در دولت سیزدهم؛

ساخت خودروهای ایرانی با کیفیت محقق می شود؟/ واردات خودرو به دست مردم ممنوع شود!

بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند راه هایی برای آزادسازی واردات خودرو بدون انتقال ارز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۳ سال از ممنوعیت واردات خودرو به کشور می‌گذرد، وارداتی که تا قبل از این باعث شده بود انواع خودرو‌های خارجی در کشور پرسه بزنند و خیابان‌های کشور میزبان انواع خودرو‌های برند خودروسازی جهان بود. حال با تغییر دولت در روزهای آینده نگاه ها به تصمیمات آن هاست. البته که حجت الاسلام رئیسی نگاه به توان داخلی را از اولویت هایش برای بهبود شرایط کشور عنوان می کند.

رئیس جمهور منتخب درباره واردات خودرو خارجی هم اظهار می گوید: اگر کیفیت خودروهای ما به حدی برسد که بتواند با دیگر خودروها رقابت کند، دیگر نگران ورود خودرو خارجی به کشور نیستیم چون مردم دست از خودرو داخلی برنمی‌دارند.

رییسی این موضوع را به مسابقات تیم ملی کشورمان تشبیه‌ کرد و افزود: وقتی تیم ملی مجهز و آماده وارد میدان شود با هر تیم قدرتمندی می تواند رقابت کند اما اگر کارها درست پیش نرود، در برابر هر تیمی زمین‌گیر می‌شود.

نگاه ها به مدیریت بازار خودرو با تفاوت های زیادی همراه است و البته که در گفته های رئیس جمهور منتخب تقویت تولید داخل به نوعی بیان شده که اگر واردات هم آزاد شود، مردم به علت کیفیت بالای خودروی داخلی تمایلی به خرید خودروهای خارجی نشان ندهند و این امر نیازمند جراحی بزرگی در اقتصاد و صنعت خودروسازی است.

ممنوعیت واردات خودرو، خودروسازها را قوی کرد

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت آزادسازی واردات خودرو، گفت: ۳ سال است که واردات خودرو ممنوع شده است و تجار اجازه هیچگونه وارداتی را ندارند. حدود هزار دستگاه ثبت سفارش شده که در صورت آزاد سازی وارد خواهند شد. در مرداد ماه سال ۹۷ صنعت خودروسازی ایران تحریم شد و با تحریم صنعت خودروسازی ایران، شرکت‌های خودروسازی خارجی بازار را ترک کردند و از آن سال هیچ خودرویی به کشور وارد نشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در ۳ سال پیش هر زمان که تجار قصد واردات داشتند می‌توانستند سریع ثبت سفارش کنند، ادامه داد: به دلیل اینکه در آن زمان هر وقت تجار می‌توانستند ثبت سفارش کنند، خودرو را خریداری می‌کردند و با کشتی می‌آوردند و پس از آن اقدام به ثبت سفارش می‌کردند.  

گزارش


بیشتر بخوانید


دادفر افزود: پس از آن به دلیل اینکه در یک شب تصمیم به ممنوعیت گرفتند و دیگر کسی نتوانست سفارشات خود را ثبت کند، برخی خودرو‌های مانده در گمرک، ثبت سفارش نشده اند.  

او با اشاره به فعالیت مثبت وزیر صمت جدید، گفت: آقای رزم حسینی نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت می‌کند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشان دهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کار‌ها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت. 

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: نگاه وزیر جدید صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملا منطقی دارد.

به گفته دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، واردات خودرو‌های خارجی به سه عامل ارتباط دارد، اول برداشته شدن تحریم‌ها، دوم رونق صادرات کالا‌های نفتی و غیرنفتی برای تامین بودجه کشور و سوم برقراری روابط بین بانکی کشورها.

پس از آن مجتبی توانگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای واردات خودرو پیش‌بینی شده، گفت که با توجه به عملکرد گذشته و چشم انداز سال آتی، وصول این ردیف درآمدی بعید و دور از دسترس به نظر می‌رسد.

او درباره وضعیت واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۰ گفت: حقوق ورودی خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۰ بخش قابل توجهی از درآمد‌های گمرک را در سنوات قبل به خود اختصاص داده و پیش‌بینی بودجه‌ای این رقم در سال ۹۸ نیز، ۵۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

گزارش

وی افزود: با عنایت به منتفی شدن واردات خودرو در سال مذکور، وصولی این ردیف درآمدی در سال۹۸، تنها ۱۱ درصد پیش بینی بوده و با توجه به ادامه دار شدن موضوع عدم واردات خودرو در سال ۹۹، در این سال رقمی در بودجه پیش‌بینی نشده و وصولی این ردیف درآمدی نیز تنها ۸۵ میلیارد تومان و آن هم بابت ترخیص‌های معدود واردات سال‌های پیشین بوده است.

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: در بودجه۱۴۰۰، برای این ردیف درآمدی، مبلغ ۲۰۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده که با توجه به عملکرد گذشته و چشم انداز سال آتی، وصول این ردیف درآمدی در صورت ادامه روند کنونی و تعداد اندک خودرو‌های موجود در گمرک، بعید و دور از دسترس به نظر می‌رسد. چرا که با فرض محاسبه نرخ دلار با عدد ۲۰۰۰۰ تومان، رقم پیش‌بینی شـده برای این ردیف درآمدی، معادل ۱۰۰ میلیون دلار خواهد شد.

حال که انتخابات ۱۴۰۰ پشت سر گذاشته شد، تا قبل از برگزاری انتخابات خبر‌هایی از آزادسازی واردات به گوش رسید. کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند برای آزادسازی واردات خودرو راه‌هایی وجود دارد که فشاری به نیاز ارزی کشور وارد نشود.

پورمحمدی اقتصادی سازمان برنامه و بودجه در خصوص احتمال آزاد سازی واردات خودرو گفت: اگر کشور به روال عادی برگردد و فشار به کانال‌های ارزی وارد نشود، واردات از جمله واردات خودرو به روال عادی برخواهد گشت. در غیر این صورت شرایط فعلی ادامه خواهد یافت.

گزارش

به گفته پورمحمدی، بودجه به نحوی تنظیم شده که اگر نرخ ارز و فروش نفت تغییر کرد آسیب چندانی به بودجه وارد نشود.

در بودجه پیشنهادی دولت دو هزار میلیارد تومان تحت عنوان حقوق ورودی خودرو در نظر گرفته شده است که این امر گمانه‌زنی‌ها در باره تصمیم دولت برای صدور مجوز واردات خودرو را تقویت کرد. 

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو معتقد است که اگر با لغو تحریم‌ها، قیمت ارز به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند و سپس مسئولان کشور توان پایین نگه داشتن آن برای مدتی نسبتا طولانی را داشته باشند و از سوی دیگر، با کاهش تعرفه واردات خودرو، قیمت تمام شده آن‌ها در بازار منطقی شود، می‌توان انتظار داشت که در کوتاه مدت واردات خودرو تاثیراتی در کاهش انحصار و منطقی شدن قیمت‌ها داشته باشد، اما جز این توقع داشتن از تاثیرگذاری واردات، به دور واقعیت‌ها خواهد بود.

زاوه درباره تاثیر کاهش قیمت دلار بر قیمت خودرو‌های داخلی نیز توضیح داد: هرچند قیمت ارز تاثیری فراگیر دارد و در بازار‌های مختلف نقش خود را نشان می‌دهد، اما باید توجه داشت که هر بخش اقتصاد، جز ارز با یک تورم بخشی مجزا نیز روبه روست. ما این تجربه را داشتیم که با وجود ثابت ماندن نسبی قیمت دلار، روند افزایش قیمت خودرو‌ها ادامه داشت و از این رو نمی‌توان با اطمینان از این گفت که پایین آمدن قیمت دلار حتما به کاهش قیمت محصولات مختلف از جمله خودرو منجر می‌شود.

استفاده از ارز اشخاص خارج از کشور  راهی برای آزادسازی واردات خودرو؟!

 حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه استفاده از ارز اشخاص خارج از کشور که پیش از این نیز پیشنهاد آن از سمت فعالان این حوزه داده شده بود، گزینه مناسبی است، اظهار کرد: اینکه در قبال ارزی که تعهدی برای وارد کردن آن به کشور وجود ندارد، دولت دارندگان این ارز را تشویق به واردات خودرو کند، پیشنهاد خوبی است.

وی افزود: البته با این شرط که خودرو‌های سواری با یک بازه قیمتی خاص وارد شوند تا کمک کننده برای تقویت عرضه خودرو به بازار باشد. تاکنون نتواسته‌ایم از مزایای این ارزی که خارج کشور وجود دارد و تعهدی هم برای دارنده آن برای ورود به کشور ایجاد نمی‌کند، بهره‌مند شویم؛ هرچند دیر، اما بازهم خوب است که تصمیم بر چنینی اقدامی گرفته شده است.

گزارش

بسیاری از سرمایه‌داران ایرانی هستند که تجارت آن‌ها خارج از کشور بوده و درآمد ارزی داشته و همچنین به اینکه بخشی از این درآمد خود را در جهت منافع شخصی و همچنین در جهت تقویت اقتصاد کشور به کار ببرند، علاقه‌مند هستند.

این کارشناس صنعت خودرو ضمن تاکید بر اینکه این موضوع، نیازمند ساختار تشویقی منطقی است، گفت: یکی از این مشوق‌های منطقی، همین واردات خودرو در ازای ارز‌های سرگردانی است که بعضا منشاء خارجی دارند. این اتفاق در حوزه خودرو‌های تجاری افتاد و متاسفانه شنیدیم که چندی پیش مجوز شماره‌گذاری کامیون‌های دست دومی که ماه‌هاست در گمرک مانده‌اند، صادر شد.

او ادامه داد: به همان میزانی که ترخیص و شماره‌گذاری خودرو‌های تجاری دست دوم غلط بود، صدور مجوز واردات خودرو‌های سواری با ارز اشخاص مشوقی خواهد بود تا به‌جای کامیون‌های دست دوم که دارای اولویت حمل‌ونقل و اقتصاد کشور نیستند، خودرو‌های سواری وارد شود.

در این تردیدی نیست که سیاست‌هایی همچون ممنوعیت واردات خودرو یا قیمت‌گذاری دستوری ضرر‌های فراوانی برای این صنعت به وجود آورده و نیاز به اصلاح قوانین در این بخش‌ها، بسیار واضح است، اما نحوه پیگیری این اصلاحات و چگونگی تغییر در بازار خودرو موضوع مهم دیگری است که باید نهاد‌های تصمیم‌گیر در دولت جدید است که باید در رابطه با آن به یک جمع بندی دقیق برسند.

گزارش از فائزه شعبانی اصل

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۰۵ تير ۱۴۰۰
با مدیران توانمندی که دارند حتماً به دره های موفقیت میرسیم.
یعنی عین گوشت قربانی این مقام ها ببن یه عده ای رد و بدل میشه.
دنیا داده سمت خودرو برقی میره اینا برای دنا که با اون بدنه سنگین به یه موتور ۱۵۰ اسب بخاری با ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور نیاز داره نتونستن یه موتور لا اقل مهندسی معکوس کنند.
انشا الله ۵۰ سال دیگه تکنواوژی خودروی هیبریدی میاد. زمانی که همه دارن خودروی هیدروژنی استفاده می کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۴ تير ۱۴۰۰
تا رقابت تو بازار خودرو وجود نداشته باشه کیفیت خودروها همینطور پایین و قیمت آن بالا می‌رود. واردات خودرو را آزاد کنید تا مشکلات خودرو سازی کمتر شود. چرا هزینه زیاد باید خرج ماشین بی کیفیتی همچون پراید شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
رقابت=پیشرفت
انحصاری بودن=پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۰۴ تير ۱۴۰۰
خودروهای سایپا اکثرا رقیب قیمتی تو دنیا ندارن که از واردات بترسن.خانواده تیباو ساینا و کوئیک به نرخ دلار امروز قیمتی در حدود ۶۰۰۰ دلار دارن.ماشین صفر ۶۰۰۰ دلاری تقریبا تو دنیا تولید نمیشه( هرچند کیفیت پایینی دارن). ولی خوروهایی مثل دنا پلاس توربو و یا تارا و شاهین (که البته کسی تا حالا این دوتا رو ندیده) که قیمتی در حدود ۱۶ تا ۲۰ هزار دلار دارن رقبای زیادی در سطح دنیا دارن که مسلما از نظر کیفیت و تکنولوژی از اونا عقب تر هستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۴ تير ۱۴۰۰
شاهین اومد، تارا هم اومد ولی در سطح دستگاه های دولتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۴ تير ۱۴۰۰
حتی یک ماشین ۱۰۰%ایرانی ندا ریم.یک ماشین با کیفیت ایرانی که در جهان مورد تایید استاندارد جهانی باشد نداریم.خودمان را گول نزنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۴ تير ۱۴۰۰
حتی بنز و بی ام دبلیو هم صد در صد آلمانی نیستن. لزومی به این کار نیست چون قیمت تمام شده در بازار رقابتی خیلی مهمه و تولید بعضی قطعات خودرو در کشوری مثل آلمان هم توجیه اقتصادی نداره و ترجیح میده تحت نظارت خودش در کشورهایی که مواد اولیه و کارگر ارزانتری دارن تولید بشه.البته حتما کیفیت براش خیلی مهمه.
Iran (Islamic Republic of)
mosafer
۰۹:۰۶ ۰۴ تير ۱۴۰۰
اینا که به قولخودشون همش دارن ضرر میدن.چه اصراری به تولید داخل دارن؟
Viet Nam
ناشناس
۰۰:۱۵ ۰۴ تير ۱۴۰۰
واردات خودرو سبب رقابت خواهد شد چ ن انحصار تولید خود رو از دست ایران خودرو خارج می‌شود
دوم اینکه کیفیت خودروهای داخلی بالا می‌برد
چون رقیب دارند و مجبورند رقابت کنند و عقب نمانند
قیمت ها را تعدیل می کند چون مردم برای هر و گزینه های بیشتری دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ماشین صفر ایرانی تحویل گرفتم هنان روز اول دنده هاش جا نمی رفت واقعا آشغالند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۱ ۰۴ تير ۱۴۰۰
کیفیت خودرو رو باید افزایش داد
Italy
ناشناس
۲۱:۲۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اتفاقا اگر واردات خودرو ازاد بشه دوتا خودروساز ایرانی مجبور میشن کیفیت ماشین هاشونو ببرن بالا و مردم ماشین خراب و معیوب از درکارخونه تحویل نگیرن.
Iran (Islamic Republic of)
مبین
۱۸:۳۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اولا واردات صرف کاملا غلطه و به اقتصاد آسیب می‌رسونه کسایی که مخالفت قطعا یا تحصیلات اقتصادی ندارن یا یه مشکل دیگه ای دارن با ‌‌اردات همین کسایی که میگن وارد کنید جیبشون خالی میشه و در غرب رفاه بیشتر میشه چون پول مردم ایران می‌ره تو جیب کارگر کره ای و چینی و غیره ثانیا خودرو طبق سخنان آیت الله رییسی و کارشناسان صنعت خودروسازی باید از انحصار دربیاید و بقول ایشون باید از قیمت گذاری دستوری خارج بشه راه حلش هم تشویق و دادن تسهیلات به شرکت های نوپا و ایجاد شرکت های خصوص تولید خودرو نه مونتاژ با دادن تسهیلات ویژه هستش که مشروط به این باشه که این شرکت ها با دانش بنیان ها و دانشگاه ها همکاری گسترده داشته باشن این فرمول تولید خودرو هستش که انشالله در دولت پیش رو خواهید و خواهید دید که خودرو داخلی از خارجی کیفیت بهتری خواهند داشت
Iran (Islamic Republic of)
اراک
۰۱:۳۵ ۰۵ تير ۱۴۰۰
مزدور کدومشونی؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
همون بهتر که خودرو وارد کشور نشه... اما باس ی فکر اساسی واسه کامیونهای فرسوده کشور کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
مشکل ما فقط کیفیت خودروهای داخلی نیست بلکه گرونی خودروهای داخلی هستش رشد لجام گسیخته قیمت خودروها نیز می باشد که چند برابر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
خودروسازان داخلی با تولید خودروهای بی کیفیت و گران قیمت(نسبت به مدل های خارجی همتراز) مردم ایران را به اسارت گرفتن.متاسفانه خودرو سازان داخلی به علت ضعف مدیریتی ضرر ده هستن و می‌خواهند ضرر خودشون که ناشی از ضعف مدیریتیشون هست از جیب مردم جبران کنند و هر چند ماه یک بار افزایش قیمت میدهن. این بزرگتر ظلم به مردم است که به چند خودرو ساز داخلی برای خرید خودرو محدو بشن و اینچنین اسیر بشن.
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۱۴:۴۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
سلام این خودرو سازان چهل دوسال است که به بهانه حمایت از تولیدات داخلی خون مردم را به شیشه کرده اند و هر روز کیفت و آپش ها پایین میاد و قیمت ها بالا میرود معلوم نیست چرا تولیدات با کیفیت کشور های دیگر با آنهمه هزینه حمل و نقل و دلالی ارزنتر از تولیدات ما هست عمرمان را در بد زمانی پوساندیم شما را بخدا کمی انصاف کنید ای وجدانهای خوابیده بیدار شوید با بیچارگی عمرمان تمامشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
کیف گردانی این دو شرکت خودرو ساز چه کارهایی نمی کند وجدان شرافت صداقت عدالت را از دست اندرکاران این دو شرکت خودرو ساز گرفته و هر بلایی که اراده کردن سر ملت کشور آورده اند
Iran (Islamic Republic of)
مبهوت
۱۴:۰۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
وقتی خودروسازان داخلی توانستتد خودروهای رنو و کیا و پژو2008 و ماکسیما و...را مونتاژکنند، چطورنتوانندخودروباکیفیت تمام داخلی را تولیدنمایند؟.خودروسازی دولتی را به پایان برسانید، اجازه دهیدجوانان طراح دربخش خصوصی خودروسازی و ساخت قطعات فعال شوند، موانع خصوصی سازی رابردارید و دست چپاولگران را قطع کنید. ایران و ایرانی میتوانددرصنعت خودرو و متعلقات آن و در تیونینگ حرف اول را درمنطقه بزند، مادامی که دولت تصدی گری و دخالتش درصنایع را قطع نکند هیچ پیشرفتی نخواهیم کرد. آیا مردم ایران حق انتخاب در خودرو را نداشته باشند؟.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
این برنامت برای چند ملیون سال بعد هست ؟
بسه . دیگه واقعا بسه .
به اندازه کافی خون مردم رو خوردین با شعار خودکفایی و تولید داخل دیگه بسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
جناب ناشناس کسانی مسئول هستن که به خودکفایی و تولید داخل اعتقاد ندارند، نتیجش میشه که مردمی مثل شما اصل قضیه رو بد میبینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
چند هزار دلار پرداخت کنید و یک خودرو خارجی بخریدوبعد دونفر سوار خودرو شوند و بیایید توی جاده و خیابان ،کوچه ها و خیابان ها مگر چقدر گنجایش این همه خودرو را دارند.بهتر این است ناوگان حمل و نقل عمومی ،مترو،قطار های سریع السیر تقویت شود.سرمایه گذاری در ساخت لکوموتیو .انواع موتور های برقی،واگن سازی.مورد توجه قرار گیرد.کمپانی های خودرو سازی در هم ادغام شوند و خودرو های ایمن و به روزی تولید کنند.مشارکت با کمپانی ولوو،تویوتا،مرسدس بنز،میتواند باعث پیشرفت شود.
Germany
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
چرا ما هواپیمای قاهر ۳۱۳ که بهترین جنگنده قرن نامیده شده و از بی ۲ و اف۳۵ پیشرفته تره میتونیم بسازیم ولی تو ساخت خودرو موندیم واقعا چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
درسته ما تو صنایع نظامی پیشرفت زیادی داشتیم و صنعت خودرو سازی در مقابل صنایع نظامی شوخیه
ولی دوست گلم قاهر ۳۱۳ هنوز پروازی نداشته
کی گفته که بهترین جنگنده قرنه
Netherlands
ناشناس
۱۴:۳۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
. متاسفم این قدر خیلی ها زودباوراند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ایران تو ساخت جنگنده و خودرو سازی و خیلی از صنایع سرمایه گذاری نکرده
وگرنه ما باید صاحب پیشرفته ترین جنگنده ها و خودروها بودیم.
ولی تو حوزه موشکی و پهپادی و پدافندی ما تو دنیا حرفی واسه گفتن داریم، چون بیش از سی ساله روش کار شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
آقای رییسی هم گفتن که باید تکنولوژی های صنایع دفاع تو صنایع خودرو سرریز بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۳ تير ۱۴۰۰
وزارتهای سازنده هواپیما و اتومبیل فرق میکند
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۵:۴۶ ۰۴ تير ۱۴۰۰
حاجی چی زدی؟ حالت خوبه؟ خود بزرگ بینی از افت های دنیاست عمو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۴ تير ۱۴۰۰
قاهر ۳۱۳ فقط یه طرح اولیه بود که هیچوقت ادامه پیدا نکرد و به طور کامل کنار گذاشته شد و به طور رسمی هم اعلام شد. کجایی عمو؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
هدف خودرو ساز در کنار دولت:
تولید کمتر، هزینه کمتر،
تولید کمتر، قیمت بالاتر،
قیمت بالاتر، سود بیشتر
Germany
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
واردات خودرویی که اینا میخوان ازاد کنن هیچ نفعی برای مردم نداره
اینا میخوان خودروی لوکس وارد کنن با قیمت نجومی که مردم عادی توان خریدش رو ندارن و فقط آقازاده ها سوار میشن
واردات خودرو با قیمت مناسب و تعرفه پایین باید ازاد بشه که قشر متوسط جامعه توان خرید داشته باشن و خودروساز داخلی وادار به رقابت بشه
نه اینکه 4 تا ماشین لوکس برای خودتون وارد کنید و مردم باز هم برای خرید پراید صف بکشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۴ تير ۱۴۰۰
اگه منظورت واردات خودرو کار کرده باشه شاید منطقی باشه. ولی با قیمت خودرو تیبا که خیلی از مردم به زور توان خریدش رو دارن خودرو صفر کیلومتر خارجی با کیفیت نمیشه وارد کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
عزیزم شما برو آب رو اون جایی بریز که داره می سوزه، آقای رئیسی با مدیریت انقلابی وجهادی و برنامه هایی که برای خودروسازی در نظر داره پوزه خودروسازهای آلمانی، فرانسوی ،کره ای و منافقین داخلی رو که سالها دارند از این صنعت مردم رو چپاول میکنند رو به زودی به خاک می ماله، الیس الصبح بقریب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ببینیم و تعریف کنیم .
فقط سوالم اینه برای رسیدن به این هدف متعالی چند نسل دیگه باید چپاول بشن ؟
ممنون میشم روشنگری بفرمایید .
Germany
محمد
۱۵:۵۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اگه اینایی که گفتی نشد حاضری از ایران تبعیدت کنن واسه همیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۵ تير ۱۴۰۰
خدا کنه اینجوری بشه ،ولی بعیده بعید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
انحصار دو خودرو ساز داخلی باعث به وجود آمدن قیمت فضایی خودرو و عدم کیفیت شده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ما تا کی میخوایم سوار ارابه های مرگ شیم؟؟
پیشرفته ترین خودرو ایران نمیتونه استانداردهای ده سال پیش اروپا رو پاس کنه

فقط اشغالن فقط آهن پاره...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اگه بگین خودرو سازی پیشرفت نکرده و قوی نشده دروغ محضه حالا تفسیر خلاصه و مفید اینه که فرغونها رو تو انبار دپو میکنن و به بهانه کسری لوازم قطره چکانی تزریق میکنن تو بازار که قیمتها فضایی و خریدار تشنه تر از همیشه باشه ، خودرو سازها قوی شدن از نظر مالی بعید نیست و شکی هم توش نیست ، هیچ جای دنیا هیچ خودرو سازی جلو جلو و یکسال قبل از تولید ماشینی که هیچ جنسی هنوز از معدن استخراج نشده پول از مردم بدبخت نمی گیره و قرار داد یک طرفه و به اجبار با مردم نمینویسه الا ایران تازه بعداز تحویل تعهد میگیرن تا چند وقت حق فروش مال تو نداری این و هزار کار دیگه با مردم میکنن که همه میدانند و سرشون زیر برفه حالا بگین خودرو سازی پیشرفت نکرده اصل دموکراسی مخصوصا حقوق مصرف کننده فقط تو ایران داره اجرا میشه بقیه باید بیان و یاد بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
در این چهل سال در حق ملت به بهانه رونق صنعت خودرو سازی و اشتغال ظلم شده است .بهترین خودرو سازان دنیا بدون هر گونه بهره ای خودرو خود را اقساطی به فروش می رسانند ولی در اقتصاد ایران ابتدا پول خودرو را گرفته و بعد از یکسال به نرخ روز خودرو را به مشتری می فروشند آن هم با کیفیت پایین و کمترین خدمات پس از فروش.
Iran (Islamic Republic of)
و
۱۲:۴۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
تمام خیابانها و جاده های درون شهری و برون شهری شده خورد اهم از سبک و سنگین و هیچ امنیتی برای از وجود این همه خودرو وجود ندارد و کاش چند سال تولید متوقف می شد تا جا برای خودروهای تولید جد بدست می آمد به نظرم روزی فرارسد که هر نفر دو یا سه خودرو اضافی در منزل داشته باشد حالا هر نفر حداقل یک خودرو را دارد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۴۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اگه بنا باشه واردات خودرو آزاد بشه و به قول خودتون به دست مردم انجام نشه که البته درستش اینه که توسط یکسری افراد خاص وارد نشه که اگر بتونید جلوشونو بگیرید لازم به توضیح اگه باز دست دولت یا افرادی که با دو شرکت خودروسازی در میون باشه مطمئناً قیمت خودروهای وارداتی نه لوکس بلکه معمولی رو جور ی ، تعرفه های وحشتناک به اون خودروها اعمال میکند که این قیمت خودروهای خودشونو حداقل روی 70% سود به مردم بندازند و اون خودروها هم جوری قیمت میخورند که نتونی سمتشون بری
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۱۲:۴۰ ۰۳ تير ۱۴۰۰
سلام چرا مردم نباید خودرو وارد کنند که خودروساز اینقدر خودرورا گران میکند خودرو ایرانی نه کیفیت دارد وباید ثبت نام کنید وبه اسمت درنیاد اگر خودرو خارجی وارد شود دیگر دلالی وواسط پیدا نمی شود وخودرو ارزان میشود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اولا اینکه خودرو بی کیفیتی و باید خودروسازی از انحصار در بیاد درسته ولی نه با واردات هنگفت بلکه با ایجاد شرکت های خصوصی مرتبط با دانشگاهها که خودرو تولید کنن که باعث ایجاد اشتغال و قوت اقتصاد میشه ولی اگه وارد کنن داریم به کارگر های خارجی کمک میکنیم و با چوب میزنیم تو سر خودمون چون اگه واردات باز شه اشتغال آسیب میبینه اقتصاد هم همینطور بعد همین ش
من و شما نمی‌تونیم ماشین بخریم
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۱۲:۴۰ ۰۳ تير ۱۴۰۰
سلام چرا مردم نباید خودرو وارد کنند که خودروساز اینقدر خودرورا گران میکند خودرو ایرانی نه کیفیت دارد وباید ثبت نام کنید وبه اسمت درنیاد اگر خودرو خارجی وارد شود دیگر دلالی وواسط پیدا نمی شود وخودرو ارزان میشود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۰۳ تير ۱۴۰۰
آلودگی هوا یک موضوع اساسی هست واقعا همان افرادی که خودرو هم ندارند از آلودگی هوا دارند رنج می برند. چه خود و داخلی و چه خودرو وارداتی نباید باعث آلودگی هوا شود. در حال حاضر دولت و مردم هر دو هزینه خیلی زیادی در اثر آلودگی هوا و مصرف بیش از حد بنزین در خودروها دارند می پردازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
به خدا جنایتکار از خودروسازان ما تو دنیا هیشکی نیست .سالی چند هزار نفر ما تلفات انسانی داریم؟؟
کشته های تصادفات ما برابری می‌کنه با یه جنگ تمام عیار.

جنایت جنایته چه داعش باشه چه مسئولان خودرو سازی
اینا دستشون به خون هزاران ایرانی آلودست.
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۲۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
با سلام . دوستان تازمانی که تولید و واردات هدفمند و فروش خودرو رقابتی نباشد و رضایت مشتری اهمیتی نداشته باشد . و بازار بطور انحصاری و اجباری در دست افراد و شرکت خاص و معدودی باشد . نه تنها مثل امروز در صنعت خودرو کاملا عقب خواهیم ماند بلکه مورد تمسخر نسل آینده قرار خواهیم گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
توی سیستم مونتاژ خودرو اگر چین نباشه ایران صفر هست. سیستم رو فساد گرفته و از صفر تا صدش باید زیرو رو بشه. توهین به کارگران عزیز نمیکنم ولی از پایه مشکل داره. از طراح گرفته تا مدیریت و همه. تیبا صفر خریدم دنده عقب میزد بیرون روغن ریزی داشت صدای موتور هم زیاد بود . رفتم نمایندگی ۳ هفته ماشین اونجا موند. درست نشد و در آخر خودم با هزینه خودم بیرون مکانیکی دادم دست کرد. نمایندگی هم گفت همین که هست. صدای موتور هم گفتند تنها راه حلش اینه که صدای ضبط رو زیاد کنید .از اون زمان خودروی صفر نخریدم . آقا سالهای پیش مثلا ۳۰ سال پیش بود قسمت رنگ سایپا قدیمی بود و کهنه. یه آتش سوزی کردن طفلی یک نفر هم توی آتش سوخت. الانم باید سایپا و ایران خودرو را آتش بزنند و از چین خواهش کنند تا کمک کنند و یک خودروی واقعا ملی بزنند زیر سایه کشور و تکنولوژی چین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
انگار شما اصن از دانشگاه و دانش بنیان های ایرانی خبر ندارید شاید هم اصن کار تحقیقاتی نکردین، بریم از چین تکنولوژی بیاریم؟ کسی که ناو و موشک میسازه بره از کشور دیگه تکنولوژی بیاره اونم با این جوان های نخبه؟ تیونینگ کار های ایرانی بهترین تیونینگ رو میکنن ما نیاز به تکنولوژی نداریم از نظر فنی هیچ کمبودی نداریم نیاز به مدیریت داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
خودروسازان ما باید جواب هزاران کشته و مجروحو بدن

با وجود اینا ما نیازی به حمله دشمنان نداریم

چقدر اینا ظالمن.فقط پول واسشون مهمه نه جوون آدما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۳ تير ۱۴۰۰
با این مافیا و رانتی که تو صنعت خودروسازی هست
ما باید حالا حالا ها سوار پراید شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اول اینکه بایدنظارت کامل ودقیق ومشخص کردن استانداردباشدوقیمت گذاری حساب وکتاب شده باشد وواردات خودرونباشد وتمامی تولیدات داخل به نظرمن کاملاغیراستانداردهستندومامردم اول خودمان مشکل داریم نبایدبخریم کاملاتحریم بایدکنیم تاخودروبااستانداردتولیدشود،کل محصولات ایران خودرووسایپاکاملا منتفی هستندفقط یه ایرانی هست که پولش روبه این آشغال بده وسواربشه کیف کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۳ تير ۱۴۰۰
واردتو آزاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۱:۴۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
خیر,
تو هر فعالیتی تا رقابت نباشه کیفیت بهتر نخواهد شد, و فقط درجازدن هست و یا پسرفت کردن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۳۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اگر واردات خودرو آزاد بشه هم به سود مردمه هم دولت پیشرفت می‌کنه.حالا چرا؟چون وقتی که هم خودروهای داخلی و هم خارجی در کشور موجود باشند قطعا مردم نمونه های خارجی رو انتخاب میکنند و فضا رقابتی میشه و خودرو ساز های داخلی مجبور میشن برای پیشرفت و جلوگیری از ورشکستگی جوانان تحصیلکرده و متخصص رو جذب کنند و قیمتشون رو هم پایین تر بیارن .
این متنی که من نوشتم صرفاً یه نظر نیست یه تجربه هستش که مربوط میشه به کشور کره جنوبی و اونها با همین راه به یکی از بهترین های آسیا در زمینه خودرو سازی تبدیل شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
همش به نفع مهندس و کارگر تموم میشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۲۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
دوست عزیز مگر الان خودروی خارجی در بازار وجود نداره؟ خودرو از کشور آلمان گرفته تا سوئد و چین در بازار وجود داره به وفور. صحبت از سیستم غلط خودرو سازان ایرانی هست. پراید در ایران ۱۳۰ میلیون تومان ولی در کشور دوست و همسایه ۳۰ میلیون تومان. جالبه در ایران بی کیفیت و در کشور دوست با کیفیت. ما ایرانیها چوب بی فکری دولت رو میخوریم. هر چه هم بنویسیم بی فایده هست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۰۳ تير ۱۴۰۰
کره با ایران زمین تا آسمون فرق میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
اره ارتش با خودروهای 40 سال قبل رو بتونه بسازه خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۱۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
این مملکت دیگه درست نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
احسان از اردبیل
۱۱:۱۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
تاکی باید اَشغال داخلی رو سوار شیم با قیمت فضایی هزار لعنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۳ تير ۱۴۰۰
با این خبرهاj,k عوض اینکه به مشکلات مردم برسید بدتر درداشونو اضافه میکنید
باشگاه تایید کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۳ تير ۱۴۰۰
هروقت سایت yjc رو دیدیم امکان نداشت خبری از گرانی نداشته باشه یه بار بورس یه بار لبنیات یه بار سکه ارز و خدرو این مملکت درست شدنی نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
آیا مردم ایران لیاقت سوار شدن خودروهای روز دنیارو ندارن ؟؟ چرا به شعور مردم توهین میکنید ، تا کی باید خودروهای داخلی بی کیفیتو با قیمت بالا سوار بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
بجای این "ممنوعیت واردات خودرو، خودروسازها را قوی کرد" بهتره بگیم "ممنوعیت واردات خودرو، ((جیب)) خودروسازها را قوی کرد"
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ایول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
هیچ وقت دولت طرف مردم نبوده هر طرح و برنامه ای که داشته بر ضد مردم بوده چه خودرو سازی بوده چه واردات خودرو چه قیمت بنزین یا برق و گاز و آب و تورم و هر چیزی که فکرش را بکنی همه و همه به ضرر مردم بوده کاری بجز بدبخت کردن مردم نبوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ارتش باید وارد صنعت خودرو سازی بشه وگرنه پیشرفت حاصل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۳ تير ۱۴۰۰
یعنی چی؟ یعنی ارتش بیاد تو خودروسازی کودتا کنه؟ عزیز من! هر بخشی وظایف خاص خودشو داره. باید سیستم از فساد و ناکارآمدی پاک بشه تا کارها درست جلو بره. اتفاقا دخالت نیروهای نظامی در اقتصاد و سیاست برای کشور مشکل درست کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۰۳ تير ۱۴۰۰
آفرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ارتش از کجا پول بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
واقعا توی ارتش و نیروهای نظامی بهترین نخبگان رو داریم که می تونن در خودروسازی و جاهای دیگه فعال باشند
ارتش و نیروهای نظامی با امگانات لجستیکی در زمان صلح باید برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۳ تير ۱۴۰۰
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
ارتش باید وارد صنعت خودرو سازی بشه وگرنه پیشرفت حاصل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
خودرو بدون رقابت تو ایران با هر قیمتی به مردم خورانده میشود بد جور به مردم ظلم میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۰۴ تير ۱۴۰۰
مردم نخرند،تا التماس کنند،تو رو خدا تو رو قرآنی که تو خونه ها تون هست نخرید،تا این دلالها ضرر کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۰۳ تير ۱۴۰۰
خانوم شعبانی خوندن کامنت های همچین مقالاتی خیلی جذابه، زود منتشر کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۳ تير ۱۴۰۰
خدایش ‌واسه خودروسازهای کشورافت داره باخودروسازهای درپیتی مثل بی ام دبلیو تویوتا بنز هیوندا ....رقابت کنه بریدبا بوگاتی وفراری ...رقابت کنید.چون قیمتهاتون خیلی پای پای اونهاس
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۱۳ ۰۳ تير ۱۴۰۰
یقینا و حتما، در آینده نزدیک و در این کشور ،تولید خودرو، هیچگاه به ده ملیون در سال نخواهد رسید .زیرا هدف و فکرها کوچکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
خداییش .ها قوی شدن فرغون سازها البته تو قیمت و چپاول پول ملت
آخرین اخبار