مومنی از واردات سه میلیون دُز واکسن کرونا از طریق مناطق آزاد خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا مومنی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مراسم امضای تفاهم نامه سازمان غذا و دارو و مناطق آزاد و تجاری اظهار کرد: دولت محدودیت‌هایی دارد و دستگاه‌های اجرایی هم مسئولیت‌هایی دارند. باید توجه داشت که ماموریت‌های وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو حساسیت خاصی دارد چرا که با سلامت مردم در ارتباط است.

او افزود: در حوزه غذا و دارو و سایر بخش‌ها به ویژه کرونا از تمام مناطق آزاد خواستیم پای کار بیایند و تا جاییکه در توان دارند در حوزه پشتیبانی به کمک وزارت بهداشت بیایند. ما در قشم بیش از ١۵ میلیارد تومان در حوزه کرونا هزینه کردیم. ۴ ماه پیش دستگاه اکسیژن ساز خریداری کردیم و اگر این دستگاه‌ها نبودند بیماران از دست می‌رفتند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد بیان کرد: باید تفویض اختیار به مناطق آزاد صورت گیرد چراکه مناطق آزاد منابع خوبی دارند و می‌توانند کمک کننده سازمان غذا و دارو شوند. این مناطق کمک کننده برای واردات تجهیزات و کالا‌ها هستند و حفظ استاندارد‌ها برای ورود به کشور اهمیت بالایی دارد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تصریح کرد: باید ظرفیت مناطق آزاد در چارچوب مأموریت‌های غذا و دارو قرار گیرد و آزمایشگاه‌هایی با استاندارد بالا ایجاد شود و خلاءها در حوزه آموزش برطرف و سمینار‌ها و نشست‌ها برای ارتقا آموزش برگزار شود.

مومنی گفت: ما علاقه‌مند هستیم در حوزه محصولات حلال در مناطق آزاد فعالیت کنیم و معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده است تا سقف ٨٠ میلیارد تومان در این زمینه هزینه کند. اقدامات سازنده در حوزه دارو و غذا می‌تواند الگویی برای مناطقی باشد که تبدیل به مناطق آزاد می‌شوند و در قالب تفاهم نامه ساز و کار مناطق آزاد جدید شکل می‌گیرد.

او با اشاره به ظرفیت واردات سه میلیون دُز واکسن در مناطق آزاد گفت: ما توان واردات ٣ میلیون دُز واکسن با تمام الزامات، چارچوب‌ها و مکانیزم‌های تعیین شده را داریم و از این واکسن‌ها برای شهروندان و توریست‌ها استفاده خواهیم کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد یادآوری کرد: امارات برای واکسن ویزا می‌دهد و شرط تزریق واکسن را اقامت ١۵ روزه در هتل‌های گردشگری مناطق آزاد اعلام کرده است. لازم است این اقدام به صورت پایلوت در یکی از مناطق آزاد کلید بخورد و ما خودمان را مکلف می‌دانیم که هم افزایی‌ها را افزایش دهیم تا در این زمینه موفق عمل کنیم.

مومنی در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران درباره تامین دارو‌ها در شرایط تحریم با ظرفیت مناطق آزاد گفت: ما پیش از این به مسئولان وزارت بهداشت و وزیر بهداشت مکتوب اعلام کرده ایم که مناطق آزاد با توجه به اختیارات و وظایفی که دارند، می‌توانند در زمان تحریم میتوانند منبع تامین مایحتاج کشور باشند.

او تاکید کرد: اعلام کرده ایم که قادریم هر دارویی را با قیمت و استاندار‌های تعیین شده در سازمان غذا و دارو را تامین کنیم و تحویل وزارت بهداشت دهیم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۲۴ خرداد ۱۴۰۰
کاش تاریخی ارایی میادید... مردم نگرانند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰
با این بی تدبیری و عدم ذخیره سازی دوز دوم واکسن کرونا؛ احتمالا افرادی که دوز اول را دریافت کرده اند مجبورند مجددا دوز اول خود را تکرار کنند. اولویت با تکمیل و تزریق دوز دوم است نه بالا بردن کمیت افرادی که فقط دور اول را گرفته اند
آخرین اخبار