حبیب الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، درباره ساماندهی کودکان کار گفت: آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان که مصوبه سال ۸۴ هیئت دولت است، در طی سال ها نیاز به یک بازنگری و به روز رسانی داشت. با تلاش و همکاری سازمان بهزیستی، وزارت تعاون رفاه و کار اجتماعی و بسیاری از سازمان های مردم نهاد و همچنین دستگاه های مرتبط نهایتا منجر به تدوین آیین نامه حمایتی شد. این آیین نامه در جلسات متعددی که در سازمان امور اجتماعی وزارت کشور تشکیل می شد، در شورای اجتماعی کشور در سال گذشته مصوب شد که به نوعی ارتقا یافته آیین نامه سال ۸۴ است.
وی در ادامه گفت: در چند سال گذشته با یک موضوعی روبه رو شده ایم، که تعداد زیادی اتباع غیر ایرانی در داخل کشور وجود دارد. به طور کلی در کشور برآوردها و پذیرش هایی که در مراکز بهزیستی وجود دارد، بیش از ۹۰ مرکز روزانه و شبانه روزی برای پذیرش و ساماندهی کودکان کار و خیابان در کشور ، تحت پوشش سازمان بهزیستی داریم. عمدتا اتباع داخل کشور از همسایه های شرقی هستند که بیش از ۹۰ درصد از کشور افغانستان و حدود ۵ الی ۶ درصد از کشور پاکستان هستند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: تقریبا ۵۵ الی ۶۰ درصد کودکان کار، از اتباع غیر ایرانی در کل کشور هستند که در بعضی از کلان شهرها به ۸۰ درصد هم می رسد. این ارقام در تهران هر هفته به روز رسانی می شود. آخرین آمار از اتباع خارجی در شهر تهران، نزدیک به ۸۰ درصداست. به همین خاطر نقش وزارت امور خارجه و مجلس شورای اسلامی در تدوین سیاست های مهاجرتی کشور و شفاف سازی و نظارت بر اجرای آن سیاست ها بسیار پررنگ است.
وی خاطرنشان کرد: رویکرد کلی طرح حمایتی استان تهران در سال گذشته با وزارت کشور و سازمان امور اجتماعی انجام شد. با همکاری سازمان امور اجتماعی و سازمان بهزیستی، طرح حمایتی در سال جاری را در استان قم و البرز انجام دادیم و علاوه براین دو استان، در ۹ استان دیگر مانند مازندران، گیلان، اصفهان، فارس، خوزستان، خراسان رضوی و برخی استان های دیگر این حمایت ها را انجام می دهیم.
مسعودی فرید افزود: به طور کلی چند چالش اساسی در موضوع کودکان کار و خیابان داریم. بسیاری از کودکان در کارگاه هایی کار می کنند که نام و نشان و شماره کارگاهی از سازمان تامین اجتماعی که دائما بازرسان سازمان تامین اجتماعی و یا بازرسان اداره روابط کار بر آن نظارت می کنند، وجود ندارد. اعتقادمان بر این است که به خاطر اهمیت عدم کار کودک و تاثیری که بر روی کودکان، سلامت و آینده آن ها می گذارد، نباید فقط کارگاه های دارای نام و نشان را تحت نظارت و بازرسی قرار دهیم بلکه باید هرجایی که کودک کار می کند تحت نظارت سازمان بهزیستی باشد. درست است که نحوه شناسایی سخت است ولی از سازمان های مرم نهاد می توان کمک گرفت.
وی در ادامه افزود: چالش دیگر ما کودکانی هستند که در فرآیند زباله گردی کار می کنند. جلسات متعددی که با شهرداری تهران داشتیم منجر به این شد که پیمان کاران اجازه ندارند در فرآیند جمع آوری زباله ها، از کودکان استفاده کنند. امیدواریم در سایر شهرداری های استان های دیگر هم این اتفاق رخ دهد. در قانون حمایت از اطفال نوجوانان که در سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شد ، شرایط مخاطره آمیز کودکان قید شده است. کار در اماکن آسیب رسان و زباله گردی برای کودکان جزو شرایط مخاطره آمیز است که در قانون ذکر شده است.
بیشتر بخوانید
وی تصریح کرد: بهزیستی باید طبق آن چیزی که هیئت دولت و شورای اجتماعی کشور برای کودکان کار و خیابانی مصوب کرده، وظایفش را به درستی انجام دهد. ابتدا کودکان کار را شناسایی وجذب کند و گزارش مددکاری را انجام دهد و اگر کودک به خاطر مسائل معیشتی و فقر به کار روی آورده است سازمان بهزیستی کودک را در کنار خانواده اش قرار دهد و حمایت هایی از خانواده شامل کمک های معیشتی انجام دهد.
وی ادامه داد: اگر فرد، دارای اعتیاد باشد سازمان بهزیستی او را اعزام به مراکز ترک اعتیاد می کند و درمان او به صورت رایگان خواهد بود. یا اگر فردی نیاز به حرفه آموزی داشته باشد به خاطر تفاهم نامه ایی که با سازمان فنی و حرفه ایی داریم این افراد را به صورت رایگان به مراکز می فرستیم که حرفه و فن را یاد گیرند. اگر لازم باشد از وام های کم بهره ایی که به مددجویان می دهیم در اختیار این افراد هم می گذاریم ، به شرط این که زمانی که تمام این کمک ها به خانواده انجام شد دیگر شاهد این نباشیم که کودک هم چنان در داخل خیابان کار می کند.
وی تصریح کرد: اگر کودک از اتباع خارجی باشد و مجوز داخل ایران بودن را داشته باشد می توانیم او را از این خدمات بهر مند سازیم. مشکل ما با گروه هایی از اتباع است که مجوز داخل کشور بودن را ندارند و یا به صورت قاچاق از مرز داخل کشور شده اند.
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: دلایل متعددی در پیدایش و گسترش پدیده ی کودکان کار و خیابانی وجود دارد که می توان یکی از عوامل را مسائل فقر دانست که منجر به کار کردن کودک در خیابان می شود.
وی گفت: یکی از دلایل دیگر، سیاست های اجتماعی کلان کشور، که فقرزدایی هم می تواند جزو این باشد. به عنوان مثال موضوع تامین اجتماعی فراگیر و حمایت های اجتماعی چندلایه که در برنامه های دائمی برنامه های توسعه داریم ولی هنوز عملیاتی نشده است و یا نظام ساختار رفاه و تامین اجتماعی که آن هم مصوبه مجلس شورای اسلامی است که شاید ۱۷ الی ۱۸ سال ازاین مصوبه می گذرد.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/