ممنوعیت سه ساله واردات خودرو های خارجی باعث کساد شدن بازار خودرو‌های صفرکیلومتر شده اما خرید و فروش خودرو‌های تصادفی پر رونق است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گرانی بیش از ۱۰۰ درصدی خودرو‌های داخلی در یک سال گذشته و ممنوعیت سه ساله واردات خودرو‌های خارجی این روز‌ها هرچند سبب کسادی بازار خودرو‌های صفرکیلومتر شده اما به رونق خرید و فروش خودرو‌های تصادفی در مشهد انجامیده است؛ به گفته فعالان بازار با گرانی‌های چند سال اخیر، خودرو به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و همین مسئله سود زیادی را نصیب افرادی کرده است که وارد بازار این کالا شده اند اما این فقط یک روی ماجراست.


بیشتربخوانید


یک تصادف باتوجه  به به مدل خودرو می‌تواند کلی از ارزش سرمایه آن‌ها را کاهش دهد و همین مسئله درکنار نرخ تصادف در کشورمان، سبب شده است این روز‌ها شاهد رونق کسب وکاری به نام خرید وفروش خودرو‌های تصادفی باشیم؛ در این کسب وکار افرادی هستند که خودرو‌های تصادفی را خریداری و بعد از تعمیر و به اصطلاح سرپا کردنشان آن‌ها را در بازار عرضه می‌کنند.

بازار داغ خودروهای تصادفی

چگونگی محاسبه قیمت تصادفی‌ها

کاهش قیمت خودروی تصادفی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن ها خسارتی است که به بدنه خودرو وارد می‌شود به طوری که قیمت نهایی خودروی تصادفی باتوجه به مجموع تعمیر‌های بخش‌های فنی و بازسازی مجدد و رنگ کاری که تعمیرکار انجام می‌دهد، محاسبه می‌شود که اگر تصادف در ناحیه عقب خودرو صورت بگیرد افت قیمت خودرو بیشتر است؛ قطعاتی مانند شاسی و سینی بغل شاسی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند نیز هرکدام جداگانه بر کاهش قیمت خودرو اثر می‌گذارند.

به گفته فعالان بازار اگر خودرو از سقف دچار خسارت شود حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد قیمت آن با کاهش مواجه می‌شود اما اگر آسیب دیدگی در قسمت کاپوت و صندوق عقب باشد، می‌تواند ۷ تا ۱۰ درصد از ارزش خودرو را بکاهد درصورتی که آسیب واردشده فقط در حد رنگ شدگی سطحی در بخش گلگیر و در‌های خودرو باشد، تا ۵ درصد از ارزش خودرو را کم می‌کند ولی خودروی تصادفی که به صورت کامل نیاز به رنگ شدن پیدا کند، افت قیمت زیادی دارد.

نگاهی به قیمت خودرو‌های تصادفی

یک تصادف بسته به میزان خسارت می‌تواند کلی از قیمت خودرو را کاهش دهد و این مسئله در خودرو‌های خارجی بیشتر مصداق دارد به عنوان نمونه تویوتا کمری مدل ۲۰۱۴ تصادفی ۶۷۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود این درحالی است که قیمت این خودرو درصورت نداشتن نقص، در بازار ۹۹۰ میلیون تا یک میلیاردو ۹۰ میلیون تومان است؛ تویوتا آریون گرند مدل۲۰۱۳ تصادفی ۷۰۰ میلیون در بازار عرضه می‌شود اما قیمت سالم این خودرو در بازار یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.

۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۱۳۹۹ تصادفی به قیمت ۱۷۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود حال آنکه قیمت این خودرو در صورت سالم بودن در بازار بین ۲۳۷ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان است همچنین پژو ۴۰۵ مدل ۹۰ تصادفی درحالی به قیمت ۶۵ میلیون تومان عرضه می‌شود که در حالت سالم بودن ۹۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود؛ پژوپارس تصادفی مدل ۱۳۹۳ هم ۸۸ میلیون تومان قیمت دارد درحالی که در حالت نداشتن عیب و نقص بین ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

بازار داغ خودروهای تصادفی

سود خرید وفروش خودرو‌های تصادفی

زمانیان از فعالان بازار خودرو در خیابان معلم مشهد گفت: سود فروش خودروی تصادفی ۳۰ تا ۴۰ درصد است؛ البته وقتی پای خودروی خارجی به میان می‌آید سود فروشنده به ۵۰ درصد هم می‌رسد عده‌ای هم در مشهد هستند که کارشان شکار خودرو‌های تصادفی مانده روی دست مردم است زیرا معمولا سرپا کردن خودروی تصادفی هم پول می‌خواهد و هم حوصله و این افراد خودرو‌های تصادفی را می‌خرند و آن را روپا کرده، و دوباره می‌فروشند.

او افزود: معمولا خودرو‌های تصادفی در نمایشگاه‌ها عرضه نمی‌شوند و بیشتر در صافکاری‌ها یا اوراق فروشی‌ها فروخته می‌شوند واسطه‌ها هم خودرو‌های مدنظر خودشان را از طریق صافکاری‌ها یا مکانیک‌ها پیدا می‌کنند و معامله را جوش می‌دهند.

حسین زاده یکی دیگر از فعالان بازار خودرو در خیابان معلم گفت: خودروی تصادفی در مشهد در جاده قدیم قوچان یا در خیابان گاراژدار‌ها یافت می‌شود.

او افزود: زمانی در خیابان امامت مشهد هم خودروی تصادفی خریدوفروش می‌شد اما حالا چندسالی می‌شود که بازار این خودرو‌ها از امامت به مناطق دیگر شهر منتقل شده است.

این فعال بازار خودرو ادامه داد: قیمت خودرو‌های صفرکیلومتر مشخص است و کسی نمی‌تواند قیمت‌ها را بالا و پایین کند اما خودرو‌های تصادفی جای مانور زیادی دارند و به همین دلیل یک عده کارشان خرید و فروش همین نوع خودروهاست البته در این بین افرادی هم پیدا می‌شوند که با سوءاستفاده از دانش اندک فنی خریداران سر آن‌ها را کلاه می‌گذارند و خودرو‌های تصادفی را به آن‌ها گران‌تر می‌فروشند.

حیدرزاده بیان کرد: هرچند گفته می‌شود سود خرید و فروش خودرو‌های تصادفی زیاد است اما کار به این سادگی‌ها هم نیست؛ روپا کردن خودرو‌های تصادفی نیازمند وقت و گاه پول زیادی است خودرویی که شاسی اش صدمه دیده یا چپ کرده است، باید به گونه‌ای تعمیر شود که از نظر ظاهری دوباره روپا شود که کار هر مکانیکی نیست و هر فردی از عهده چنین کاری برنمی آید.

او تصریح کرد: اگر نتوانی خودروی تصادفی را به درستی جمع وجور کنی به دلیل هزینه سنگینی که برای تعمیر آن متحمل می‌شوی چیزی جز ضرر و زیان برایت ندارد برای همین هر فردی نمی‌تواند وارد این بازار شود؛ شاید خودرو‌های تصادفی خارجی سود زیادی داشته باشند ولی مشتری‌های این‌ها در مشهد اندک هستند. خودرو‌های تصادفی داخلی هم خریدارانشان افرادی هستند که قدرت خرید اندکی دارند زیرا اگر پول داشتند خودروی سالم می‌خریدند به همین دلیل برخلاف تصورات دست افرادی که وارد این بازار می‌شوند در کسب سود چندان باز نیست.

خریداران خودرو‌های تصادفی

اولین خریداران خودروهای تصادفی، صافکارها، نقاش ها، جلوبندی ساز‌ها و مکانیک ها هستند؛ آن‌ها خودرو‌های تصادفی را می‌خرند و بعد از تعمیر، آن‌ها را به خریداران خودرو‌های دست دوم می‌فروشندهمچنین آن‌هایی که می‌خواهند ماشین خارجی داشته باشند، اما پول خرید آن را ندارند نیز به ماشین های تصادفی و دست دوم رو می‌آورند.

منبع: شهرآرا نیوز

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.