در برنامه های نامزدهای انتخاباتی، باید تصویری تمام قد از مشکلات مردم ارائه و برای آن ها تدابیری درست اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یارانه، فیلترینگ، آزادی، تحریم، سیاست، معیشت، اقتصاد، ورزش، اینترنت، کنکور و...کلید واژه هایی که در طول دو مناظره قبلی کاندیدای ریاست جمهوری خرداد ماه امسال بیش از هر چیز دیگری به چشم می خوردند و در این میان، اقتصاد سهم بیشتری در میان فراوانی به کارگیری مسائل کشور داشت که واقعا نمی توان، آن را انکار کرد چراکه تلخی و شیرینی های زندگی اغلب مردم در گرو آن است امّا در میان بده بستان های مناظرات کاندیدای ریاست جمهوری، موضوع قابل تأمل  برای بسیاری از روانشناسان و جامعه شناسان این است که اگرچه عمده دلایل  آسیب های اجتماعی و روانشناسی و روانشناختی، ارتباط تنگاتنگی  با مسائل اقتصادی دارند اما با این وجود، تمام جامعه و مشکلات آن به اقتصاد کشور ختم نمی شود تا جایی که مشاهده می کنیم بسیاری از افراد با وجود شرایط مالی مناسب، از مشکلات روانشناسی و روانشناختی سختی رنج می برند که به اذعان خودشان، هیچ ارتباطی با پول ندارد و این موضوع حکایت از حلقه مفقوده برنامه های مدون و متقن روانشناسی، روانشناختی و آسیب های اجتماعی در برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در ادوار گذشته تاکنون دارد.
این در حالی است که نگاهی به بسیاری از پرونده های آسیب های اجتماعی، نشان از رشد روزافزون و اهمیت موضوع های روانشناسی و روانشناختی دارد و به همین دلیل،کاندیدا باید به طور جدّی، جای مهمی را برای این منظور در برنامه های خود باز کنند تا این زخم، بیش از این سر باز نکند.

منصوره نیکوگفتار روانشناس، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با فضای انتخاباتی حاکم بر جامعه و حلقه مفقوده مسائل روانشناسی و روانشناختی در برنامه کاندیدای انتخاباتی اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری یعنی انتخاب بالاترین فرد قوه مجریه و یکی از مهم‌ترین رویداد‌های کشور ماست که این مهم، تا چند روز آینده در شرف وقوع است و کاندیدا‌ی احراز صلاحیت شده تلاش می‌کنند تا با مناظره‌ها، معرفی برنامه‌ها و چشم‌اندازی که در اختیار مردم قرار می‌دهند، سهم بیشتری از آراء را به خود اختصاص دهند، اما یک نکته در این میان مغفول باقی مانده است.


بیشتر بخوانید


وی بیان کرد: گاهی اوقات،  افکار عمومی در زمینه  شعار‌های انتخاباتی که داده می‌شود و در فضای برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند؛ به طوری که حتی امنیت روانی مردم نیز مورد تهدید قرار می‌گیرد.

این روانشناس تصریح کرد: یکی از این تهدید‌ها زمانی است که موضوع اقتصاد رکن اصلی برنامه های این نامزدهای انتخاباتی است و همواره آن را اعلام می‌کنند و اگرچه اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است و متأسفانه این موضوع در کشور ما بسیار آسیب دیده است و همه افراد جامعه از این آسیب، لطمات جبران‌ناپذیری را در سرمایه‌هایشان تجربه کرده‌اند و دچار مشکلات معیشتی شده‌اند، اما در عین حال، ما نمی‌توانیم سهم مسائل اجتماعی و روانشناختی را نادیده بگیریم.

نیکوگفتار گفت: عمده تمرکز نامزدهای انتخاباتی روی اقتصاد است و در این میان، تقلیل رفتن سرمایه اجتماعی و بی اعتمادی مردم موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، در حالی که مردم زمانی می‌توانند در کارزار انتخاباتی حاضر شوند و نقش پررنگی داشته باشند که احساس کنند مشکلاتشان به شکل واقعی و با یک تصویر تمام قد ارائه می‌شود؛ نه یک تصویر مثله شده و اغراق آمیز.

///////////

وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ تمامی مسائل جامعه با یکدیگر ادامه داد: قطعا بخشی از مشکلات ما مشکلات اقتصادی است، اما مشکلات اجتماعی و روانشناختی هم بخشی از این حلقه مفقوده است که کاملا با مسائل اقتصادی ارتباط تنگاتنگی دارد. یعنی ما نمی‌توانیم آن‌ها را از هم جدا کنیم چراکه این مسائل، یک ارتباط پیوسته و زنجیره ای با یکدیگر دارند که حلقه‌هایشان در هم تنیده شده‌ است و ما نمی‌توانیم اقتصاد را از مسائل اجتماعی جدا کنیم.

این روانشناس افزود: تمرکز افراطی و اغراق‌آمیز برخی از کاندیدا‌ روی یکی از این جنبه‌ها بیشتر حرکات شعاری است و کمتر بوی خلوص از برنامه‌های اعلام شده به مشام می‌رسد و اگرچه موضوعی که الان، شامه مردمی که معاش و معیشتشان مورد هجمه و حمله قرار گرفته است را قوی‌تر می‌کند، مسائل اقتصادی است امّا مسائل اجتماعی و روانشناختی یک جامعه پابه‌پای مسائل اقتصادی در حال بروز و ظهور است و ما نمی‌توانیم این دو را از هم جدا کنیم.

نیکوگفتار بیان کرد: از این که نامزد‌های انتخاباتی به مسائل اقتصادی بیشتر توجه می‌کنند و گاهی اوقات، مسائل اجتماعی و روانی را نادیده می‌گیرند، می‌توان یک چیز را استنباط کرد و آن هم برخورد تبلیغاتی و شعاری از رویکرد نامزد‌ها است.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم اخلاق در انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: شکی نیست که تبلیغات، موتور محرک هر انتخاباتی است و بخشی از تبلیغات هم بر اساس عوام‌فریبی پیش می‌رود که موضوعی انکارناپذیر است، ولی در انتخابات مهمی مانند انتخابات ریاست جمهوری، انتظار می‌رود در چارچوب جمهوری اسلامی پایبندی بیشتری به اصول اخلاقی وجود داشته باشد و برای رأی‌آوری و تصاحب جایگاه ریاست جمهوری روی ساده انگاری افراد حساب باز نکنند.

این روانشناس تصریح کرد: متأسفانه، یکی از نشانه‌های عوام فریبی زمانی است که نامزد‌ها دارایی خود را اعلام می‌کنند که اغلب با وجود سوابق طولانی پُست‌های اجرایی در سطوح بالا در کشور نشان می دهند که اغلب نزدیک به خط فقر هستند و نتوانسته‌اند برای خودشان یک مسکن و یا خودروی شخصی تهیه کنند و در شرایط نامناسبی به سر می‌برند و از عهده تأمین نیاز‌های خود برنیامده‌اند که این موضوع، از دو حالت خارج نیست؛ یا چنین شرایطی ناشی از ناکارآمدی و نداشتن تدبیر در تأمین معیشت خانواده است و یا ناشی از افراط در عوام فریبی و در نتیجه، بی اعتماد کردن مردم است.

///////////

نیکوگفتار با اشاره به وعده های بعضاً فضایی و دور از ذهن برخی از کاندیدای ریاست جمهوری گفت: گاهی اوقات، وعده‌هایی که برخی از نامزد‌ها می‌دهند، وعده‌هایی است که کار‌های انجام شده، تمام رزومه کاری که دیگران از خودشان طی سال‌ها به جا گذاشته‌اند و بر اساس آن کارهای انجام شده، نشانه‌های پیشرفت هم بر پیکره کشور به چشم می‌خورد را نادیده می‌گیرند و معتقدند که فقط من هستم که می‌توانم با توجه به دانش و فراست و هوشمندی خود شرایط را دگرگون کنم و مردم را به خواسته‌هایشان برسانم که این هم چیزی جز حرکت بر بال عوام فریبی به حساب نمی‌آید.

وی گفت: چنین چشم‌اندازی که نامزد‌ها در شعار‌ها و برنامه‌های انتخاباتی خود به نمایش می‌گذارند، این گمان را پیش می‌برد که برخی از آن ها حُسن نیتی ندارند و  اغلب مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد می‌کنند در حالی که حضور هر کدام از ما می‌تواند در تعیین سرنوشت کلی کشور تأثیرگذار باشد.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: این مسائل، موضوع‌هایی هستند که نامزد‌ها باید به آن‌ها توجه کنند و هوش مردم را بالاتر از آن چیزی که در ذهنشان است، در نظر بگیرند چراکه هم مردم ما افراد باهوش و بااطلاعاتی هستند و هم گستردگی و دسترسی به فضای مجازی باعث می‌شود که اطلاعات به سرعت منتشر و تجزیه و تحلیل شود و مردم بتوانند تحلیل و جمع بندی سریعی از موضوع به دست آورند و به سرعت به یک دید کلان از موضوعی برسند که کاندیدا مطرح می‌کنند.


بیشتر بخوانید


گزارش از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.