یک کارشناس گفت: هدف از تشکیل مراکز نوآوری، ارتباط صنعت و دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ایمان شریفی کارشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه در  پاسخ به این پرسش که، تا به حال مراکز  نوآوری دانشگاه  چه میزان شغل ایجاد کرده است؟، اظهار کرد: هدف از تشکیل مراکز نوآوری، ارتباط صنعت و دانشگاه بوده است. در حال حاضر ۲۳ تیم در مرکز نوآوری دانشگاه امیر کبیر مستقر شده‌اند و هر تیم اگر میانگین ۲ -۳ نفر عضو داشته باشد در این صورت ۶۰ - ۷۰  نفر در این مرکز شغل یافته‌اند.


بیشتر بخوانید

از دوران سخت و فشار حداکثری عبور کرده‌ایم/ مشکلاتم از افزایش نرخ بنزین شروع شد


او بیان کرد: در حال حاضر توانایی اشتغال‌زایی برای  ۲۷ تیم را داریم، اما با توجه  به اینکه می‌توان زمان را تقسیم بندی  کرد، این مرکز توانایی استقرار ۴۰ تیم را نیز دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر  در پاسخ به این پرسش که، آیا گروهی در بین تیم‌های استقرار یافته، مستقل شده و محصول خود را به تولید رسانده‌اند؟، گفت: در دو سالی که مرکز نوآوری راه اندازی شده و بخش عمده‌ فعالیت در زمان شیوع کرونا بوده، ۴ تیم از مرکز نوآوری موفق و مستقل شدند و محصول خود را که در قالب سخت افزاری و نرم افزاری بوده، توانستند به تولید  برسانند.   

شریفی در پاسخ به این پرسش که، چه رشته‌هایی در مرکز نوآوری حضور دارند؟، اظهار کرد: در دانشگاه امیرکبیر به غیر از دانشکده برق و نوآوری این مرکز در ۱۰ دانشکده‌ دیگر نیز  از جمله، هوا فضا، پلیمر، نساجی و بسیاری دیگر از دانشکده‌ها راه اندازی شده است و محدودیتی در این حوزه در مراکز نوآوری وجود ندارد.

او بیان کرد: در حال حاضر بحث بین رشته‌ای بودن پروژه‌ها دارای اهمیت است و دانشجو‌ها از دانشکده‌های مختلف می‌توانند در یک دانشکده مستقر شوند و شرکت خود را تاسیس کنند و در این صورت به راحتی به اساتید هیئت علمی نیز دسترسی دارند و در تمام دانشگاه‌ها این قابلیت وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امیر کبیر در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر چه موانعی برای ارتباط صنعت و دانشگاه با وجود مراکز نوآوری وجود دارد؟، اظهار کرد: در چند رویدادی که برگزار شد، شرکت‌های مختلفی که در قالب شرکت‌های صنعتی بودند، به مرکز نوآوری، آورده شدند و نیاز‌های خود را بیان کردند و سپس در قالب برگزاری مسابقات، تیم‌های مرکز پروژه‌ها را انجام دادند و برنده‌های آن پروژه‌ها پشتیبانی از سمت شرکت‌ها دریافت می‌کردند.

او بیان کرد: مهم‌ترین موانع برای ارتباط صنعت و دانشگاه این است که، صنعت اعتمادش نسبت به دانشگاه کاهش یافته و بسیار سخت می‌توان صنعت را در دانشگاه مستقر کرد و از صنعت بخواهیم پروژه‌های خود را بسپارند و گاهی خودشان شرکت‌هایی را دارند، ولی اگر بخواهند شرکت‌های خود را در دانشگاه و یا اطراف دانشگاه مستقر کنند، قطعا هزینه کمتری خواهند داشت و عملکرد علمی نیز افزایش می‌یابد.

شریفی در خصوص تامین مالی برای مراکز نوآوری گفت: پیش پرداختی را برای مراکز نوآوری در نظر گرفتیم، اما حمایت از سوی صنعت مهم‌ترین مسئله است. صنعت از برندگان به مدتی که نیاز دارند تا به محصول اولیه برسند، حمایت می‌کند و هزینه پرسنلی و هزینه مورد نیاز در جهت تولید محصول را نیز پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار