در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دولت از مالیات بر معاملات بازار سرمایه هم تامین مالی می‌کند

کارشناس بازار سرمایه گفت:میزان مالیات اخذ شده از معاملات بازار سرمایه، نرخ مناسبی است.

علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکار معاملات برای خرید و فروش در بازار سرمایه درست است؟ بیان کرد: بر اساس قوانین و مقررات هر درآمدی مشمول مالیات می‌شود و درآمد حاصل از خرید و فروش از بازار سرمایه هم از این امر جدا نیست.

وی افزود: به طورکلی کسانی که در بازار سرمایه فعال هستند، از خرید و فروش سهام و مابه تفاوت قیمت سهام به اضافه eps شرکت‌ها و سود حاصل از مجامع بهره مند می‌شوند، در قوانین کشور سود حاصل از eps معاف از مالیات است، چون یک بار شرکتی که آن سود را تقسیم می‌کند، مالیات خودش را پرداخت کرده است، پس احتیاج به پرداخت مضاعف ندارند.


بیشتر بخوانید 


قدرتی تشریح کرد: در کشور ما برای مالیات به درآمد حاصل از خرید و فروش سهام توجه نمی‌شود، چون سازکار‌های معاملاتی کشور ما امکان تشخیص سود و زیان حاصل از هر معامله را ندارد، به همین علت برای سهولت کار تمامی خرید و فروش‌هایی که در بازار سرمایه انجام می‌شود، مشمول مالیات می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مالیات بر خرید و فروش سهام مقطوع است، که نیم درصد از ارزش هر معامله کسر می‌شود و به اداره معاملات داده می‌شود، در سال‌های اخیر موضوعات مختلفی در رابطه با افزایش مقدار این نیم گفته می‌شد و افرادی می‌گفتند این مقدار ناچیزی است و باید افزایش پیدا کند، در حالی که کلیه خرید و فروش‌ها منجر به ایجاد مالیات برای دولت می‌شود، یعنی حتی خرید و فروشی که در آن ضرر باشد، هم مشمول مالیات می‌شود.

وی افزود: اگر موضوع بالا را در نظر بگیریم، مبلغ پرداختی مالیات بسیار زیاد است، با توجه به گسترش بازار و افزایش خرید و فروش در بورس دولت مالیات بسیاری را از بازار سرمایه به دست می‌آورد.

قدرتی تصریح کرد: مالیات بازار سرمایه یکی از منابع درآمدی دولت محسوب می‌شود، در سال ۹۹ هم به علت حجم بالای معاملات، دولت درآمد بسیاری را از مالیات بر معاملات به دست آورد، در کل می‌توانیم بگوییم نیم درصد میزان مناسبی است و هرگونه تغییر در این میزان صدمات جبران ناپذیری به بازار سرمایه وارد خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: هر گونه تغییر در میزان مالیات به اعتماد و گسترش بازار سرمایه آسیب می‌زند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کسانی که در طول روز در حال خرید و فروش هستند یعنی دید کوتاه مدت دارند، با کسانی که دید بلندمدت دارند باید به یک اندازه مالیات بدهند؟ بیان کرد: به هر حال نوسان گیری یکی از اجزای جدا نشدنی از بازار سرمایه است، افرادی با هدف‌های مختلفی وارد بازار سرمایه می‌شوند و روی آن اثر می‌گذارند، به عنوان مثال نوسان گیر‌ها جزئی از این بازار هستند و به این بازار گسترش و عمق می‌دهند.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: نمی‌توان گفت نقش نوسان گیر‌ها نقش مخربی در بازار سرمایه است و، چون دید کوتاه مدت دارند برای آن‌ها مالیات در نظر گرفته شود و افرادی که که دید بلند مدت دارند، مالیات کمتری بپردازند، این کار غلط است، افراد با دید‌های مختلف مکمل هم هستند.

قدرتی تشریح کرد: در حال حاضر نرخ مالیات مبلغ خوبی است و دولت از این محل کسب درآمد می‌کند و هر چه افراد کمک کنند به بسط و گسترش معاملات در بازار سرمایه مالیات دریافتی نیز بیشتر خواهد بود.

وی گفت: نکته‌ای که در رابطه با مالیات بازار سرمایه وجود دارد این است که درهمان لحظه‌ای که خرید و فروش صورت می‌گیرد مالیات نیز کسرمی شود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار