به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت آموزش و پرورش درباره شایعه ترک تحصیل ۳ میلیون دانش آموز در سال تحصیلی جاری، با تکذیب این خبر، به تشریح نحوه هدایت دانش آموزان فاقد تجهیزات هوشمند آموزشی؛ از جمله برگزاری کلاسهای درس در مناطق روستایی و عشایری کم جمعیت و صعب العبور، ارایه سی دی و جزوات آموزشی، برگزاری کلاسهای رفع اشکال، پیگیری مدیران و معاونان آموزشی مدارس بر نحوه فعالیتهای آموزشی دانش آموزان، مدرسه تلویزیونی ایران و طرح هدایت برای تامین گوشی موبایل و تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار پرداخت.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
بدین وسیله به اطلاع تمامی مخاطبان میرساند مطالب منتشر شده در برخی از خبرگزاریها مبنی بر ترک تحصیل ۳ میلیون دانش آموز به دلیل شیوع کرونا و مجازی شدن آموزش صحت نداشته و به هیچ عنوان مورد تائید وزارت آموزش و پرورش نیست.
سیاست وزارت آموزش و پرورش درخصوص تداوم جریان آموزش در سال تحصیلی اخیر و شرایط آموزش مجازی بر مبنای پوشش تحصیلی حداکثری دانش آموزان، به انحاء مختلف بوده است و تلاش و پیگیریهای مدیران آموزش و پرورش در تمامی سطوح و زحمات شبانه روزی همه معلمان دلسوز و متعهد در جای جای کشور عزیزمان گواهی بر این مدعاست.
برپایه همین سیاست، با توجه به چگونگی دسترسی دانش آموزان در مناطق مختلف کشور به امکانات و تجهیزات فناوری و بسترهای مجازی اقدامات مختلفی صورت گرفته است که میتوان به شروع به کار مدرسه تلویزیونی از همان روزهای آغازین تعطیلی مدارس، تهیه و راه اندازی نرم افزار شاد و بارگذاری هزاران محتوای طبقه بندی شده برای تمامی دروس و پایهها، توزیع درسنامه و جزوات آموزشی متناسب با شرایط بومی و اعزام راهبران آموزشی به مناطق کم برخوردار اشاره کرد.
گفتنی است که آمار ۳ میلیونی اعلام شده مربوط به دانش آموزانی است که به گوشی هوشمند دسترسی نداشتند؛ و نه آمار ترک تحصیل! مضاف بر اینکه این آمار مربوط به اوائل سال تحصیلی اخیر بوده که آموزش و پرورش با انجام اقدامات مقتضی سعی در پیوستن این عزیزان به قطار آموزش از طرق دیگر کرده است:
۱. در مناطق صعب العبورکه دانش آموزان امکان حضور در مدرسه را نداشتند؛ کلاسهای حضوری به صورت تک نفره و در منزل دانش آموزان برگزار گردیده است.
۲. در تمامی مدارس تا ۵۰ نفر جمعیت با صلاحدید ستاد ملی کرونا در منطقه و رعایت شیوه نامه های بهداشتی کلاسها به شکل حضوری برگزار شده است.
۳. در مناطق عشایری بیش از ۴ هزار کلاس حضوری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی دایر شده است.
۴. وضعیت تک تک دانش آموزانی که به دلایل مختلف در کلاسهای مجازی شاد حضور نیافتند توسط مدیر و کادر اجرایی مدارس رصد شده و ضمن رسیدگی به موانع، سعی در مرتفع نمودن آنها و ترغیب اولیا برای آنکه فرزند خود را به جریان آموزش بازگردانند، شده است.
۵. برای مناطق روستایی و حاشیه شهرها که از دسترسی به زیرساختهای فناوری محروم بوده اند توزیع درسنامه و اعزام بیش از ۳ هزار راهبرآموزشی و تربیتی صورت گرفته است.
البته اقدامات مسئولین امر محدود به این موارد نبوده و در راستای جذب خیرین و دعوت عموم مردم به پویشهای گوناگون به جهت تهیه گوشی هوشمند برای آن دسته از دانش آموزان عزیزی که به ابزار فناوری دسترسی نداشتند، تلاشهای بسیاری صورت گرفته است که از جمله آنها «اجرای طرح هدایت» میباشد که در راستای تأمین تجهیزات هوشمند شامل موبایل و تبلت است، وزارت آموزش و پرورش در پی این اقدامات تاکنون توانسته است با کمک دستگاههای دولتی و خیران جمعا تعداد ۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تبلت و موبایل که اعتباری بالغ بر ۹ هزارو ۱۲۰ میلیارد تومان به دانش آموزان فاقد تجهیزات آموزشی هوشمند، اهدا کند که این تجهیزات با اجرای تعهدات به تدریج در اختیار دانش آموزان قرار میگیرد.
مع الوصف طبق آمارهای رسمی مرکز آمار در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ جمعا تعداد ۱۵ میلیون و ۳۰ هزار و ۹۴۹ نفر در تمامی پایهها ثبت نام شده اند که این آمار در مقایسه با سال قبل که ۱۴ میلیون و ۳۹۹ هزار و پانزده نفر بوده میزان ۳۹/۴ درصد رشد داشته است.
این در حالی است که در سال تحصیلی جاری ۲۱۰ هزار بازمانده از تحصیل داشتیم؛ که این آمار در سال گذشته تعداد ۱۴۶ هزار نفر بوده است. نتایج آسیب شناسی صورت گرفته حاکی از آن است که اغلب بازماندگان اضافه امسال، کلاس اولیها هستند که خانواده هایشان به دلیل نگرانی از کرونا ترجیح داده اند سال بعد ثبت نام کنند.
البته تجربه آموزشی در این دوران با خلاقیتهای فراوانی همراه شد که توسعه بیشتر عدالت آموزشی، افزایش توانمندی معلمان و دانش آموزان، مشارکت موثرتر خانوادهها و تولید صدها هزار محتوای الکترونیکی آموزشی کلیه دروس در همه پایهها توسط معلمان و انتشار گسترده آن، از آن جمله است.
همچنین در سال تحصیلی جاری در پرتو تلاش مسئولانه و خلاقانه مدیران مدارس و معلمان که آنان را مسئول ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان دانستیم نسبت به سالهای قبل در مورد بهره مندی دانش آموزان از خدمات آموزشی مراقبت بیشتری به عمل آمد؛ و نهایتا سالی سخت و متفاوت در پرتو تلاش چشمگیر معلمان به پایان رسید و کوشیدیم تا از افت شدید آموزشی که پدیدهای رایج در دوران کرونا در تمام جهان بود به میزان زیادی جلوگیری کنیم.
در پایان لازم است تاکید شود که برنامههای وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه فعالیت مدارس و آموزش دانش آموزان در دوران شیوع کرونا، بر روشهای مختلف متکی بوده و تنها بر یک روش و آن هم آموزش مجازی تکیه نکرده است و بی تردید تلاش و زحمات معلمان در شرایط کرونا و رسیدن به این اهداف، رمز اصلی موفقیت آموزش و پرورش بوده است و بیان این موضوعات و تفسیرهای ناصحیح از آن، منجر به نادیده گرفتن تلاشها و زحمات شبانه روزی تمام کارکنان آموزش و پرورش، بویژه مدیران و معلمان مدارس خواهد شد.
در عین حال ضمن تشکر از دغدغه مندی نویسندگان این مطالب نسبت به آموزش فرزندان این مرزو بوم، از کلیه مخاطبان و مردم عزیز تقاضا داریم اخبار آموزش و پرورش را تنها از طریق پورتال وزارت آموزش و پرورش و رسانههای معتبر پیگیری کنند.
بیشتربخوانید
انتهای پیام/