کارشناس بازار سرمایه گفت: در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده، دولت حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بدهی تامین مالی می‌کند.

محمد رضا برگی کارشناس بازار سرمایه  در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با میزان فروش اوراق بدهی در سال ۹۹ اظهار کرد: میزان بودجه‌ای که دولت در سال ۹۹ از طریق فروش اوراق بدهی تامین کرد، به میزان ۸۸ هزار میلیارد تومان بود.

او بیان کرد: بعد از گذشت زمان و اوج گیری ویروس کرونا در کشور و همچنین کسری بودجه بسیار زیاد دولت در سال ۹۹ شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مصوبه‌ای ابلاغ کرد و بر مبنای آن مصوبه در سال ۹۹ برای تامین کسری بودجه، به دولت اجازه داد تا حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر اوراق بدهی به فروش برساند که در این صورت دولت حدود ۲۴۰ هزار میلیارد تومان توانایی تامین مالی داشت.


  • بیشتر بخوانید

تاثیر نرخ بهره بین بانکی بر بازار سرمایه/ روش‌های مختلف ارزش گذاری سهام


کارشناس بازار سرمایه افزود: در اواخر سال ۹۹ دولت حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق بازار پول و بازار سرمایه تامین مالی کرد که ۷۰ هزار میلیارد تومان از این ۱۲۵ هزار میلیارد تومان را از طریق بانک و ۵۰ هزار میلیارد تومان دیگر را از طریق بورس تامین مالی کرد.

برگی در پاسخ به این پرسش که، دولت در سال ۱۴۰۰ چه میزان اوراق بدهی فروخت؟، گفت: در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده، دولت حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بدهی تامین مالی می‌کند و از یک ماه پیش تاکنون، دولت برنامه دارد حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی را به فروش برساند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر علت عدم استقبال افراد از اوراق بدهی چیست؟، تشریح کرد: بازار بدهی و بازار سهام در کنار هم هستند، وزیر امور اقتصاد و دارایی اعلام کرده که دولت در سال ۹۹ حدود ۸ هزار میلیارد اوراق بدهی در بازار سرمایه منتشر کرده است.

او بیان کرد: در حال حاضر ارزندگی قیمت سهام، طرح‌های توسعه شرکت‌ها و آرامش موجود در بازار سرمایه و تعادل موجود در بازار سرمایه، این موارد از علت عدم خریدار برای اوراق بدهی و اقبال بیشتر افراد نسبت به سهام است.

او افزود: جریان نقدینگی به مرور سمت سهام در حال حرکت است و زمانی که پول به سمت خرید سهم می‌رود، تمایل پول‌های هوشمند به خرید اوراق کاهش می‌یابد و ممکن است در یک بازده زمانی دولت مانند قبل به فروش اوراق در بازار سرمایه بپردازد.

برگی در رابطه با روند بازار سرمایه تا پایان سال ۱۴۰۰ گفت: بعد از اتفاقاتی که برای بازار سرمایه در مرداد ماه سال ۹۹ افتاد و بورس وارد روند فرسایشی شد و تصمیماتی که در طول ۱۰ ماه برای بازار سرمایه اخذ شد، در حال حاضر بازار سرمایه تقریبا کف تعادلی خود را پیدا کرده و به حالت تعادل و نرمال خود رسیده است.

او در پایان بیان کرد: انتظار داریم با توجه به کف سازی صورت گرفته در بازار سرمایه، p/e تعادلی سهام، مشخص شدن انتخابات تا پایان هفته و بحث برجام و دلار، دولت بتواند تا پایان سال میزان اوراقی را که برای فروش، پیش بینی کرده، در طی زمان‌های مختلف به فروش برساند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار