نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان گفت: تاکنون بیش از هفت هزار تن گندم مازاد برنیاز از کشاورزان شهرستان‌های سقز و کامیاران خریداری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، جمال صالحی نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان اظهار داشت: بیش از ۱۰ روز زمان برداشت گندم به دلیل خشکسالی و گرمای زودرس در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته در استان زودتر آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه برداشت گندم تاکنون در ۲ شهرستان استان از ۲۷ خرداد ماه سال جاری آغاز شده است، اضافه کرد: در این مدت بیش از هفت هزار تن گندم مازاد برنیاز این کشاورزان به ارزش ۳۵۶ میلیارد و ۹۹۰ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۶۳۵ ریال خریداری شده است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان با اعلام اینکه ۸۵ مرکز خرید گندم در استان فعال شده است، افزود: این میزان گندم خریداری شده توسط ۴۴۹ کشاورز و در قالب ۸۴۰ محموله تحویل مراکز خرید داده شده است.

او اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی گندم با افت چهار درصد مفید و یک درصد افت غیر مفید ۵۰ هزار ریال بوده که به هر میزان این محصول پاک‌تر باشد تا ۵۱۱ هزار ریال قابل افزایش است.

صالحی به تغییرات انجام شده در خرید تضمینی گندم طی سال زراعی جاری اشاره کرد و گفت: ان l دازه الک خرید گندم از ۲*۱.۷ به ۲*۲ تغییر کرده یعنی چشمه و سوراخ‌های الک مربعی شده که این به نفع کشاورزان است.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی کردستان یادآور شد: هیچ کدام از مراکز خرید حق دریافت هیچ گونه مبلغی از کشاورزان ندارند و فیش مربوطه هم باید چاپی باشد چراکه نمونه دستی آن ممنوع است.

صالحی از دیگر اقدامات را فعال کردن کمیته نظارت بر فرآیند خرید گندم در استان خواند و اظهار داشت: با توجه به اینکه مبنای تحویل گندم به مراکز خرید استفاده کشاورزان از سامانه پهنه بندی داده‌های کشاورزی است لذا به روزرسانی این سامانه می‌تواند نقش مهمی در تسهیل روند خرید داشته باشد.

او با اشاره به اینکه بانک عامل خرید این محصول استراتژیک بانک کشاورزی است، افزود: براساس دستورالعمل ابلاغی هم بانک حق بلوکه کردن بهای خرید گندم واریز شده به حساب کشاورزان بدهکار را ندارد.

نماینده شرکت خدمات بازرگانی دولتی به کشاورزان توصیه کرد در زمان مراجعه به مراکز خرید تضمینی گندم تصویری از کارت ملی، شماره حساب فعال بانک کشاورزی و شماره تلفن همراه خود را همراه داشته باشند.

صالحی با اشاره به اینکه تعیین ساعت فعالیت مراکز خرید در اختیار فرمانداران شهرستان‌های استان است، افزود: در هر مرکز حدود ۱۰ نفر مستقر شده و به امر خرید گندم می‌پردازند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.