فعالیت ۱۹ مرکز یادگیری محلی در کردستان

معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان از فعالیت ۱۹ مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در سطح کردستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، رمضان یوسفی معاون سواد آموزی آموزش و پرورش کردستان عصر امروز در اولین نشست ستاد پشتیبانی سوادآموزی استان در سال‌جاری که با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کردستان برگزار شد در گزارشی از افزایش درصد باسوادی جمعیت استان در گروه سنی ۶ ساله و بالاتر تا پایان سال ۱۳۹۸ به میزان ۸۴ درصد خبر داد و اظهار کرد: نسبت به سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ درصد باسوادی استان ۲.۵ رشد را نشان می‌دهد.

او افزود: رشد باسوادی استان در چهار دهه بعد از انقلاب اسلامی در گروه سنی ۴۹-۱۰ سال در پایان سال ۹۸ نیز ۶۲ درصد است.

یوسفی گزارشی از وضعیت سواد استان به تفکیک شهرستان و مناطق تابعه تا پایان سال ۹۸ نیز ارائه کرد و گفت: تا پایان سال ۹۸ درصد با سوادی استان ۹۴.۸ درصد بوده است.

معاون سواد آموزی استان از فعالیت ۱۹ مرکز یادگیری محلی در استان خبر داد و با بیان اینکه تعداد ۱۹۳۴ سوادآموز در این مرکز مشغول آموزش سواد و حرفه‌آموزی هستند، گفت: درسال ۱۳۹۵ تعداد ۳ مرکز یادگیری ابتدا در سقز، زیویه و ناحیه دو سنندج راه‌اندازی شد، در سال ۱۳۹۶ تعداد ۴ مرکز یادگیری دیگر در ناحیه یک سنندج، قروه، مریوان و دیواندره فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۰ مرکز یادگیری بصورت غیر دولتی در شهرستان‌های بانه، دهگلان، دیواندره، زیویه، سرو آباد، سقز، ناحیه یک سنندج، ناحیه دو سنندج، قروه و منطقه کلاترزان راه‌اندازی شد.

او با بیان اینکه در سال ۱۳۹۸ نیز تعداد ۳ مرکز به مراکز یادگیری محلی غیردولتی در شهرستان‌های سنندج ناحیه ۲، دیواندره و قروه اضافه شد، اظهار کرد: درسال ۱۳۹۹ نیز تعداد ۳ مرکز غیر دولتی در ناحیه یک سنندج، کامیاران و منطقه کلاترزان راه‌اندازی و به تعداد مراکز استان افزدوه شد.

معاون سوادآموزی کردستان گزارشی از پوشش دوره‌های سوادآموزی در سال گذشته ارائه کرد و با بیان اینکه در دوره سوادآموزی تعداد ۴۹۰۳ نفر، در دوره انتقال تعداد ۳۰۸۳ نفر و در دوره تحکیم نیز ۲۳۲۴ نفر تحت پوشش قرار گرفتند، اظهار کرد: در مجموع ۱۰۳۱۰ نفر معادل ۱۰۲.۰۸ درصد از بی‌سوادان تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار گرفته‌اند.

او گزارشی از نحوه استمرار فعالیت‌های سوادآموزی به شیوه غیرحضوری در شرایط کرونا پرداخت و با بیان اینکه سوادآموزی بر مدار تحول، یک نیاز مهم وتبدیل آن به گفتمان سازمانی لازم وضروری است، اظهار کرد: سوادآموزی جامعه محور از حیث برنامه‌ریزی، اداره و ارائه خدمات سوادآموزی برای نقش آفرینی در تراز بیانیه گام دوم انقلاب و توجه همکاران بر تبدیل این گفتمان سازمانی به جریان آموزش باید مورد تاکید قرار داده شود.

یوسفی افزود: در همین راستا تایید ثبت نام و حصول اطمینان از سلامت آن با استفاده از همه ظرفیت‌های شورای پشتیبانی استان، شهرستان، ناحیه، منطقه به ویژه مسئولان ادارات و نهادها، با نظارت حضوری و غیرحضوری در فرآیند آموزشی و کمک به اجرای آن عملیاتی شود.

او گفت: راستی آزمایی و پالایش مستند و دقیق برش استانی اطلاعات ۲۰ هزار نفر بیسواد بارگذاری شده در سامانه سوادآموزی باید سرلوحه فعالیت‌های سواد‌آموزی قرارگیرد.

او اعلام کرد: به منظور ترویج فرهنگ تلاش با کیفیت در شهرستان‌ها، ناحیه و مناطق باید کلیه دستگاه‌ها برای شناسایی این افراد ثبت شده در سامانه و در اختیار قراردادن مشخصات کامل آن‌ها که در سامانه سوادآموزی بارگزاری شده است مد نظر قرار بگیرد.

معاون سوادآموزی استان، بر سرانجام بخشی به باسوادی اولیا در سال تحصیلی جاری بر اساس بخشنامه ابلاغی وزیر وقت در سال ۱۳۹۲ به عنوان یک مطالبه در سطح ادارات تاکید کرد و گفت: با توجه به شرایط ناشی از بیماری کرونا وضرورت بهره‌مندی از آموزش‌های از راه دور و استفاده از بستر فضای مجازی، باید ترتیبی اتخاذ گردد تا کانون‌های آموزش مجازی در تمام مراکز یادگیری محلی استقرار یابد و این نیازمند یاری و همکاری ادارات سطح استان و شهرستان‌ها و مناطق است.

او افزود: با توجه به اینکه لازم است برای تمامی مراکز و حتی کلاس‌های سوادآموزی بسته آموزش غیر حضوری تهیه و تدارک دیده شود این امر را نیازمند هزینه زیاد برای سوادآموزی دانست و از ادارات و نهاد‌ها و ارگان‌ها خواست برای تجهیز کلاس‌های سوادآموزی از جمله مراکز یادگیری محلی همکاری نمایند و برای در اختیار قراردادن- سیستم‌های کامپیوتری، لپ تاپ، فلاش مموری، dvd ویا تکثیر نرم افزار‌های تولید شده در سطح استان برای تمامی دروس دوره‌های سوادآموزی و انتقال و تحکیم همکاری کنند.

یوسفی ضعف و ناتوانی خانواده‌ها برای تهیه تبلت و یا گوشی اندروید برای استفاده از کلاس‌های مجازی سواد‌آموزی را از چالش‌های پیش‌رو عنوان کرد و گفت: از نهاد‌های حمایتی درخواست کمک و همیاری برای تهیه وتدارک برای خانواده‌های نیازمند داریم.

او افزود: در این راستا باید تمهیدات لازم برای ارائه خدمات آموزشی با شیوه‌های حضوری، نیمه حضوری یا غیرحضوری و غنی‌سازی موضوعات و مواد درسی با کمک و همیاری در تهیه و توزیع نرم افزار‌های لازم برای تمامی کلاس‌های سوادآموزی در سطح استان فراهم شود.

معاون سوادآموزی استان عملی شدن مشارکت شرکای سوادآموزی از جمله دستگاه‌های دولتی، نهاد‌ها با پیگیری و عملیاتی کردن تفاهم نامه‌ها را از دیگر انتظارات این معاونت بر شمرد و گفت: باید از ظرفیت شورای پشتیبانی سوادآموزی در شهرستان، ناحیه و منطقه برای تسهیل و تسریع برنامه‌ها و جریان سوادآموزی با برگزاری منظم و مستمر جلسات فصلی استفاده بهینه شود.

یوسفی افزود: برای ریشه‌کنی بی‌سوادی در استان هم‌اکنون همان عزم ملی و استانی نیازمند است، چون آن‌هایی که الان بی‌سواد مانده‌اند جذب و نگهداشت آنان در کلاس‌های سواد‌آموزی بسیار سختر ازاوایل انقلاب است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار