رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: معتقد هستم فرهنگ همچنان یک عنصر مغفول در فضای دانشگاهی ما است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه نهمین جشنواره ملی رویش ویژه دستاورد‌های کانون‌های فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی دانشگاه‌ها امروز، چهارشنبه ۱۹ خرداد با حضور حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی دیگر از مسئولان دانشگاهی در دانشگاه علامه طباطبایی به صورت حضوری و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد.

سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم اظهار کرد: تاکید اول من بر توجه به یک عنصر مغفول در فضای دانشگاهی است، البته میزان این غفلت و درجه این غفلت در سال‌های اخیر کمتر شده، ولی همچنان به نظر من عنصر مغفولی است و آن عنصر فرهنگ است.

او افزود: شاید حتی یک عنصر نتوانیم بگوییم؛ چرا که در نگاه‌ جدیدی که در عرصه علوم اجتماعی وجود دارد همه پدیده‌های اجتماعی، فرهنگی هستند.

سلیمی تصریح کرد: اگر ما از فرهنگ غفلت کنیم و اگر آن را مبنای شکل گیری تمامی پدیده‌های اجتماعی ندانیم، دانشگاه ما و به تبع آن جامعه ما دچار بحران‌ها و مشکلات بسیار زیادی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: دانشجویان و حتی اساتید ما برای این وارد دانشگاه می‌شوند که مقداری محفوظات یاد بگیرند یا چند مهارت بیاموزند و یا برای این است که در بستر فرهنگی جدید هویت جدید پیدا کنند و جامعه پذیر باشند تا بتوانند در جامعه نقش های گوناگون ایفا کنند.

او با بیان اینکه پدیده‌های اقتصادی در واقع فرهنگی هستند، تاکید کرد: مگر رفتار اقتصادی چیست؟ رفتار اقتصادی از نظام معنایی نهفته در ذهن تولیدکننده و مصرف‌کننده بر می‌خیزد و این نظام معنایی همان فرهنگ است. بر خلاف نگرش‌های سنتی فرهنگ، تبلیغات نیست و در جوامع بعضی وقت‌ها می‌گویند که کار فرهنگی کنید که در این صورت مقصود آن‌ها کار تبلیغاتی است و فرهنگ محدود به تبلیغات نیست.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: فرهنگ، آداب و سنن ایستا نیست، بعضی‌ها فکر می‌کنند آداب و سننی که از قرن‌ها پیش باقی مانده معنی فرهنگ است، در واقع فرهنگ نظام معنایی سیالی است. 

سلیمی تاکید کرد: بر این اساس تمام پدیده‌های اقتصادی ما در واقع فرهنگی هستند. تا زمانی که ساختار ذهنی ما در حوزه رفتار‌های اقتصادی در یک شرایط مطلوبی قرار نگیرد فضای اقتصادی ما اصلاح نخواهد شد.

او ادامه داد: اقتصاد در درون بستر معنایی و فرهنگی جامعه معنا می‌گیرد، سیاست هم همینطور. البته یک دعوایی بین علمای سیاست و فرهنگ شناسی وجود دارد که یک عده می‌گویند همه چیز سیاسی است و یک عده می‌گویند همه چیز فرهنگی است، در واقع هر دو راست می‌گویند سیاست به معنای عام در تمام رفتار‌های ما از لباس پوشیدن و سخن گفتن و راه رفتن ما را شامل می‌شود.

سلیمی بیان کرد: همه چیز در دانشگاه ما حتی تکنولوژی فرهنگی است و ما دانشگاه علوم انسانی هستیم، ولی بسیاری از حاضرانی که در جلسه ما هستند از دانشگاه‌های فنی و مهندسی فارغ التحصیل شده اند، بسیاری فکر می‌کنند فعالیت فنی و تکنولوژیکی یک چیز است و فرهنگ چیز دیگری است. تکنولوژی از نوع خاصی از نظام معنایی در مورد نسبت انسان و طبیعت بر می‌خیزد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: نباید فرهنگ را در جامعه دانشگاهی نادیده بگیریم و فراموش کنیم، حتی رویداد‌هایی مثل این جشنواره را ما نباید به عنوان یک رویداد تک ساحتی که یک بار یا دو بار در سال برگزار می‌شوذ و یک پدیده گسسته با بقیه فعالیت‌های دانشگاهی باشد تلقی کنیم.

او گفت: حتی در حوزه فرهنگ و هنر ما دیدیم که جشنواره‌های گسسته جشنواره‌هایی هستند که فقط یک رویداد خوشایند هستند و تاثیر چندانی ندارند، ولی اگر جشنواره را پیوند بزنیم با فعالیت سالانه دانشجویان یا آن را مقدمه فعالیت سال آینده‌شان قرار بدهیم این جشنواره معنادار‌تر می‌شود.

او در پایان گفت: بسیار امیدوار هستم که بعد از این تجربه درخشانی که به نظر من در حوزه آموزش عالی در این چند سال گذشته اتفاق افتاده و متاسفانه در کوران منازعات سیاسی نادیده گرفته شده است فرهنگ بتواند با این گام‌های بلندی که محیط علم و تکنولوژی و همینطور فرهنگ و آموزش ما به جلو برداشته در پایان این دوره و آغاز یک دوره جدید جایگاه اصلی خود را پیدا کند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.